Gå til innhold

Mus i veggen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører mus i veggen her nå, høres ut som om den skal spise seg ut til meg...

*grøss*

Tips til å få vekk musa?

I vegger, tak og den som kommer seg innenfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett frem musefeller... Det er det greieste. Får du fangst så lemper du musa og fella i bosset.

Gratulerer med gutten, han er heldigvis for liten til å finne musefellene :babygutt:

Skrevet
Hører mus i veggen her nå, høres ut som om den skal spise seg ut til meg...

*grøss*

Tips til å få vekk musa?

I vegger, tak og den som kommer seg innenfor?

Vi fikk mus i vegger. Den var inne om natten og kom seg i kolonialskuffen. Spiste mel og flatbrød. Det ble veldig mye til slutt. >Musefeller hjalp ikke, så dro vi til jernvaren og fikk en slik greie du setter i kontakten. Gir fra seg en lyd som bare musa hører. Har ikke hatt mus en dag etterpå. Kostet vel ca 3-400 kr. er verd de pengene, når en tenker på hva de kan ødelegge

Skrevet

Finnes også en boks som du setter utenfor huset. Brukes også mye mot rotter.

Skrevet

Hvor kan vi kjøpe denne boksen da?

Har hørt mye positivt om den, men vet ikke i hvilken butikk jeg kan finne den...

Skrevet

I fjor vinter bodde vi i et gammelt hus som var det reneste eldorado for mus og hvor problemet tidligere hadde vært stort. Vi la derfor ut gift ute (I uthus, under verandaer etc.) med en gang det begynte å bli kjølig i været. Vi brukte "Kerat" muse- og rottegift som regnes for å være mer effektiv enn den tradisjonelle "Temus"(?). Det er giftblokker som legges i åtestasjoner som gjør at fugler og andre dyr ikke får tak i giften. Vi satte også opp feller rundt omkring for sikkerhets skyld. Virket gjorde det hvert fall for vi hørte så vidt en mus i veggen og fant en død i løpet av hele vinteren. Ikke fant vi muselort eller noe som var gnangd på heller.

I år har vi flyttet til et mye nyere hus og rett og slett glemt hele greia. Resultatet var at det satt en mus under oppvaskmaskinen og kikket på oss her om dagen... Da ble det raskt rekvirert gift og feller igjen! Gift utendørs og feller inne. De gammeldagse fellene kan være litt vanskelige å sette opp fordi mekanismen må være svært følsom for at den skal slå ut når musa gnager på åtet. Dermed slår fella ofte igjen når man setter den fra seg eller hvis det er vibrasjoner i gulvet. I disse fellene er det også en mulighet for at musa kun setter fast halen eller bena og det er jo ikke bra! Vi har derfor kjøpt de "nye" plastfellene som er veldig enkle å sette opp og som knekker nakken effektivt. (Enig med Dingo i at det greieste er å kaste fella med mus og det hele når den har gjort jobben sin... :sprettoy:). Gift inne er ikke så lurt fordi musa da gjerne dør inne i vegger etc. og det lukter :kvalm:

Effekten av de "boksene" som nevnes her har jeg hørt mye forskjellig om; Noen mener at de virker og andre mener at det er totalt bortkastet. Det jeg vet om mus er at de er nysgjerrige og lærenemme dyr, så jeg tipper at de ganske snart finner ut om noe er virkelig farlig eller ikke. Jeg tror m.a.o. at "boksen" fint kan virke en stund, men så finner de ut av "taktikken". Av samme grunn bør man flytte litt rundt på fellene og variere åtet. Gjerne også legge ut åte uten felle først.

I tillegg er det selvfølgelig viktig å finne ut hvor musa kommer seg inn. I gamle hus er det jo utallige muligheter, men ofte er det en defekt ventil eller en større åpning som fungerer som den reneste "autostradaen" for mus. Finmasket metallneting og stålull er effektivt å tette med siden musa ikke gnager på metall.

Hørte også at oppvaskmaskiner fungerer som det reneste "Kinderegget" for mus; Det er varmt, filten på toppen er glimrende som redemateriale og den befinner seg på kjøkkenet med ubegrenset tilgang til mat. Har du mus på kjøkkenet bør du altså sjekke oppvaskmaskinen for musebol!

