Gå til innhold

Er så frustrert!

Anbefalte innlegg

Gjest snikkelora
Skrevet

Border Collien vår holder på å få oss gale! Han ser ut til å ikke få nok stimulering, men for meg virker som om vi stimulerer han masse. Siden han ikke er vaksinert ennå (er 11 uker) så har vi ikke hatt noe kontakt med andre hunder. Probletet er b.an at han gnager på ALLT i huset. Føler at jeg "gjeter" han og sier nei 500 ganger om dagen. I tillegg er han har med den minste katta og slipper ikke når den hyler :forvirret: Så lillepus er mye oppe i 2 egt om dagen.. (selvsagt får jeg dårlig samvittighet)

Hvor lenge varer denne perioden hvor det spises på allt og får han skjønner at nei er nei?

Vi paser på å være konsikvente, og vi har jo hatt hund før. Men har lite erfaring med valp... Mannen truer med å gi opp! Er jo gald i bøllefrøet, men føler meg så imarig misslykka som hundeeier!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik var vår vofse også. Og rasen dere har valgt har tonnevis med energi..og det merkes!!

Ikke stimuler hunden for mye, det girer den faktisk bare mer opp. Urolige hunder må trenes på å være rolige. Og det krever tolmodighet og atter tolmodighet!!

Å overse uønsket adferd er genialt. Gjør hunden noe du misliker - ignorer fullstendig! Snu ryggen til.

Fjern ting dere er veldig redde for skal bli oppspist.

Noen ganger så ser de på all oppmerksomhet som god oppmerksomhet, også kjeft og NEI! (men ikke når det gjelder katten, da får du bare skille dem..og sørge for at pus får masse kos og oppmerksomhet fra dere der den får være i fred)

Nå er hunden veldig ung, bare en baby faktisk, så du må nok regne med noen tøffe uker. Men sånn er det nå engang bare å få en valp.

Gjest Juliess
Skrevet

Jeg henviser til svaret mitt i den andre tråden du har om sånn ca. det samme ;)

Gjest Deception
Skrevet

Det kan også være en mulighet for at dere faktisk overstimulerer valpen, og at han derfor blir stresset. Det er lurt å ta veeeldig korte økter, og ikke trene på mange ting på en og samme dag. En annen ting det også er lurt å trene på, er å være i ro uten å gjøre noe. Det vet jeg selv at jeg ville ha gjort mer, sånn i etterpåklokskapens ånd, for vi har en hund som har en tendens til å sutre hvis han ikke får 100% oppmerksomhet hele tida.

Så tren gjerne også på å ligge i ro på plassen sin (eller noe slikt), men bruk belønning som oppmuntring, og tren bare i veldig korte perioder om gangen.

Har dere begynt å trene ham på å være alene litt?

Gjest Gjest_gojenta_*
Skrevet

Jeg kan skjønne frustrasjonen med en så aktiv valp. Denne typen hund trenger enormt med stimulering, men regner med at dere var klar over dette siden dere kjøpte den. Stimulering er ikke nødvendigvis tur. Hundene trenger mental stimulering slik at de lærer seg problemløsning og får sansetrening. Jeg pleier å ta med hunden ut på en plen der jeg sprer små godbiter over et passe område. Hunden slippes løs, og får bruke 15 min til å lete. Min instruktør sier at dette tilsvarer 1 times fjelltur. Siden deres hund er så ung, bør den ikke lete så lenge. Kanskje 5 min eller noe.

Det lureste jeg har gjort non sinne, var å venne hunden til å ligge i bur!!! Dette anbefales på det sterkeste. Buret bør være ganske stort, med mange deilige tepper og puter å ligge på. Når hundene ligger i buret, føler de seg trygge. De slipper å ha oversikt over en hel leilighet/ hus, og du slipper spising på alt mulig. Når hunden er vant til buret er alenetrening enkelt og greit. Buret er supert når du skal reise på turer, eller noen skal passe nurket. Hunden er "hjemme" uansett så lenge buret er med. Min hund ligger i buret hele tiden når vi er hjemme. Døren står åpen, men hun vil ikke ligge noen andre plasser.

Sosialisering er suuuuperviktig!!!! Kanskje er det en hundeklubb i nærheten som du kan bli medlem av? Slike klubber har ofte gode insturktører og mange aktiviteter. Om ikke det finnes klubber, kan du jo oppsøke steder der du vet at andre lufter hundene sine.

Når hunden deres blir større, kan dere begynne med agillity en gang i uken eller noe. Det er kjempegøy både for hund og eier. Det styrker båndet mellom dere, og hundens selvtillit øker.

Ellers er tålmodighet viktig når man har valp, det tar laaang tid å forme den hunden man ønsker seg. Bruk ros i stede for ris.

ikke gi opp, husk at ingenting er hundens feil, den blir som eieren sin!!!!

Masse lykke til

Gjest snikkelora
Skrevet

Sosialisering er suuuuperviktig!!!! Kanskje er det en hundeklubb i nærheten som du kan bli medlem av? Slike klubber har ofte gode insturktører og mange aktiviteter. Om ikke det finnes klubber, kan du jo oppsøke steder der du vet at andre lufter hundene sine.

Når hunden deres blir større, kan dere begynne med agillity en gang i uken eller noe.

Vi har hundeklubb, men blir ikke med der før han er vaksinert ;)

Ang dette med agillety skal hundene være relativt store (6 mnd mente instruktøren vi snakket med, mens andre sier 1 år) tror ikke vi kommer til å trene mye agillety, men blir en del lydighet..

I tilleg vurderer vi å "låne" han bort til en sauebonde.. men vi får se hva vi gjør.

Skrevet

Jeg tror også det hjelper å trene han på å være rolig. Ang. bitingen kan du jo bruke en gammel knyta sokk og avlede han med den om han prøver bite på hender ol. Og tyggebein er godt å ha i den alderen.

Vår valp klødde også noe sinnsykt i munnen under tannfellingen men pga. vi var flinke med avlede og gi bein, så slapp vi bare unna med en ødelagt sko..

Ikke gi opp, alt arbeid dere legger ned i hunden nå vil dere få belønning for senere.

Lykke til videre! :)

Gjest snikkelora
Skrevet

Valpen har lært seg "ned" i går :sjarmor: har jo prøvd å lære han det, men det har funka når jeg står i "umiddelbar nærher" men i går kveld og i dag har jeg sagt "ned" mens jeg har stått på kjøkkenet og han har vært i stua :)

Kanskje det går rette veien?

Når begynner valper engetlig å bli "lydhøre"? er bare vandt med voksne hunder og valp er noe heeelt annet

Skrevet

Såfint at du føler det går bedre da :) Når du har fått valpen i hus, er det bare å lære dem de basis-tinga det. Som sitt, dekk, bli osv.. med godbit såklart ;)

Men ta det i rolig tempo, ikke mer enn 10 min hver dag. En valp blir jo såfort sliten og trenger mye tid på å bli kjent.

Skrevet

det med å holde de borte fra andre hunder før de er vaksinerte er bare tull

den perioden dere nå har holdt valpen isolert er en veldig viktig periode når det gjelder sosialisering.

Dere MÅ også huske å drive intens miljøtrening fram til den er 13 uker.

I stedenfor å gå rundt å si NEI hele tiden, lær valpen noe ANNET den skal gjøre i stedenfor det dere ikke ønsker. Ellers kan det bli veldig mye negativitet.

Som noen andre her skriver, så er den bare babyen enda, og trenger masse varm omsorg heller en haug med kjefting.

Valpetiden er en prøvelse for de fleste, og du må bare smøre deg med tålmodighet.

Den største tabben valpeeiere gjør er å holde dem isolert pga manglende vaksine. Det er en utrolig viktig sosialiseringsperiode!!!

Gjest snikkelora
Skrevet

Har lest på flere sider at det veldig viktig for valpen å bli godt kjennt hjemme og få den tilhørigheten der. Vi sitter selvsagt ikke bare hjemme, men er mye på skogstur og bytur (sosialisering) han har ikke hilst andre hunder (untatt broren som vi hadde her første uka) Men har meldt oss inn i hundeklubben i nabobyen. Hundeklubben her oppe nekter hunder under 4 mnd å være med :overrasket: og vi er ikke så gira på å vente så lenge. Så til tirsdagen blir vår første dag der :)

Vi kjefter ikke på valpen. Men da sto han med hodet til kattungen inne i munnen kom det ut noen gloser som jeg sikkert kunne spart meg for :forvirret:

Skrevet

Vil bare gi deg en :klem: og si at du ikke er alene om å føle deg litt oppgitt. Da mannen og jeg fikk vår valp, vurderte vi seriøst i noen uker å levere den tilbake! Dette er vår første hund, og samme hvor mye jeg hadde lest, så var vi ikke forberedt på hvor mye det ville forandre både hverdagen og forholdet mellom oss. Heldigvis bor oppdretter 100 mil unna, så det var ikke bare å svippe over en tur med dyret. Nå er kreaturet 6 måneder gammel, og det kunne ikke falt oss inn å gi henne fra oss. Herlige vovsen vår!

Gjest snikkelora
Skrevet

Godt det ikke bare er meg da :klem: Ser jo en viss fremgang da. Nå (for 5 min siden) gikk han faktisk bort til gangdøren og så på meg! :hoppe: Før har vi sett at han sirkler rundt bort ved tv'n når han må på do..

Skrevet
Slik var vår vofse også. Og rasen dere har valgt har tonnevis med energi..og det merkes!!

Ikke stimuler hunden for mye, det girer den faktisk bare mer opp. Urolige hunder må trenes på å være rolige. Og det krever tolmodighet og atter tolmodighet!!

Å overse uønsket adferd er genialt. Gjør hunden noe du misliker - ignorer fullstendig! Snu ryggen til.

Fjern ting dere er veldig redde for skal bli oppspist.

Noen ganger så ser de på all oppmerksomhet som god oppmerksomhet, også kjeft og NEI! (men ikke når det gjelder katten, da får du bare skille dem..og sørge for at pus får masse kos og oppmerksomhet fra dere der den får være i fred)

Nå er hunden veldig ung, bare en baby faktisk, så du må nok regne med noen tøffe uker. Men sånn er det nå engang bare å få en valp.

Kjempegodt innlegg, helt enig! Det er svært viktig å ikke overstimulere valpen i så ung alder, spesielt ikke en så aktiv rase som BC. Det kan bety økt stress og problemer når hunden blir eldre. Tren på vanlig lydighet til husbruk, mer aktiv trening både ifht spor, lydighet og agility bør dere vente med til hunden blir eldre.

Skrevet

Vår border collie er 9 uker gammel. Syns hun er rolig, og holder seg mest til heeeelt inntil meg. Mannen min har begynt å "herje" med henne for å få henne litt mer aktiv. Er dette en dårlig idè (henviser til innlegg om overstimulering)?

Skrevet

Raser som border collie BØR oppmuntres til å være rolige. Tren på ro og nedstressing så ofte som mulig.

Å herje med en slik rase høres rett og slett dumt ut. Stress kommer VELDIG lett hos arbeidsnarkomane raser som bc, så dette er aboslutt ikke noe som bør oppmuntres.

Hunden bør brukes til spor el, hvor den får brukt hodet. Ren, fysisk trim uten noen form for hjernebry skaper mer stress enn roligere aktiviteter som krever tenking og konsentrasjon.

Gjest snikkelora
Skrevet

Småen her skal brukes til lydighet iførste omgang.. Blir en del vanlig hverdags lydighet vi trener pluss turer i skogen og sosial "trening". Han var roligere her de første 2 ukene :) Men det er klart, han var på et nytt stred med ukjennte folk osv. Han sover betraktlig mindre nå, men det er jo noe som vi var forberedt på. Får han det morsonen han skal ha (feks tur i skogen, møte andre folk) så er han mer harmonisk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...