Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2006 #1 Skrevet 18. oktober 2006 lurer på hvordan dere andre takler sånt jeg? i dag ble jeg skikkelig lei meg da jeg så at h*n ikke var invitert, igjen. h*n går i en liten barnehage, og det var så sårt å se at "alle de andre" sa sånn: "jeg fikk minnie mus, hva fikk du?" osv, osv. alle ungene må jo få med seg at bare mitt barn ikke er invitert? (er ikke bombesikker altså, om alle er invitert, men i alle fall de i samme alder) heldigvis har dagen på jobb fått tankene vekk, men må innrømme at jeg var trist da jeg kjørte etter avleveringen. har mange tanker om dette: -dette må jeg bare takle, -kan ikke si til foreldrene: hey, hvorfor får ikke XX komme, dette er urettferdig -ta det opp med bh.g? (føler ikke for det) mitt andre barn ble alltid bedt i bursdager, så dette er en ny opplevelse. h*n er sommerbarn, og har ikke hatt barneselskap med bh.g. men jeg tror ikke det er grunnen til at h*n ikke blir invitert. føler nesten at h*n er usynlig. jeg mener, skulle jeg ordnet barneselskap, ville jeg sørget for at de i samme alder ble invitert, i tillegg til kompiser selvsagt. h*n har ikke sagt noe selv. h*n er ikke så flink å prate, men hva h*n FØLER, aner jeg ingen ting om. vondt! jeg har vel landet på å la det passere... innspill?
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2006 #2 Skrevet 18. oktober 2006 Synes da så absolutt dette er noe du kan ta opp i barnehagen. Om ikke dette kan tas opp, så vet ikke jeg? Du trenger jo ikke presentere temaet med at hovedproblemet er at ikke akkurat din unge blir bedt, men ta opp generelt hvordan det løses med barnebursdager. Du må ta tak i dette for ungens del, det er viktig at han får ta del i slike begivenheter med sine jevnaldrende.
Gjest Emera Skrevet 18. oktober 2006 #3 Skrevet 18. oktober 2006 Klart du kan ta opp dette med barnehagen! I vår barnehage, og i mange andre vet jeg, så er det slik at dersom man ikke skal invitere alle barna i bursdag så må invitasjoner gis personlig, og utenom barnehagetiden. Nettopp for å unngå sånne situasjoner. Det kan jo godt hende at ikke alle var invitert i denne bursdagen, men at det var vanskelig å se siden invitasjonene var delt ut i barnehagen.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2006 #4 Skrevet 18. oktober 2006 Det er forskjell på å invitere 1 eller 2 fra barnehagen (og legge igjen innbydelse der) enn å la være å invitere noen få. Hva tenker folk med?
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2006 #5 Skrevet 18. oktober 2006 takk for svar! dere har rett, jeg kan ta det opp med barnehagen. problemet er vel at jeg er redd jeg blir litt for revet med, sånn følelsesmessig. MEN, jeg skal ta det opp, og høre om de har noen policy på det. virker jo ikke sånn. da kan det evt bli satt på dagsorden til neste foreldremøte ja.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2006 #6 Skrevet 18. oktober 2006 Det er forskjell på å invitere 1 eller 2 fra barnehagen (og legge igjen innbydelse der) enn å la være å invitere noen få. Hva tenker folk med? ← ja, det lurer jeg og på. det værste er at den ene mamman jobber i barnehagen til og med. HUN burde vel i alle fall vite bedre.
Gjest Dingo Skrevet 18. oktober 2006 #7 Skrevet 18. oktober 2006 I vår barnehage, og i mange andre vet jeg, så er det slik at dersom man ikke skal invitere alle barna i bursdag så må invitasjoner gis personlig, og utenom barnehagetiden. Nettopp for å unngå sånne situasjoner. ← sånn er det i vår barnehage også. Heldigvis!
Gjest Lovely Skrevet 18. oktober 2006 #8 Skrevet 18. oktober 2006 HEI Bruker barnet ditt å være sammen med noen av disse barna på fritiden? Vi inviterte ihvertfall bare de barna som vår datter var sammen med til vanlig og som hun hadde mest kontakt med i barnehagen, de var 17 stk på avdelingen så det var uaktuellt å invitere alle. Vi kjørte hjem til barna med invitasjonene. Vår datter er også sommerbarn, men vi har alltid feiret dagen hennes, bare passet på at noen av vennene hennes er hjemme, nå når hun begynte på skolen så feirer vi første helga etter skolestart. Jeg er selv sommerbarn og opplevde aldri å få feire med skolevennene mine, og etterhvert ble jeg aldri invitert til dem heller, noe som var sårt. Kanskje du kan invitere de ungene barna dine leker med i barnehagen på pizzafest? Eller Halloween? Eller et lite sjørøverparty? For å skape flere relasjoner for barnet ditt tenker jeg.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2006 #9 Skrevet 18. oktober 2006 HEI Bruker barnet ditt å være sammen med noen av disse barna på fritiden? Vi inviterte ihvertfall bare de barna som vår datter var sammen med til vanlig og som hun hadde mest kontakt med i barnehagen, de var 17 stk på avdelingen så det var uaktuellt å invitere alle. Vi kjørte hjem til barna med invitasjonene. Vår datter er også sommerbarn, men vi har alltid feiret dagen hennes, bare passet på at noen av vennene hennes er hjemme, nå når hun begynte på skolen så feirer vi første helga etter skolestart. Jeg er selv sommerbarn og opplevde aldri å få feire med skolevennene mine, og etterhvert ble jeg aldri invitert til dem heller, noe som var sårt. Kanskje du kan invitere de ungene barna dine leker med i barnehagen på pizzafest? Eller Halloween? Eller et lite sjørøverparty? For å skape flere relasjoner for barnet ditt tenker jeg. ← Nettopp dette blir jo et problem for de som ikke er "bestevenn" med noen spesielle, men som leker litt med alle. De endre ofte opp med å ikke bli invitert, nettopp pga denne policyen med "du må velge de du leker mest med". Da mener jeg det er mye bedre å gjøre som tidligere foreslått her, å heller gå etter kjønn, alder osv. Invitere alle jentene/guttene f.eks. Selv om man kjører hjem med invitasjonene vil jo ungen uansett kunne få vite at alle andre er invitert, hvis de andre barna snakker om besøket i barnehagen.
Gjest Gjesta Skrevet 18. oktober 2006 #10 Skrevet 18. oktober 2006 At folk får seg til å være så egoistisk Jeg syns også det er nitrist med de som inviterer "de barna leker mest med" - hva med de som ikke er spesielt populær hos noen barn da? De litt usynlige og unnselige barna? Nei, jeg syns alle eller ingen. Alle behøver jo ikke bety "hele avdelingen" hvis det er mange barn, men kan f.eks bety alle guttene/jentene på avdelingen, alle som er født samme år, osv. TS: Jeg syns absolutt du skal ta opp dette med barnehagen. De bør snakke om dette eller sende ut skriv om det til foreldregruppa! Barn skal slippe å sorteres vekk allerede i barnehagen. Sikkert også lurt om du arangerer bursdagsselskap for ditt barn, enten før eller etter sommerferien. Noen har jo en "ber bare de som ber meg"- policy...
Fibi Skrevet 18. oktober 2006 #11 Skrevet 18. oktober 2006 At folk får seg til å være så egoistisk Jeg syns også det er nitrist med de som inviterer "de barna leker mest med" - hva med de som ikke er spesielt populær hos noen barn da? De litt usynlige og unnselige barna? Nei, jeg syns alle eller ingen. Alle behøver jo ikke bety "hele avdelingen" hvis det er mange barn, men kan f.eks bety alle guttene/jentene på avdelingen, alle som er født samme år, osv. TS: Jeg syns absolutt du skal ta opp dette med barnehagen. De bør snakke om dette eller sende ut skriv om det til foreldregruppa! Barn skal slippe å sorteres vekk allerede i barnehagen. Sikkert også lurt om du arangerer bursdagsselskap for ditt barn, enten før eller etter sommerferien. Noen har jo en "ber bare de som ber meg"- policy... ← Helt enig, selvfølgelig kan du ta dette opp med barnehagen. Ikke vær redd for å bli for "revet med" Jeg har vært borti noe lignende selv, og var livredd for å begynne å gråte etc foran lærer. Men det gjør ingenting! Det er barnet ditt! Klart du synes det er forferdelig vanskelig, bare prøv å vær saklig. Du kan jo ta med pappaen, eller en vennine på møtet hvis du ønsker det. Godt med litt moralsk støtte noen ganger. til deg. Og jeg er helt sikker på at dette ordner seg om barnehagen tar tak i det.
ceca Skrevet 18. oktober 2006 #12 Skrevet 18. oktober 2006 Opplevde det samme med guttungen noen måneder eter at han hadde begynt i barnehagen. Og jeg fikk så vondt av han. Han er typen som leker med alle. Jeg spurte personalet noen dager senere om de hadde noe opplegg med bursdager og invitasjoner , men det hadde de ikke. Ikke ville de gjøre noe med det heller. Vi inviterte alle på "fest" hjemme noen uker senere, for å skape litt sosialt for barna utenom barnehagen. I ettertid ser vi at denne ene gutten ikke inviterer alle uansett hvem han er invitert i bursdag til eller leker med. Hvordan foreldrene tenker aner jeg ikke. Men jeg skjønte jo - og ser i ettertid - at gutten min absolutt ikke er utenfor. Antagelig er det noen tankeløse foreldre. Snakk med barnehagen du.
Belit Skrevet 19. oktober 2006 #13 Skrevet 19. oktober 2006 Jeg skjønner i og for seg at du ikke har lyst til å "miste fatningen" foran barnehagepersonalet, men tross alt så ER dette en dypt personlig ting. Det du føler er jo avvisning på vegne av barnet ditt, og det er kjempevondt! Derfor tenker jeg at det kanskje er like greit å bli personlig hvis/når du tar opp dette med dem. Ikke late som at du ønsker å diskutere en generell greie, når det ikke er tilfelle. Jeg antar at barnehagepersonalet er rimelig herdet i forhold til denne problemstillingen og sikkert har flere forslag til konstruktive tilnærminger til foreldrene i bhg. Personlig ville jeg gjort som flere andre skriver her, dvs invitert alle barn av samme kjønn eller årskull hvis det er en liten bhg. Vår bhg er stor, over hundre barn, så når snuppa snart skal ha selskap har jeg selv lurt på hvordan vi bør invitere. Til nå har jeg tenkt at hun kan få velge selv, men jeg har ikke tenkt på det som noen andre her sier - nemlig at da vil alltid enkelte barn bli stående uten invitasjon. Hadde liksom trodd at før skolealder hadde "alle" barn venner. Nå må jeg tenke meg om en gang til. Vil jo gjerne lære snuppa til at man skal være grei og vennlig mot alle selv om man ikke kan være bestevenn med alle! Kanksje ta alle jentene på gruppa hennes pluss andre som hun velger, og bare innfinne meg med at det blir 25 småjenter som kommer til å trashe huset? Rot kan jo tross alt ryddes, men et knust barnehjerte er det verre med
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #14 Skrevet 19. oktober 2006 Rot kan jo tross alt ryddes, men et knust barnehjerte er det verre med ←
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #15 Skrevet 19. oktober 2006 Synes det er utrolig tankeløst av barnehager å ikke ha et opplegg for slikt. Faktisk bør ikke invitasjoner deles ut i barnehagen eller på skolen om ikke alle blir bedt. Synes også da at man kan levere dem utenom barnehage-/skoletid. Selv inviterer vi alltid alle på avdelingen eller alle i klassen, av den enkle grunn at barna ikke har noen spesielle "bestevenner", men leker en del med alle. Ta det opp med barnehagen, det er helt sikkert ikke bare du om reagerer.
Gjest Tøyfilla Skrevet 19. oktober 2006 #16 Skrevet 19. oktober 2006 Mener dere virkelig at det skal være slik at ikke bursdagsbarnet og foreldrene selv skal få velge hvem de vil invitere? Skal det bli gruppe-/kjønn-/alderstyranniet som bestemmer? Skjønner at det er ille for dem som aldri blir invitert, men en kan jo ikke invadere folks privatliv ved å bestemme hvem de skal invitere hjem til seg??
Gjest Nigo i.i. Skrevet 19. oktober 2006 #17 Skrevet 19. oktober 2006 Mener dere virkelig at det skal være slik at ikke bursdagsbarnet og foreldrene selv skal få velge hvem de vil invitere? Skal det bli gruppe-/kjønn-/alderstyranniet som bestemmer? Skjønner at det er ille for dem som aldri blir invitert, men en kan jo ikke invadere folks privatliv ved å bestemme hvem de skal invitere hjem til seg?? ← Jo, når det er snakk om barnehagebarn, så kan man det. Og hvis du føler at det er å privatlivet ditt blir invadert av å be et barn ekstra, så synes jeg ærlig talt at du er ute og sykler. Det er ingen som vil invadere noe som helst her, det er snakk om at det er fælt for små barn å bli holdt utenfor. For min del finner jeg tanken såpass ekkel at jeg heller lar huset mitt bli invadert i et par timers tid. Makan.
