Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

:roll: Har dagmamma til min sønn på snart 2 år,men til sommeren skal hun ha to mnd. fri.(sammenfallende med skolens ferie) :(

Har et søskenbarn på snart 13 år som vi ofte bruker som barnevakt dersom vi skal noe et par timer på kveldstid.Hun er utrolig flink med ham og dersom hun lurer på noe ringer hun alltid for å spørre.Vi bor 50 m fra hverandre og hennes far er hjemme mesteparten av dagen.

Det må nevnes at hun er veldig bevisst sitt ansvar og min sønn er vill etter henne!Hun er selvsagt utstyrt med alle nødnr. ,foreldrene hennes synes det er helt greit,og hun har telefonnr. både til jobb og mobil til meg og min samboer.

Mitt spørsmål er da..synes dere hun er for ung til å passe vår sønn mens vi er på jobb!?

(PS. Min sambo er ferdig på jobb 13.30!)

Hilsen en som desperat trenger dagmamma for to måneder! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg synes hun er for ung for såpass mye ansvar over så lang tid.

Det er jo en stund til sommeren og du rekker å få fatt i et voksent menneske til å ta seg av din sønn.

Skal ikke søskenbarnet ditt på 13 også ha litt skoleferie?

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hennes familie er på ferie nå,heldiggrisene! Hun har lyst selv,hun sparer nemlig til egen mobil....

Glemte å si at det er snakk om fra klokken 08.00 til 13.30 hvorpå han sover fra 12.00 og ca et par timer..

Men takk for svar.Jeg får se hva vi gjør.

Er det andre som mener noe om dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

hei c75

jeg kan bare snakke for meg selv og mine egne erfaringer.

da jeg var 13 år satt jeg mye barnevakt og var etter traktet som barnevakt i område jeg er oppvokst.

Var veldig ansvalig og fulgte alle beskjeer til punk og prikke.

Satt barnevakt for en jente på 6 år i en hel helg,med netter og allt.

Selv nå har jeg en datter på 2 år og en passe pike på snart 13,hun er moden og ansvars full og jeg stoler på henne og vet at hun ringer eller spørr om hjelp om hun skule behøve det.

det er jo snakk om 5,5 timer minus de 2 timene du sa han sover på dagen....

Jeg tror dette vil gå bra jeg,så lenge du gir hene klare beskjeer om hva hun skal og ikke skal gjøre.

Og om faren hennes sjekker at allt er bra inni mellom.

Hva med å teste noen dager i forveien,gå over til en nabo mens denne jenta har din 2 åring og om det skule være noe så er du bare like ved.

Gi henne tips om hvordan takle ulike situasjoner ,slik som om barnet slår seg vrang , ikke spiser eller bare løper vekk ute ol.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor mange timer det er snakk om for dagen; 5,5 timer hver arbeidsdag i 2 måneder er mye for en 13-åring (som egentlig skal ha ferie fra skolen). Med så stort ansvar det innebærer å passe et barn.

Noen timer på kveldstid nå og da som barnevakt kan ikke sammenlignes, mener jeg.

Forøvrig: en venninne av meg opplevde som 15-åring mens hun var "trillepike" at gutten hun passet døde i krybbedød. Hva om ditt 13 år gamle søskenbarn opplever noe lignende? Jeg tror ingen vil takle noe sånt særlig bra, men en 13-åring er ihvertfall dårlig rustet til å takle noe slikt.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet en 13-åring hvordan man hjelper et barn som har svelgt Paracet, Klorin eller har tygget i seg giftige planter?

Vet en 13-åring hvordan man hjelper et barn som har satt noe i halsen og ikke får puste?

Vet en 13-åring hvordan man hjelper et barn som er stukket av veps i munnen?

Vet en 13-åring hva man skal gjøre om barnet får en kjele kokende vann over seg?

Vet en 13-åring hvordan man hjelper et barn som har besvimt, kuttet seg stygt og blør som bare pokker?

Det er ikke alltid det holder å bare ringe 113.

Skal faren hennes ha overoppsynet med barnet ditt og henne, bør du avtale barnepass med han, ikke bare den 13 år gamle piken.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skjønner hva du mener, men det er mange voksene som ikke vet alt det du ramser opp. Skal man ha en slik person som vet hvordan man skal takle enhver situasjon, så er det best å finne en sykepleier.

Og slike situasjoner kan oppstå når som helst på dagen, om jenta sitter barnevakt et par timer på kvelden eller mellom 8 og 13 på dagen.

Synes du virker passe hysterisk, mulig at man er for ung når man er 13, men slik du beskriver det å sitte barnevakt, ville jammen ikke jeg passet til å sitte heller, og jeg er 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan alt dette skje i løpet av de få timene nå og da en 13-åring helt fint kan passe et barn.

2 måneder i strekk er allikevel mye. For mye for en 13-åring.

Du skjønner hva jeg mener, Gjest, likevel synes du jeg er passe hysterisk?

Dette er i verste-fall-tilfeller, helt klart. Allikevel synes jeg det er verdt å tenke igjennom hvilket ansvar man faktisk gir et annet barn (13-åringer er barn) og hvilke situasjoner som kan oppstå. Er man heldig, slipper man selv en klemstret finger i løpet av 2 måneder.

Jeg tror at du som 30-åring vil takle situasjonene ovenfor med mer ro og logikk, selv om du ikke helt spesifikt vet hva du skal gjøre og selv om du ikke er sykepleier, i forhold til en 13-åring. I mine øyne er du egnet for 2 måneders ungepass, sett utifra alder alene, det er ikke en 13-åring.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jo, det kan hende at det er for mye for en 13 åring, det kommer kanskje litt ann på 13 år'ingen synes jeg. Men jeg synes alikevel du virker noe hysterisk når du begynner å dra inn krybbedød og lengden på barnepasset som to faktorer samme diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Vibeke!

Jeg kan skjønne din bekymring.Jeg har selvsagt tenkt i de baner selv men jeg tror alikevel jeg vil velge å gi henne en sjanse.

Det blir ikke snakk om hele sommerferien hennes!Vi skal tre uker på ferie selv i denne perioden og da har vi invitert henne med.(ikke som barnevakt!!!!!)

Vi har dessuten ikke farlige middler stående slik at han eller hun kan få tak i dem(vaskemiddler,+ div er innelåst på vaskerommet til enhver tid),jeg har ikke giftige planter(har ikke noen ekte planter i det hele tatt :) ) Og jeg har selvsagt alliert meg med voksne i umiddelbar nærhet dersom noe alvorlig skulle skje!!

Min sønn har kjent henne hele livet da vi har veldig nær kontakt,vi to familiene!

Noen som synes dette er helt fokastelig!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

syntes det høres greit ut jeg....

Så lenge du som mor stoler på at dette går bra og at nærmiljøet rundt henne er så støttende at hun kan få hjelp fra de rundt så er jo allt greit....

kansje det er en åpen barnehage i nærheten som hun kan ta med seg barnet i ?

der er det jo også andre voksne og hjelp om hun skulle trenge det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest skrev:

Jo, det kan hende at det er for mye for en 13 åring, det kommer kanskje litt ann på 13 år'ingen synes jeg. Men jeg synes alikevel du virker noe hysterisk når du begynner å dra inn krybbedød og lengden på barnepasset som to faktorer samme diskusjon.

Krybbedøden var brukt som et eksempelt for å illustrere noe av alt som kan skje, det skjønner du også, gjest. Hvis du leser innlegget der jeg skriver om krybbedød, kan du lese at jeg skriver: Hva om 13-åringen opplever noe lignende?

Det er mulig vi to legger forskjellige ting i begrepet "lignende", gjest.

Alle de andre tingene jeg nevnte som kan skje, er absolutt faktorer det er verdt å ta med når man vurderer slikt.

De som anser slikt for hysterisk, er dem som får seg en virkelig blåmandag om en krisesituasjon skulle oppstå.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda! :( Glad jeg ikke går rundt å venter på en katastrofe!!

Jentungen synes det er kjempe stas at vi i det hele tatt har tengt på henne som barnevakt.Har selvsagt sagt til henne at ingenting er avgjort enda.Det er fortsatt lenge til sommeren.

Synes egentlig det er trist dersom vi ikke skulle stole på at ungdom faktisk kan være pålitelige og ansvarsfulle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hun er selvsagt utstyrt med alle nødnr. ' date=foreldrene hennes synes det er helt greit,og hun har telefonnr. både til jobb og mobil til meg og min samboer.

"Katastrofetankene" har nok streifet deg (heldigvis), c75, ellers hadde du vel ikke skrevet dette?

Og det er ikke snakk om ikke å stole på en 13-åring og ikke anerkjenne at de kan ta ansvar. Ansvaret du gir, må imidlertid stå i proporsjon til 13-åringen.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Virker jo som forholdene er godt tilrettelagt og dere har tatt noen forhåndsregler. Tror det vil gå fint jeg! Synes ikke det er for mye ansvar å gi en (merk: ansvarsfull) 13-åring.

Men hvis jeg var 13 år tror jeg kanskje jeg hadde

syntes at to måneder var litt lenge å være såpass "bundet"..

På en annen side er det snakk om korte dager, sommerdagene er lyse og lange og hun vil fortsatt ha maange timer igjen av dagen til å kose seg med andre ting etter endt "arbeidsdag"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vibeke:

Joda, jeg skjønner det at det er viktig å tenke på at slike ting KAN skje, og er man redd for at 13 åringen ikke takler dette bør man heller ikke sette henne til å passe barnet, heller ikke et par timer om kvelden.

At to måneder kan være lenge for en 13 åring er en helt annen sak, og har ingenting med krybbedød og gjøre. som sagt, ulykker kan skje når som helst på døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære gjest som er så opptatt av krybbedød.

Krybbedød er noe som skjer barn mellom 0-1 år. Gutten det blir spurt om barnepass til her, er 2,5 år. Venninnen min var 15 da dette skjedde henne, ikke 13 år. Skjønner du nå at historien om krybbedød kun var brukt som et eksempel for å illustrere hvilke lignende situasjoner som kan skje når man har ansvar for et barn? Og at det er verdt å ta med i betrakningen hva som kan skje når man overlater barnepass til andre? Hva om slikt skjer - og en 13-åring føler seg ansvarlig for det hele? Det er rett og slett ikke riktig å utsette 13 år gamle barn for en sånn risiko.

Separat fra dette (selv om det har vært i samme innlegg), har jeg omtalt tidsintervallet det var snakk om. Og vi er skjønt enige om at det er forskjell på 2 måneder, eller flere uker, kontra noen kveldstimer nå og da, for en 13-åring. 13-åringer kan tilkjennes ansvar, men skal også ha tid til ferie og lek. De er selv barn.

Beklager om jeg ikke har fått godt nok fram at det er 2 forskjellige ting jeg har pratet om. Men alderen til den som passer barnet spiller inn i begge tilfeller og knytter disse to tingene sammen.

Generelt vil et voksent menneske takle krisesituasjoner bedre enn en 13 åring.

Ansvaret med å passe barn i flere uker i strekk vil også generelt takles bedre av et voksent menneske enn en 13 åring.

Selvsagt finnes der sikkert unntak.

Min mening er at 13-åringen får for mye ansvar uansett, om du ser det på ene eller andre måten.

Å sitte barnevakt noen timer om kvelden for en 13-åring, har jeg uttalt at er helt greit. Selvsagt kan mye skje også da, men jeg anser sjansene som mindre fordi aktivitetsnivået på barnet (selvsagt avhengig av leggetid, og når mamma og pappa forlater barnet på kveldstid) er et helt annet om kvelden, enn i morgen og formiddagstimene mellom 8 og 12 (etter dette sov jo barnet det her er snakk om).

Dessuten vil jeg si det er mye ansvar å legge på skuldrene til en 13-åring over så lang tid som 2 måneder/noen uker - og ihvertfall med tanke på alt som kan skje! Det er noe helt annet enn noen timer nå og da.

Jeg klarer helt fint å skille disse to tingene, gjest. Jeg kan også se sammenhengen mellom de to - og passepikens alder.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...