Vi har til nå fanget to innendørs og det virker som det har blitt stille. Ofte er de jo ikke så mange nå i begynnelsen av "sesongen", men de blir det i løpet av bare noen uker hvis de får lov til å holde på. To mus nå kan bli nærmere 100 før jul... :tristbla:

Jeg vil tro at disse "boksene" selges i bygg- og jernvarehandler og hvis flere opplever god effekt, hører jeg gjerne om det! Jeg liker nemlig strengt tatt ikke verken gift eller feller...

Skrevet
Effekten av de "boksene" som nevnes her har jeg hørt mye forskjellig om; Noen mener at de virker og andre mener at det er totalt bortkastet. Det jeg vet om mus er at de er nysgjerrige og lærenemme dyr, så jeg tipper at de ganske snart finner ut om noe er virkelig farlig eller ikke. Jeg tror m.a.o. at "boksen" fint kan virke en stund, men så finner de ut av "taktikken". Av samme grunn bør man flytte litt rundt på fellene og variere åtet. Gjerne også legge ut åte uten felle først.........

Ja, de strides om de boksene...., jfr.

http://www.aftenposten.no/dyr/article277449.ece

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/2602200.html

Gjest Saramia
Skrevet

Det kan hjelpe med både katter, gift, og alle mulige feller. Til og med noen hunder tar mus. Men vær forsiktig med din egen, så ikke den også går i fella!!!

Skrevet

God å se at jeg ikke er helt på "bærtur" da! ;)

Men vær forsiktig med din egen, så ikke den også går i fella!!!

De "nye" fellene er konstruert slik at det er svært vanskelig for en hundesnute eller -pote å komme til. Av samme grunn er det viktig å sørge for at giften er plassert slik at hunder, katter, fugler etc. ikke kommer til. Man bør også fjerne alle døde mus man finner og gjerne ta seg en runde å lete litt etter dem. Nå er det vel få hunder og katter som glefser i seg store mengder døde mus, men det kan være greit å forsikre seg om at tilgangen til forgiftede åtsler er begrenset. (Har imidlertid ikke hørt om noen som bruker gift i store mengder, f.eks. på gårder, som har opplevd forgiftningssymptomer hos sine hunder og katter).

Gjest Saramia
Skrevet
God å se at jeg ikke er helt på "bærtur" da!  ;)

De "nye" fellene er konstruert slik at det er svært vanskelig for en hundesnute eller -pote å komme til. Av samme grunn er det viktig å sørge for at giften er plassert slik at hunder, katter, fugler etc. ikke kommer til. Man bør også fjerne alle døde mus man finner og gjerne ta seg en runde å lete litt etter dem. Nå er det vel få hunder og katter som glefser i seg store mengder døde mus, men det kan være greit å forsikre seg om at tilgangen til forgiftede åtsler er begrenset. (Har imidlertid ikke hørt om noen som bruker gift i store mengder, f.eks. på gårder, som har opplevd forgiftningssymptomer hos sine hunder og katter).

Jeg tenkte på din egen mus :sjarmor:

Skrevet
Jeg tenkte på din egen mus  :sjarmor:

Åh... Vi tilbringer det meste av tiden sammen, så den passer jeg godt på! :ler:

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Vi sleit også med mus i huset jeg vokste opp i. Etter at jeg ved to tilfeller traff på mus på kjøkkenet tidlig om morgenen mens jeg tuslet rundt barbeint, tvang jeg min far til å anskaffe en sånn lydboks. Og vi opplevde at det virket. Dvs. den hadde begrenset rekkevidde (vi hadde et ganske stort/høyt hus), men så lenge vi satte den opp i stua og ikke i kjelleren som vi gjorde i begynnelsen, merket vi ikke noe mer til problemet.

Like etterpå fikk vi også katt, og han eliminerte nok problemet fullstendig. Hvis vi ikke hadde fått katt da, kunne vi jo også kjøpt to bokser. Lydboksene var forresten konstruert slik at frekvensen kun er ubehagelig for mus/rotter. Vi hørte ingenting, og katten virket ikke plaget av lyden.

Skrevet

rentokil har sikre åtestasjoner, vet ikke om de leverer til private men det går jo an å sjekke :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...