Gå til innhold

Fôrvert eller kjøpsavtale?


mocci

Anbefalte innlegg

Heia!

Jeg har nettopp kjøpt meg en liten valp :) men den er kjøpt med klausul fra oppdretter. Klausulen innebærer at oppdretter skal ha sitt kennelnavn/oppdretternavn på det første kullet etter min tispe. Jeg står som eier av hunden og "låner den ut" til oppdretter, inntektene av kullet vil tilfalle meg. Hvis oppdretter fostrer opp kullet selv, da vil hun få en valp gratis. Hvis jeg fostrer kullet så vil oppdretter være nødt til å kjøpe valp av meg.

Jeg fikk også tilbud om å være fôrvert for denne tispevalpen hvor den da ville være i mitt eie etter første kullet, men kun hvis første kullet ga mer enn 2 valper. Dette er en keisersnittrase og bare tanken på at min lille tispe skulle gjennomgå flere keisersnitt, stakkars, førte til at jeg skippet hele fôravtalen! Dessuten vil jeg faktisk EIE min egen hund, ikke bare LEIE en hund.

MEN min familie og venner sier at jeg heller skulle ha gått med på en fôravtale.... :sur: Det som skulle vært en sååå gledelig tid,er totalt ødelagt av responsen som jeg har fått fra min familie særlig....:( Men det virker som de bare tenker på pengene man sparer ved en fôravtale, hvor man får hunden gratis mot at oppdretter eier den til etter første kullet er født.

Jeg mener selv at jeg er en oppegående, voksen jente på 31 år og at jeg ikke har inngått en kjiip avtale. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da å kjøpe og betale hunden for fullpris som er en "normal" avtale, når man skaffer seg en hund. Å ha en foravtale regnes som annenrangs i forhold til dette, og er noe man gjør hovedsaklig dersom man brenner for rasen, og ønsker å bidra til oppdrettet av den. Forstår ikke helt hva slags avtale du hadde med oppdretter, dersom du har betalt fullpris for hunden, og likevel har en klausul har du en dårligere avtale enn normalt.

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også tilbud om å være fôrvert for denne tispevalpen hvor den da ville være i mitt eie etter første kullet, men kun hvis første kullet ga mer enn 2 valper. Dette er en keisersnittrase og bare tanken på at min lille tispe skulle gjennomgå flere keisersnitt, stakkars, førte til at jeg skippet hele fôravtalen! Dessuten vil jeg faktisk EIE min egen hund, ikke bare LEIE en hund.

Gled deg over at du EIER hunden din du, og ikkr bry deg med hva de andre mener!

Jeg hadde en (omtrent) sånn fôrvert-avtale. Det "verste" med avtalen hadde nok vært at eier skulle ha hunden under fødsel og "oppdrett" av valpene. Da hadde jeg blitt uten hunden min i ca 2 1/2 - 3 mnd. :tristbla:

Hvordan ville den være når jeg fikk den tilbake?

Heldigvis (for meg!!) passet det ham aldri å ha noe kull, så jeg fikk overta den (som min, i mitt navn) etter en tid... :klappe:

Hadde jeg hatt noe "valg", hadde jeg ikke gått med på avtalen, og heller kjøpt den. Men hunden var ikke til salgs, så da hadde det ikke blitt hund på meg.

Men den avtalen du har inngått, hørtes heller ikke helt "grei" ut, men det er kanskje fordi jeg (vi) ikke kjenner hele avtalen...

Lykke til med hunden DIN! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...