Gå til innhold

Barn og hjemmesider.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mye mas fra min datter (9 år) ga jeg etter for at hun kunne få lov til å lage seg en hjemmeside sammen med ei venninde.

Jeg satte som betingelse at;

- min e-mail adr skulle brukes (til den har jeg fått tilsendt brukernavn og passord)

- etternavn skulle ikke brukes

- de måtte ikke skrive inn adresse, tlf nr og mail adr

- de fikk ikke lov til å oppgi skolens navn eller navn på foreninger de går på

- bilder er strengt forbudt

De har hjemmeside på piczo, å på deres side er det flere av vennene deres som har lagt til link på sine hjemmesider. Jeg tok idag en titt på noen av hjemmesidene til vennene, å der oppdaget jeg at enkelte av de har både fornavn, etternavn, mail adr, skolens navn og bilder av seg selv og sine venner.

Min datter er heldigvis ikke på noen av bildene, men jeg sitter nå her å lurer på om foreldrene til disse jentene er klar over at barna deres har lagt ut så masse info om seg selv + bilder. Har foreldrene snakket med barna om farene ved å legge ut informasjon som gjør det enkelt for "rette" personen å spore de opp. Jeg synes det var orntlig ubehagelig å oppdage hva enkelte av jentene har utlevert av opplysninger av seg selv, så imorra har jeg lyst til å ringe til skolen å opplyse de der om hva jeg har oppdaget sånn at skolen blir oppmerksom på dette, å at de kanskje kan bruke litt tid på å forklare elevene hvor farlig dette kan være, ev. informere foreldrene til alle elevene ved skolen ved å f.eks sende ut et skriv om

problematikken.

Synes dere at jeg går for langt ved å ta kontakt med skolen?

Ungene det er snakk om er fra 8 - 12 år gamle.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg synes ikke du går for langt hvis du kontakter skolen. Dette er noe som er veldig vanlig å ta opp på skolen, men de har kanskje ikke kommet så langt enda. Barna blir yngre og yngre før de tar i bruk Internet, og det har nok kanskje ikke lærerne skjønt.

Desverre er skolene ganske dårlige på å gi ut slik informasjon til tider (de informerer, men gjerne på en måte hvor barna ikke tar det seriøst), så hvis det ikke hjelper at lærer bruker tid på det i klassen, kan det kanskje taes opp på foreldremøte slik at foreldrene også informeres.

Skrevet

Det er kjempe-in for ungene å lage hjemmeside på Piczo.

Nesten alle har det.

Men jeg vet ikke om foreldrene er klar over det bestandig.

Ta kontakt med skolen diu!

Vi har gått nøye igjennom datteren til mannen min sin side for å luke ut personopplysninger.

Det er klart at Piczo o.l lokker mange til sidene som ikke har gode intensjoner.

Internett er et paradis for overgripere og pedofile!

La Guapa

Skrevet

Jeg vet om jenter som har fått hjelp av venninner til å lage hjemmesider uten foreldrenes vitende, og som har opplevd at et par venninner har lagt inn ting på hjemmesiden deres som ikke har vært direkte pent. Og det fikk de gjort siden det da var flere som visste passordet. Disse venninne var litt sure på henne, og så skulle de tulle litt.

Den hjemmesiden ble slettet da jentas foreldre fikk greie på det, og det ble tatt opp med de aktuelle venninnenes foreldre og skolen.

Jeg selv er veldig restriktiv til barns hjemmesider, min datter vil gjerne ha egen hjemmeside men jeg ser ingen grunn til det, det er så lett å legge ut mer info enn de trenger.

Skrevet

Vær klar over at det er utrolig lett å lage sider på Piczo. Så fort de har laget èn, vet de hvordan det gjøres, og da er det bare å sette igang. Min datter fikk lage, og jeg hadde nøye kontroll. Men så viste det seg at hun og venninden hadde laget flere, fra vennindens datamaskin. Da mister du fort kontrollen.

Heldigvis har jeg full kontroll på hva hun gjør på sin egen maskin. Men hva hun lager hos andre.......

Skrevet
Jeg vet om jenter som har fått hjelp av venninner til å lage hjemmesider uten foreldrenes vitende, og som har opplevd at et par venninner har lagt inn ting på hjemmesiden deres som ikke har vært direkte pent. Og det fikk de gjort siden det da var flere som visste passordet. Disse venninne var litt sure på henne, og så skulle de tulle litt.

Den hjemmesiden ble slettet da jentas foreldre fikk greie på det, og det ble tatt opp med de aktuelle venninnenes foreldre og skolen.

Jeg selv er veldig restriktiv til barns hjemmesider, min datter vil gjerne ha egen hjemmeside men jeg ser ingen grunn til det, det er så lett å legge ut mer info enn de trenger.

Er det ikke bedre å la henne gjøre det og ha oversikt, enn at hun gjør det i skjul hos andre?

Skrevet

Jeg må si du gjør det rette med å kontakte skolen. Noen har sikkert bilde av folk de ikke har spurt en gang og kanskje dem ikke vil det.

Jeg synes du også burde sette deg ned å forkare barnet om farene med internett.

Skrevet

Det er jo veldig lett å lage seg hjemmeside på piczo så er ikke overrasket at de har laget den siden, t.o.m uten at foreldrene veit det.

du kan jo kontakte skolen og be de ta det opp i en time.

forklare om farene ved å gi ut såpass mye informasjon om seg selv på et sted.

kan jo hende at det går inn hos noen av dem

Skrevet

Det er nok lite sansynlig at noe skulle skje akkurat deg om man har personlige opplysninger på hjemmesiden, men det er uansett ikke lurt, man vet aldri hva slags folk som ser det og hva de kan gjøre.

Som for eksempel i dette tilfelle. Selv om det bare er under etterforskning.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=132199

Politiet undersøker nå om Morrison kan hentet informasjon om gislene fra My Space.com, et nettsted der brukerne har personlige sider.
Skrevet

Ja, meld gjerne i fra til skolen. Denne saken fortjener fokus. Men jeg mener at man ikke kan forvente at skolen skal ta så mye ansvar her. Dette er først og fremst en jobb for foreldrene.

Skrevet

Jeg er enig med de som sier at det er foreldrenes oppgave å lære barna datavett.

Men jeg vet at det er enelte foreldre som ikke har noe greie på data og internett. Ikke alle har tilgang til internett hjemme heller.

Siden barna har tilgang til pc og internett på skolen så burde også de ha ansvar for å informere barna om farene ved å gi ut personlige opplysninger om seg selv på nettet.

Jeg har ikke kommet så langt at jeg har ringt til skolen enda, men ser utifra tilbakemeldingene her at det ikke vil være hysteri å snakke med skolen.

Nå har jeg ingen interesse av å hverken tyste eller sladre på noen, men informere om at det forekommer at enkelte legger ut ganske mye personopplysninger og bilder av seg selv. Skolen kan godt påta seg jobben med å snakke med elevene om datavett, jeg syns t.o.m at de kan ta jobben med å sende ut et skriv til foreldrene å opplyse også oss om farene det kan være å legge ut bilder og info om seg selv.

I tillegg til de reglene jeg nevnte i det første innlegget mitt så lar jeg aldri mitt barn sitte på nettet uten å først ha forhørt meg med foreldrene om deres barn får lov til å være på nettet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...