mari Skrevet 19. oktober 2006 #18 Skrevet 19. oktober 2006 I barnehagen hos oss kan man bare levere innvitasjoner hvis alle blir innvitert, etter de forskjellige gruppene da... (alder, kjønn etc.) hvis ikke må man innvitere uten om. Jeg er selv veldig var på det da min datter var den eneste av 4 kløvere (4 jenter som var like gamle og som hang sammen hele tiden) som ikke ble innvitert! Jeg tok det opp med barnehagen, som hadde vært sikker på at hun var innvitert og de var oppriktig lei seg. Jeg hadde i tillegg hørt det 3 ganger i løpet av den dagen at hun skulle dit, uten at jeg skjønte hva det ble snakket om (3 personer i barnehagen/forbindelse til barnehagen) Det viste seg at grunnen til at hun ikke fikk komme var fordi de bare hadde plass til 3 i bilen, men jeg skal love at jeg hadde vært i stand til å kjøre henne selv! Nå har hun akkurat hatt bursdag, men siden hun akkurat har byttet til stor barn avdeling, og ikke alle de samme går på avdelingen, valgte vi å innvitere barn som hun er trygg på og bare 3 av de går på samme avdeling som henne (nabo gutta x 3) resten var fra andre avdelinger og barnehager.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #19 Skrevet 19. oktober 2006 At folk får seg til å være så egoistisk Jeg syns også det er nitrist med de som inviterer "de barna leker mest med" - hva med de som ikke er spesielt populær hos noen barn da? De litt usynlige og unnselige barna? Nei, jeg syns alle eller ingen. Alle behøver jo ikke bety "hele avdelingen" hvis det er mange barn, men kan f.eks bety alle guttene/jentene på avdelingen, alle som er født samme år, osv. Jeg regner med at denne var myntet på meg Av 17 unger så har vi invitert ca7 stk, alle ungene på denne avdelingen var like gamle, og den aller beste kameraten hennes er en gutt, og da blir det vanskelig å bare be ett kjønn eller hva I tillegg så har hun endel familiebarn og venner i gata, så her er det snakk om plass også, og et selskap som er for HENNE. Nå er de 29 barn i klassen, så det samme vil nå gjelde. Jeg synes ikke at det blir mitt ansvar å finne de "litt usynlige og unnselige" barna og passe på at de blir invitert, like lite som jeg prøver å finne de "bråkmakerbarna" som finnes og som aldri blir invitert noen plass pga av at de overdøver selskapet. Jeg synes ikke at jeg er en egoist av den grunn, men vi har alle forskjellige meninger. Når det er sagt, så er min datter venninne med en stille og forsiktig jente, og hun er i familie med en "bråmakergutt" og disse blir selfølgelig bedt, ikke fordi de ofte står utenfor, men for den de er. Forslag: Her har vi hatt ukentlige møter med noen av de vi fikk barn samtidig med, vi laget relasjoner tidlig noe jeg synes er viktig. Vi har bedt andre barn med hjem fra barnehagen og på middag eller bare på ettermiddagen til lek, eller til en lørdag på kafe. Spør hvem barnet ditt trives med, og prøv å bli kjent med foreldrene til dette/disse barna ved foreldrekaffer eller lignende, prøv å lag relasjoner, det er LOV å hjelpe barna litt på vei. Jeg vil tro at det er bedre følelse at barnet blir invitert pga vennskap enn fordi det føles som tvang for noen?
Gjest Lovely Skrevet 19. oktober 2006 #20 Skrevet 19. oktober 2006 Gjesten som skrev dette var meg som hadde glemt å logge inn QUOTE At folk får seg til å være så egoistisk Jeg syns også det er nitrist med de som inviterer "de barna leker mest med" - hva med de som ikke er spesielt populær hos noen barn da? De litt usynlige og unnselige barna? Nei, jeg syns alle eller ingen. Alle behøver jo ikke bety "hele avdelingen" hvis det er mange barn, men kan f.eks bety alle guttene/jentene på avdelingen, alle som er født samme år, osv. Jeg regner med at denne var myntet på meg Av 17 unger så har vi invitert ca7 stk, alle ungene på denne avdelingen var like gamle, og den aller beste kameraten hennes er en gutt, og da blir det vanskelig å bare be ett kjønn eller hva I tillegg så har hun endel familiebarn og venner i gata, så her er det snakk om plass også, og et selskap som er for HENNE. Nå er de 29 barn i klassen, så det samme vil nå gjelde. Jeg synes ikke at det blir mitt ansvar å finne de "litt usynlige og unnselige" barna og passe på at de blir invitert, like lite som jeg prøver å finne de "bråkmakerbarna" som finnes og som aldri blir invitert noen plass pga av at de overdøver selskapet. Jeg synes ikke at jeg er en egoist av den grunn, men vi har alle forskjellige meninger. Når det er sagt, så er min datter venninne med en stille og forsiktig jente, og hun er i familie med en "bråmakergutt" og disse blir selfølgelig bedt, ikke fordi de ofte står utenfor, men for den de er. Forslag: Her har vi hatt ukentlige møter med noen av de vi fikk barn samtidig med, vi laget relasjoner tidlig noe jeg synes er viktig. Vi har bedt andre barn med hjem fra barnehagen og på middag eller bare på ettermiddagen til lek, eller til en lørdag på kafe. Spør hvem barnet ditt trives med, og prøv å bli kjent med foreldrene til dette/disse barna ved foreldrekaffer eller lignende, prøv å lag relasjoner, det er LOV å hjelpe barna litt på vei. Jeg vil tro at det er bedre følelse at barnet blir invitert pga vennskap enn fordi det føles som tvang for noen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå