Gjest Margaretha, Oslo Skrevet 18. oktober 2006 #1 Del Skrevet 18. oktober 2006 Kan noen med erfaring og kunnskap svare her på KG? Det gjelder jobbskifte Etter mange års studier ved universitetet (6 år, det er ikke naturvitenskapelige fag, men mer internasjonale relasjoner-konsentrert), og noen års arbeidserfaring i kommunal sektor, samt prosjekledererfaring fra fylkesnivå, er jeg nå faktisk blitt usikker på neste steg. Jeg har kompetanse innen rådgiverstillinger, prosjektarbeid og saksbehandling, samt kommunikasjon og samarbeid med diverse. Jeg har ikke ledererfaring mht. personalansvar (men synes det høres gøy ut). Nå føler jeg at jeg har fått nok av offentlig sektor, og jeg blir jo aldri innkalt til intervju i noe departement, som kanskje kunne ha vært et naturlig neste steg Privat sektor appellerer veldig til meg og selvstendige jobber der man bestemme mye selv, og der resultater legges mer merke til (typisk prosjektlederjobber), men jeg har ikke noe erfaring å skryte av fra privat sektor. Jeg har forstått at norsk næringsliv ikke gidder å ansette universitetsfolk fordi næringslivet ikke tror andre enn BI-folk kan jobbe hos dem? Nå vet jeg rett og slett ikke hva jeg bør foreta meg videre...kanskje det er mer vanskelig å bytte beite jo mer voksen en blir? Jeg føler situasjonen noe låst, er det kanskje noen her på KG som kjenner til det å være i en slik situasjon, og har råd til hva man konkret kan gjøre? Lønn betyr også en god del for min motivasjon i arbeidslivet, og jeg har ikke familie. [*Veldig takknemlig for noen svar*] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LilSweetie Skrevet 18. oktober 2006 #2 Del Skrevet 18. oktober 2006 Du skrev ikke akkurat hva du utdanner deg til, men: - hvis du har noe økonomiutdannelse fra universitetet (samfunnsøkonomi?) kan du være veldig interessant for privat sektor. Det kan du forsåvidt uansett, det er verdt å prøve. - men siden du skriver at du har utdannelse innen IR kunne kanskje frivillig sektor eller jobb i organisasjoner være noe for deg? Masse interessante jobber i organisasjoner som Røde kors, Flyktningehjelpen osv. Her er det ofte en fordel at man selv har organisasjonerfaring/erfaring fra frivillig sektor, men ikke noe krav Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Margaretha, Oslo Skrevet 18. oktober 2006 #3 Del Skrevet 18. oktober 2006 Du skrev ikke akkurat hva du utdanner deg til, men: - hvis du har noe økonomiutdannelse fra universitetet (samfunnsøkonomi?) kan du være veldig interessant for privat sektor. Det kan du forsåvidt uansett, det er verdt å prøve. - men siden du skriver at du har utdannelse innen IR kunne kanskje frivillig sektor eller jobb i organisasjoner være noe for deg? Masse interessante jobber i organisasjoner som Røde kors, Flyktningehjelpen osv. Her er det ofte en fordel at man selv har organisasjonerfaring/erfaring fra frivillig sektor, men ikke noe krav ← Jeg er ferdigutdannet for noen år siden, innen samfunnsrelaterte fag (samt metode, statistikk m.m.), og har vært i arbeidslivet i noen år, mest i kommunal sektor, men også litt i fylkeskommunen (arbeidserfaringen står i hovedinnlegget). (Har dessverre ikke økonomiutdannelse). Det andre tipset ditt hørtes jo fint ut. Jeg ser bare ikke for meg at det er spesielt lett å få slike jobber, og at man må være mester i et annet språk enn engelsk. Jeg kan jo litt tysk og fransk, foruten flytende engelsk, men det holder ikke til internasjonale organ.? Det er så utrolig mange som søker slike jobber, så hva skulle skilel emg ut fra de andre? Jeg har sendt noen få søknader til slikt tidligere, uten hell, verken der eller i UDs aspirantopptak. Jeg er altså ikke like optimistisk nå, som f.eks. som nyutdannet. *Og blir veldig glad for flere svar* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belit Skrevet 19. oktober 2006 #4 Del Skrevet 19. oktober 2006 Hvis du vil inn i privat sektor er det jo gode tider akkurat nå. Her må du bare være tøff i trynet, spør du meg! Begynn å researche selskaper du kunne tenke deg å jobbe i (feks noen med avdelinger i andre land, det betyr utviklingsmuligheter!), og gjør deg opp noen reflekterte og konkrete tanker om hvilke selskaper du er interessert i, hvilke deler av selskapene, hva slags stilling du kunne tenke deg osv. Og så kontakter du dem. Ring opp til personalavdelingene, evt fagavdelingene, sørg for å få snakke med noen som har personalansvar. presenter deg og si veldig kort hvorfor du er interessert i jobbe der og spør om du kan få lov til å sende eller stikke innom med en åpen søknad. Skriv unike søknader til hvert selskap, hvor du legger vekt på erfaring og utdanning du har som du tror kan være særlig nyttig nettopp for dem, og belegg hvordan og med hva du ønsker å bidra. Skriv kort og overbevisende om hvorfor du gjerne vil jobbe hos akkurat dem (diskret smiger er alltid riktig). Du må være frampå. I privat sektor besettes enda flere stillinger uten utlysning enn i det offentlige, så det er muligheter for den som står på. Du kan evt ta noe etterutdanning i hr-arbeid, personalledelse el.l. på BI hvis du er så sikker på at det er det de er interessert i. Lykken står den kjekke bi, vet du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Margaretha Skrevet 19. oktober 2006 #5 Del Skrevet 19. oktober 2006 Belit: takk for svar. Jeg føler meg litt lost akkurat nå, og håper jeg ikke har blitt "miljøskadet" i kommunesektoren. En lærer mye nyttig og bra der, men det er ikke sunt å være i det systemet for lenge, tror jeg. Jeg vil ikke jobbe med personal. Men jeg synes det høres veldig morsomt ut med prosjektledelse/informasjon i større private selskaper. Jeg ser imidlertid for meg at det er så veldig mange som vil jobbe der: folk fra universiteter og BI, om hverandre. Konkurransen er sikkert hard og i nyene er det alltid så mange som konkurrerer. Så hvordan kan man fremme seg selv, når man satser kun på råmaterialet (dvs. seg selv), og ikke gjennom kontakter... Når bedrifter får så mange søknader, hvordan skal jeg klare å få dem interessert i min søknad? Jeg kan jo ikke kjenne alle bedriftene på forhånd inn og ut. Jeg bor ikke veldig sentralt til og det er langt til Oslo, så jeg får ikek trålet ned dørene hos selskapene. Fungerer det med elektroniske søknader da? Jeg har forsøkt det før, men ingen respons. Hvorfor trenger privat sektor min kompetanse, og hvordan får man jobb uten å kjenne noen på stedet? men :icon_smile: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #6 Del Skrevet 20. oktober 2006 Du har jo masse erfaring! Framhev det og vis litt selvtillit! Jeg vil tro at du stiller betydelig sterkere enn alle nyutdannede som til en hver tid søker på alle stillingene du refererer til. Fokuser på de arbeidsoppgavene du har erfaring med å få til og hvilke personlige egenskaper du mener at du har. Hvis du kan få formulert hva DU kan gjøre for det aktuelle selskapet så er du langt på vei Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belit Skrevet 20. oktober 2006 #7 Del Skrevet 20. oktober 2006 Hvis du ikke engang prøver så vil bedriftene ihvertfall ikke bli interessert i deg Et personlig oppmøte eller en gjennomtenkt, vennlig og effektiv telefon kan være det som gjør at akkurat du blir lagt merke til. Hvis du imidlertid lar den defensive, usikre holdningen din skinne gjennom kan det bli verre med å utmerke seg positivt. Det kan være noe så banalt som flaks som avgjør om du får en sjanse - om de trenger noen akkurat nå, eller akkurat når du kan, og så melder du deg akkurat når de innser det behovet, og så er det uendelig mye lettere for dem å ta sjansen på deg enn å sette igang en utlysningsprosess. Jeg sier ikke at det er lett å selge seg selv, men jeg tror fullt og fast at det er det du må gjøre. Og du må begynne med å tro på at du kan klare det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punktom Skrevet 20. oktober 2006 #8 Del Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Du vil iallfall ikke bli sett på som miljøskadd fordi du har jobbet i det offentlige. Det er jo tross alt mange private bedrifter som jobber opp mot offentlige etater, og da er det kjekt å ha noen med på laget som kjenner deres rutiner, og har et nettverk. Jeg ville satt meg ned og fått orden på tankene, og funnet ut hva jeg faktisk vil jobbe med. Så ville jeg fått ned på papiret min kompetanse og styrker, og så trålet nettsidene til alle mulige slags bedrifter for å finne noen jeg ville ha passet inn i. Deretter ville jeg ha tatt kontakt med dem. Selv er jeg i samme situasjon, og er ute etter ny jobb, så jeg gikk innom gulesider og søkte på bransjer jeg kunne tenkt meg å jobbe i, og sjekket opp alle firmaene. Og for tiden så er det mer eller mindre søkers marked, så ser du bort fra de mest populære arbeidsgiverene, så er det ikke alle bedrifter som får et hav av søknader. Endret 20. oktober 2006 av punktom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå