Gå til innhold

Ta ut feriepengene i år

Anbefalte innlegg

Gjest squeeky
Skrevet

Jeg har akkurat sluttet i en jobb, og vil ta ut feriepengene mine i år. Jeg vet jeg må skatte for dem, men har alltid ment at jeg får de pengene igjen på neste skatteoppgjør.

Sjefen min sa at jeg ikke fikk de pengene igjen...stemmer dette?

Det er jo trossalt penger som jeg allerede har skattet for...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har akkurat sluttet i en jobb, og vil ta ut feriepengene mine i år. Jeg vet jeg må skatte for dem, men har alltid ment at jeg får de pengene igjen på neste skatteoppgjør.

Du må skatte for feriepengene, og de vil bli lønnsinnberettet. Du får regne på det - regner du med å tjene vesentlig mer neste år enn i år (inkl. feriepenger) kan det lønne seg å ta ut feriepengene allerede nå for å slippe unna litt skatt.

Gjest squeeky
Skrevet

Men i teorien skal jeg få de pengene tilbake på skatteoppgjøret(ellers er det jo rart at de er skattefrie hvis jeg tar dem ut i januar)

Skrevet
Men i teorien skal jeg få de pengene tilbake på skatteoppgjøret(ellers er det jo rart at de er skattefrie hvis jeg tar dem ut i januar)

Nei, feriepenger er ikke skattefrie - man trekker litt mer skatt resten av året for å dekke inn for feriepenger. Jeg antar at du allerede har fått utbetalt feriepenger for fjoråret i år, og dermed har du brukt opp ditt "ekstratrekk".

Hvis du ser på selvangivelsen din ser du at feriepengene er regnet inn i lønnen din, og det er totalen man skatter for.

Skrevet

Man betaler skatt av hele inntekten for et år, inkludert feriepnger. Arbeidsgiver trekker 50% hvis man får utbetalt feriepengene før jul, men siden de færreste har en marginalskatt på 50% får du høyst sannsynlig pengene tilbake ved sommerens skatteoppgjør.

Så vanligvis spiller det ingen rolle skattemessig i hvilket år man får utbetalt feriepengene. Det eneste man må huske på er at likningsmyndighetene ikke periodiserer inntekten: hvis du får utbetalt feriepengene før jul blir de en del av årets inntekt som det blir beregnet skatt for. Så hvis feriepengeutbetalingen gjør at du feks passerer toppskattgrensa vil det lønne seg å la være å få dem utbetalt osv.

Skrevet

Du har antagelig allerede fått feriepenger i år, så du vil ikke få noe tilbake annet enn det du eventuelt betaler for mye av skatt på feriepengene dine.

Men neste år vil du jo da ikke få feriepenger. Du vil jo derfor betale for mye skatt og får det igjen på året etter.

Gjest squeeky
Skrevet

Ja, det var akkurat det jeg mente som dere skrev nå, bare dårligere formulert :ler:

Tusen takk for svar ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...