Gå til innhold

Å vandre uten voksne på et kjøpesenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammel syns du man må være før man kan dra på kjøpesenteret sammen med en kompis eller venninde, helt uten voksne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke likt at mine barn "hang" på kjøpesenter i det hele tatt, men om det var for å kjøpe noe 11-12 års alderen

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Jeg og venninnene mine var i byen hver torsdag etter skolen når jeg gikk i hele 4.klasse, gikk og handlet (mest kikking) og gikk på mcdonalds etterpå. Kjempekos. Ser mye unger i den alderen i byen nå, så tror det er en vanlig alder.

Skrevet

Jeg er KJEMPESTRENG mht å bruke kjøpesenter som oppholdssted ettersom jeg har sett at det ofte fører med seg en del problemer. Kansje jeg burde være mindre streng på dette og stramme inn andre steder, men vi har vel alle våre særegenheter mht hva vi aksepterer og ikke aksepterer.

Jeg vil gå så langt som å si at kjøpesenter ikke bør benyttes som oppholdssted i det hele tatt, uansett alder. Men det har hendt at jeg selv har avtalt å møtes på slike senter for å snakke med kjente, så jeg er nok ikke 100% konsekvent.

Men ettersom jeg ikke kan påvirke andre enn mine egne barn vil jeg si at jeg vil gjøre mitt ytterste for at de ikke skal henge rundt på sentrene før de er 18 (strengt ?, - ja, og kansje ikke gjennomførbart men noen mål må en ha :ler: ).

Jeg snakker da om sentrene som "oppholdssted".

Skrevet

Jeg shoppet alene fra jeg var 13 år. Hang aldri på kjøpesentere siden det ikke fantes der jeg bodde.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Ungene "mine" får gå på shopping. De er 11 og 13. 11-åringen synes egentilig ikke det er så veldig spennende, men blir med fordi hun vil være like kul som storesøsteren.

Skrevet

Syns det avhenger av hva de skal der, hvor modne de er, om de reiser helt på egen hånd eller om foreldrene og barnet har splittet lag for en times tid eller lignende.

Gjest LilSweetie
Skrevet

Jeg fikk dra paa et veldig trygt kjopesenter fra jeg var ca 11 (der det ellers bare gamle damer handlet - rimelig liten sjanse for aa bli tilbudt dop ;) ), og i byen fra jeg begynte paa ungdomsskolen.

Skrevet

Spørs på senteret, Oslo City vs det lokale senteret i småbyen, liksom.

Skrevet

Hvis det er i en stor by, 18. Dette hvis de er klar over egne rettigheter (les: myndig)

Hvis jeg kunne beskytte dem fra omverdenen slik at de ikke visste så 22 ca. :ler::ironi:

Nei da. Men for en fra bygda (vet ting skjer der også, er ikke så naiv) som ser disse oversminka ungjentene og guttene på Oslo City så liker jeg det ikke. Det er liksom ikke et sunt sted å "henge".

Men man kan jo ikke beskytte dem fra alt. Men kunne nok la de gå dit ganske unge for å kjøpe noe spesielt, men ikke la det bli et oppholdssted.

Skrevet
Hvor gammel syns du man må være før man kan dra på kjøpesenteret sammen med en kompis eller venninde, helt uten voksne?

Barna må være rundt 11-12, og de må ha fått beskjed om hva de skal gjøre. Det må være forbudt å "henge" der. De må også ha nok kunnskap om livet til å kunne motstå diverse skadelige "fristelser".....feks at noen skal lure dem med seg, selge/gi bort dop osv.

Skrevet

så da er jeg ikke helt på jordet når jeg sier nei til min niåring, selvom flere av gutta i klassen får lov...?

Gjest Norwegian Blue
Skrevet
så da er jeg ikke helt på jordet når jeg sier nei til min niåring, selvom flere av gutta i klassen får lov...?

Hvis det er en spesiell grunn til at han vil gå med kompiser, som at de skal spise, de skal gå i en spesiell butikk (musikk/sportsbutikk som er kjekk å gå i uten masete foreldre), gå på kino ol, syntes jeg det ikke er noe galt i det. Men at han bare vil gå fordi alle andre får, er du ikke på jordet, nei.

Skrevet

Vi hadde et "senter ?" der jeg vokste opp med dop og fyll på kveldstid. Jeg fikk ikke lov å bevege meg i nærheten av det. Da jeg var sånn ca 9-10 år kom jeg en kveld gråtende hjem og fortalte at jeg ble erta fordi jeg ikke fikk gå på senteret. Dagen etter sendte moren min meg til dette "senteret" kl. 20.00 "for at jeg skulle få vise meg fram". Jeg skulle få være der i 30 minutter. Jeg dro innom de samme vennene som dagen før hadde ertet meg og spurte om de ble med på senteret. De ble veldig overasket, men ble med. "HELDIGVIS" ??? kom vi dit samtidig med at de værste gutta begynte å slåss. Blodet spruta og vi løp livredde hjemover samtidig med at vi hørte politisirenene i det fjerne. En bedre medisin mot å gå på "senteret" kan et barn neppe få, men litt flaks skal en jo også ha ;) .

Skrevet (endret)

Da jeg var i "henge-alderen" fikk jeg beskjed av moder'n om at dersom jeg ikke hadde noe mer fornuftig å gjøre, kunne jeg heller hjelpe til med noe hjemme. Da synes jeg hun var fryktelig urettferdig (alle andre fikk jo lov...jadda..)og verdens kjipeste mamma.

Nå som jeg har blitt noen år eldre innser jeg at mine barn kommer til å synes at jeg er akkurat like urettferdig og kjip... ;)

Så nei jeg synes ikke du er på jordet. "Henging" er ingen menneskerett, men dersom han skal noe konkret der, som nevnt over her, går det jo kanskje ann å fire litt på kravene...

Endret av Eliza Doalot
Gjest Gjest_Lill_*
Skrevet

Om barne begynte å henge på kjøpesentrene så er det noe vi vil oppdage.

Det hender barn vil ha "fritime" til å handle selv med venner uten at foreldrene er med. Så en tur til handling i ny og ne fra de er ca 12 er akseptabelt. da med avtale hvor lenge de skal være der.

Bor man i en liten by, så kan man jo oppfordre barna til å gå i byen.? Finnes jo butikker der også.

Spes jenter er opptatt av pyntetinger og liker å diskutere det med andre jenter.

Skrevet

Mi på 9 får ikke lov å "henge" på det lokale samvirkelaget en gang (ja, de har en "sosialbenk" der) Hun får lov å gå å handle der om vi ber henne, men ikke gi seg igjen der. Samvær med venner må da fins bedre plasser å gjennomføre.

Skrevet
Jeg er KJEMPESTRENG mht å bruke kjøpesenter som oppholdssted ettersom jeg har sett at det ofte fører med seg en del problemer. Kansje jeg burde være mindre streng på dette og stramme inn andre steder, men vi har vel alle våre særegenheter mht hva vi aksepterer og ikke aksepterer.

Jeg vil gå så langt som å si at kjøpesenter ikke bør benyttes som oppholdssted i det hele tatt, uansett alder. Men det har hendt at jeg selv har avtalt å møtes på slike senter for å snakke med kjente, så jeg er nok ikke 100% konsekvent.

Men ettersom jeg ikke kan påvirke andre enn mine egne barn vil jeg si at jeg vil gjøre mitt ytterste for at de ikke skal henge rundt på sentrene før de er 18 (strengt ?, - ja, og kansje ikke gjennomførbart men noen mål må en ha  :ler: ).

Jeg snakker da om sentrene som "oppholdssted".

Jeg er så enig med deg! Måtte jeg bare klare å gjennomføre det...

Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet

spørs hva du mener med å dra på kjøpesenteret. Ungene begynte å få lov til å være litt alene på et av kjøpesentrene her vi bor fra de var 7-8. Det er oversiktelig, vi handler alltid der sånn at de er godt kjent, og vi vet hva slags forretninger vi skal se etterhverandre i hvis noen blir borte. Det ligger ikke i sentrum, så her pleier ingen å henge etter senterets åpningstid. Når det stenger er det stille rundt dørene der. Kjøpesentrene i sentrum er vi litt mer forsiktige med, de minste får gå på spesielle forretninger (leketøy, juggel og barneklær) alene mens vi venter et annet sted. De litt eldre får være på handlesentrene til de stenger, hvis de ellers har noe å gjøre i sentrum - skal kjøpe noe etter skoletid eller på kino.

Kjøpesentre er for handling og kafebesøk. Frititdsaktiviteter har de andre steder ellers får de holde seg hjemme.

Skrevet

Det kommer vel litt an på senteret -var vel ikke mer enn 8-9 da jeg fikk ta bussen til CC på Majorstua alene, mens Oslo City var begrenset adgang (mamma likte ikke at jeg var der, men det var godkjent under tvil hvis jeg hadde et spesielt ærend der...) til langt ut på ungdomsskolen -og på hva h*n skal der, synes det er forskjell på en tur en gang i blandt og på å henge der dagstøtt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...