Gjest Emera Skrevet 18. oktober 2006 #1 Skrevet 18. oktober 2006 Når blir det ukult for ungene å bruke strømpebukser? Jeg har en tredjeklassing. Forleden spurte jeg henne om det er noen i klassen som har begynt med strømpebukser ennå (temperaturen ligger på et par minus om morgenen). Hun bare himlet med øynene og sa noe sånt som: ØH, døh?!? Næh!! Med andre ord; ingen. Er det mindre ukult med stillongs uten føtter? Har ikke større barn så jeg aner virkelig ikke... Lue er visst kult så det er ikke noe problem...
Gjest Emera Skrevet 18. oktober 2006 #2 Skrevet 18. oktober 2006 Hehe, nei det er ikke noe verdensproblem, dette. Sier jeg at hun skal bruke strømpebukser, så skal hun det. Det er bare det at jeg ikke har erfaring med akkurat dette, så jeg tenkte at jeg ville spørre om noen her har det. Ordet "kult" var det vel egentlig jeg som brukte, hun har ikke sagt det. Hun synes bare ikke at det er så gøy å være den første som begynner med strømpebukse, skjerf og sånn. Men altså; det er jeg som bestemmer!
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2006 #3 Skrevet 18. oktober 2006 Er veldig glad mine foreldre ikke drev strengt regime med påkldning, men lot meg selv finne ut hva som passer meg. Jeg har aldri likt å bruke strømpebukse, og har heller aldri frøset noe særlig om vinteren. Var ikke syk en eneste gang gjennom hele tenåringstida (helt sant!). Så at alle MÅ bruke strømpebukse i dette landet er ikke sant. Det går an å se an hvor fornuftig ungen ellers er, og om det faktisk stemmer at h*n ikke fryser uten å pakke seg inn i klær.
Gjest snikkelora Skrevet 18. oktober 2006 #4 Skrevet 18. oktober 2006 Når jeg var "liten" nekta jeg å bruke strømpebukse, men stilongs var ok
Gjest Gjesta Skrevet 18. oktober 2006 #5 Skrevet 18. oktober 2006 Min fjerde klasse gutt har allerede brukt strømpebukse i fjorten dager.
flickan Skrevet 18. oktober 2006 #6 Skrevet 18. oktober 2006 Jeg hadde også en periode som barn da strømpebukse var veldig ukult og barnslig, mens stilongs var helt greit.. Det tok litt tid før mamma skjønte dette og "tvang" meg lenge til å gå med strømpebukse.. Først da jeg begynte å gråte fordi "Elise" i klassen ble erta fordi hun gikk med det, og at alle andre gikk i stilongs skjønte hun problemet.. For mamma spilte det jo ikke noen rolle så lenge jeg var varm.
minienthe Skrevet 18. oktober 2006 #7 Skrevet 18. oktober 2006 husker jeg reagerte på de to sømmene på rumpa, stillongs med en normal søm kranglet jeg ikke på
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2006 #8 Skrevet 18. oktober 2006 Hehe, nei det er ikke noe verdensproblem, dette. Sier jeg at hun skal bruke strømpebukser, så skal hun det. Det er bare det at jeg ikke har erfaring med akkurat dette, så jeg tenkte at jeg ville spørre om noen her har det. Ordet "kult" var det vel egentlig jeg som brukte, hun har ikke sagt det. Hun synes bare ikke at det er så gøy å være den første som begynner med strømpebukse, skjerf og sånn. Men altså; det er jeg som bestemmer! ← er vel mest superundertøy i sort / blå som er vinden nå?
nallemaja Skrevet 18. oktober 2006 #9 Skrevet 18. oktober 2006 Jeg hatet strømpebukser fra jeg gikk i barnehagen, og har kun brukt det etter jeg kom i skolealder på skidager. Strømpebukse som siger inne i buksa som ikke siger, eller som vrir seg feil, og som klør og strammer, og blir alt for varm inne i klasserommet.... eller stillongs som sklir opp av sokken og blir virkelig ubehagelig...Men jeg frøys ikke, for jeg brukte overtrekksbukse istedet på kalde dager... Håper ikke ungene mine blir like hatfulle i forhold til strømpebukser.
ceca Skrevet 18. oktober 2006 #10 Skrevet 18. oktober 2006 Guttungen min nektet å bruke strømpebukse allerede i barnehagen. Han begynte da med stillongs, som han synes er helt greit. Om de andre ikke har begynt med det, så drar han det kun litt opp på leggen, for da synes det ikke. Dette har han fortalt, og jeg sier det er ok. Jenta har aldri brydd seg slik. Men hun trives best i strømpebukse. Ennå har ingen av dem begynt med strømper under, men tykker jakke, lue , vanter , og regntøy og gummistøvler er på. Og toddy på turdager har e hatt en stund allerede.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #11 Skrevet 19. oktober 2006 Mulig det stemte for deg, men jeg har vært på hundreogørten mislykkede turer med barneskolebarn som fryser seg grønne og blå. Det er overhodet ikke hyggelig. Ungene møter opp i tynn jakke og uten strømpebukser, skal være ute hele dagen, det er høst og noen få plussgrader, og det blåser. Sist torsdag rant det over. Etter nok en tur med gnåling og klaging, ba jeg barna (etter at vi var tilbake ved skolen) om å rekke opp hånden, alle de som hadde frosset på turen. Det var 16 av 23. Da foretrekker jeg, i det minste som lærer, at foreldrene har et "strengt regime" med påkledning. Som ikke trenger å være strengere enn å ta på seg strømpebukse når det er kaldt, lue når det blåser om vinteren og regntøy når det regner. Jeg synes ikke det er urimelig i det hele tatt, når det dreier seg om barn på småskolen. De fleste av dem er altfor små til å skulle ta ansvar for dette selv. Eller kanskje jeg bare har vært særdeles uheldig med svært mange av mine elever, gjennom flere år...? ← Jeg skrev nå at man må se an ungen. Jeg mener ikke alle barn skal tvinges til å gå med strøpebukse, siden ikke alle trenger det for å ikke fryse. Mens du mener ALLE skal tvinges? :klø:
Gjest Emera Skrevet 19. oktober 2006 #12 Skrevet 19. oktober 2006 Datteren min synes at strømpebukser er "ekle" å ha på. De vrir seg, og føttene er visst heller ikke behagelige. Jeg skal foreslå stillongs og høre om hun synes det er en god idé. Noe skal hun ha på under uansett, det er det ingen tvil om, hun får ikke gå uten. Men jeg vil prøve å finne noe hun synes er ok, for det er noe styr å få på de strømpebuksene. Det tar laaang tid, for de MÅ sitte helt perfekt hvis hun skal være fornøyd. Så for hennes del er det nok like mye at hun ikke liker strømpebukser, som at de ikke er "kule." Selv om hun prøver å skylde på kulhet...
Malama Skrevet 19. oktober 2006 #13 Skrevet 19. oktober 2006 Vi hadde et år forede dongribukser. Så ut som en relativt helt vanlig dongribukse, men hadde altså et lag på innsiden som holdt dem vesentig varerme enn vanlig dongri. OG man slapp at det var noe som "vridde" seg inni der. Men generelt er nok stilongs/superundertøy mer "pop" enn strømpebusker, ialle fall fra det jeg kan huske i alle fall. Og gjør jo egenltig samme nytten
Gjest Emera Skrevet 19. oktober 2006 #14 Skrevet 19. oktober 2006 Ja, forede bukser er det faktisk en del av denne sesongen. Praktisk!
Malama Skrevet 19. oktober 2006 #15 Skrevet 19. oktober 2006 Det eneste negative jeg husker med disse buksener er at min knapt to år ungre bror hadde samme bukse (det fantes vel ikke mange å velge i da det året) med grønt stoff, min hadde rødt. Det var litt av det som syntes, i forbindelse med lomma og en opp-brett nederst på buksa, som var helt greit med meg, men ikek like kult når han hadde "samme mønsteret" i en alder der småbrøre var en uting... Men praktisk var det helt sikkert!
Chelsea Skrevet 19. oktober 2006 #16 Skrevet 19. oktober 2006 Jeg likte ikke strømpebukser som barn og ungdom, syntes alltid de klødde så fælt. Mor fikk tak i type stillongs i bomull og det fungerte bra. Nå i voksen aldre bruker jeg superundertøy i microfiber når jeg skal på ski og strømpebukser i tykk lycra til skjørt. Må medgi at jeg ikke liker å bruke noe under bukser, det blir så rart i rumpa, synes jeg (er vel for jålete!). Så jeg er vel ikke bedre enn barn som er vanskelige. Husker forøvrig også fra barneskolen at det ikke var kult å være den første som begynte med strømpebukse og på våren var det alltid stas å være av de første som fikk slippe det. Korte sokker var tingen, slik at alle kunne se at jeg ikke hadde strømpebukse. Teit, men slik var det iallefall.
Gjest gjesten Skrevet 19. oktober 2006 #17 Skrevet 19. oktober 2006 Husker selv at strømpebukse var en evig plage som alltid gled nedover og rompa ble hengende nede på knærne. Så siden barneskolen har jeg alltid brukt superundertøy/ stilongs. Et lite poeng strømpebukse contra stilongs: med stilongs kan man bare bytte ut sokkene som blir våte/ klamme og så bruke stilongsen en dag til (i hertfall på litt større barn).
Gjest Emera Skrevet 19. oktober 2006 #18 Skrevet 19. oktober 2006 Et lite poeng strømpebukse contra stilongs: med stilongs kan man bare bytte ut sokkene som blir våte/ klamme og så bruke stilongsen en dag til (i hertfall på litt større barn). ← Ikke dumt!
loffen Skrevet 19. oktober 2006 #19 Skrevet 19. oktober 2006 Ja, forede bukser er det faktisk en del av denne sesongen. Praktisk! ← Det er toppen her i huset også nå. Når det blir enda kaldere synes ungene mine at stillongs er mye bedre å ha på enn strømpebukser. Det synes jeg selv også. Strømpebukser er ekle å ha på!
nallemaja Skrevet 19. oktober 2006 #20 Skrevet 19. oktober 2006 Til jenter som syns strømpebukser og stillongs er lite kult så kan det være en ide å kjøpe noen par av disse tightsene som er på moten nå. De er jo like tettsittende som stillongs, men med søte blondekanter... Kanskje det blir greiere å ha på disse enn stillongs?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå