Gjest gjest1 Skrevet 19. oktober 2006 #1 Skrevet 19. oktober 2006 Jeg har vært på attføring en god stund. Men nå nærmer det seg slutten. Har ut denne mnd her. Jeg er så uheldig at jeg har blitt sykmeldt. Har kun en helgejobb, og er ellers sporadisk vikar? Jeg har vel kanskje rett på sykepenger for den helgestillingen. Men er ikke sikker. Har jeg rett på noe annet økonomisk støtte? Så vidt jeg har forstått det, så har jeg ikke rett på arbeidsledighetstrygd etter attføringsperiode. Noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #2 Skrevet 19. oktober 2006 Du har krav på dagpenger i 6 mndr etter at attføringsperioden er slutt. Tidligere var det 12 mndr, men dette ble halvert for et par år siden tror jeg det var. Dersom du er 100% sykemeldt så har du vel krav på sykepenger i tilsvarende grad? Dersom du er sykemeldt for en annen grunn enn attføringsbehovet. Er du sykemeldt av samme grunn, så er vel neste steg uføretrygd.
Floja Felíz Skrevet 19. oktober 2006 #3 Skrevet 19. oktober 2006 Dersom du må avbryte attføring eller arbeidstrening pga sykdom kan du sette frem krav om rehabiliteringspenger ved NAV trygd. Dette burde saksbehandleren din ved NAV arbeid opplyse deg om. Uføretrygd får du ikke med mindre du er helt ferdig utredet for den sykdommen du har og det ikke er utsikt til bedring. Se på www.nav.no, der finner du info om både attføring og trygdeytelser.
Gjest gjest1 Skrevet 20. oktober 2006 #4 Skrevet 20. oktober 2006 Tusen takk for hjelpen! Skal prøve å forklare litt nærmere min situasjon. Jeg fikk innvilget attføring i 2001 pga rygg og hofteproblemer. I vår ble attføringsperioden avslutten. Jeg er nå inne i de siste dagene hvor jeg har rett på penger fra aetat. Den 30 oktober er siste dagen min på attføring. Jeg ble sykmeldt pga problemer med hoftene. Det er noe usikkert enda om det er det samme som sist, da det da gikk mer pga ryggen enn hoftene. Men hofteplagene kan komme av ryggen. Røntgen ingen funn. Skal prøve fysikalsk behandling, men legen sa at i noen situasjoner så hjelper ikke det på denne typen plager. Han trodde jeg kan ha betennelse i en slimpose. Blir jeg ikke bedre, så må jeg igjennom ortopediske. Jeg er sykmeldt 100 % og har kun en helgestilling.
Gjest Gjest_mia_* Skrevet 21. oktober 2006 #5 Skrevet 21. oktober 2006 hei:) Jeg skal kanskje oxo over på attføring nå.hvor mye får du i mnd når du går på attføring???
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2006 #7 Skrevet 22. oktober 2006 Du som skriver at man får dagpenger i opp til et halvt år etter attføringsperioden, tenker du på at man etter endt tiltak/utdanning får dette? Grunnen til at jeg spør er at jeg er ferdig utdannet nå til våren, og har allerede fått beskjed fra NAV at jeg får attføring i seks måneder etter endt utdanning. Vil det si at hvis jeg ikke skulle klare å finne meg arbeid innen de seks månedene, så får jeg dagpenger i seks måneder til? Forklar, forklar!
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2006 #8 Skrevet 22. oktober 2006 Og til deg som lurer på hvor mye du vil få i attføring, så kan ingen her gi et konkret svar på det. Dette fordi attføringsytelsen vil bli regnet ut fra din tidligere inntekt. Jeg tror det er 66% av din inntekt fra året før du ble såkalt arbeidsufør, eller hvis det gir bedre uttelling, tar de utgangspunkt i de tre siste årene. I mitt tilfelle gir dette meg en utbetaling på cirka 10000;/mnd. Og så har man jo stønader til reise, barnepass(?), flytting og skolemateriell blant annet. Lykke til!
Gjest gjest1 Skrevet 22. oktober 2006 #9 Skrevet 22. oktober 2006 Du som skriver at man får dagpenger i opp til et halvt år etter attføringsperioden, tenker du på at man etter endt tiltak/utdanning får dette? Grunnen til at jeg spør er at jeg er ferdig utdannet nå til våren, og har allerede fått beskjed fra NAV at jeg får attføring i seks måneder etter endt utdanning. Vil det si at hvis jeg ikke skulle klare å finne meg arbeid innen de seks månedene, så får jeg dagpenger i seks måneder til? Forklar, forklar! ← Kun 6 mnd. Har du ikke fått deg jobb på de 6 mnd, så får du ingen ting fra aetat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå