Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser for tiden på leiligheter, og det jeg lurer på, er det sant at ca alle leiligheter går for over prisantydning, eller har noen her opplevd en leilighet som har gått for under? Og kanskje vet hvorfor den gikk under, om den var crappy...lav interesse for lenge....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke vi på leting etter ny bolig selv, men har flere venner som er det. Alt de har sett på har gått minst 100000 over takst (Oslo). Har blitt til at 2 av venninnene mine brukte henholdvis 6 og 4 måneder før de endelig fikk kjøpt seg leilighet.

Skrevet

Det er vel helt avhengig av hvilken type bolig og hvor den ligger. Vi har hele tiden fulgt med på hva lignende leilighet som den vi har går for i dette området og nesten alle har gått over takst, og resten har gått til akkurat takst, ingen under. Dette er i Oslo.

Skrevet

Her i Oslo går som regel alle leiligheter godt over prisantydning.

Ofte settes prisantydningen bittelitt for lavt også, for å tiltrekke seg flere på visning.

Vet ikke hvordan det er der du bor, men det er vel tendenser over hele landet akkurat nå.

Skrevet

TS her. Jeg skal selge leilighet i Lørenskog og håper at der vil den følge trenden i området med å gå over prisantydning.

Imens i Moss/Rygge området der jeg ser etter leilighet så håper jeg på at det går enten på prisantydning eller under, da spesielt ett sted vi ser på ønsker vi å pusse opp så det går etter vår smak i kjøkkeninnredning og bad.

Jeg ble litt glad over å lese det Arkana tror jeg det var sa, at til og med i Oslo har noen leiligheter gått presis på takst. :)

Takk for alle svar. Blir glad for flere svar, også generelt i Norge, ikke bare Moss/Rygge som jeg ser på. Er interessant å vite hvordan ståa er her i landet vårt.

Skrevet

Forskjell på takst og prisantydning. Takst skal være reell teknisk verdi inklusive markedsbetraktning, mens prisantydning skal være det megler og selger mener boligen er verdt.

Prisantydningen kan settes lavere enn reell verdi for å trekke mange på visning (mener i alle fall forbrukerombudet) og dermed få flere med i budrunden. Dette skjer visstnok spesielt i Bergen og Oslo. I 2005 gikk 20% av eiendommene mer enn 10% over prisantydning ihht. FO.

Tror ikke dette skjer så mye i Østfold der markedet er noe roligere og meglerbransjen er mye mer oversiktlig, slik at de som evt. spekulerer i dette raskt ville blitt "fersket".

FO konkluderte med at verstingene ved stikkprøven i 2005 var Garanti og DnBNor - 30% av eiendommene deres ble solgt for mer enn 10% over prisantydning. Jeg er ikke sikker på om dette er vesentlige differanser, de sier ikke noe om de andre meglerne, så det er vanskelig å se om de likgger på 25-28%, men det kan være greit å ha i minne.

Var en artikkel i dag også - NRK Østlandet? - om at det er helt vanlig å by 10% mer enn man hadde tenkt. Det er nok fordi man går på visninger på eiendommer som er akkurat på grensen av hva man skal gi, og så blir revet med.

Gjest Deception
Skrevet

Vi solgte leilighet (i Tromsø) i sommer, og fikk faktisk diskutere prisantydning (selvsagt ikke takst) med megleren. Vi ble enige om å sette en bittelitt lav prisantydning for å få lokket potensielle kjøpere på visning, spesielt siden dette var i juni/juli. Det funket utmerket, i løpet av en uke var leiligheten solgt. Vi fikk 60 000 over prisantydningen (og en halv mill mer enn vi gav for 2.5 år siden). Så kan man spekulere om vi hadde fått mer om vi heller hadde lagt den ut på markedet i september (som megler antydet). Men vi hadde allerede kjøpt ny bolig, og var mest interesserte i å komme oss videre.

Skrevet (endret)
Forskjell på takst og prisantydning. Takst skal være reell teknisk verdi inklusive markedsbetraktning, mens prisantydning skal være det megler og selger mener boligen er verdt.

Skulle nesten ønske at prisantydningen på leiligheten jeg skal selge ikke følgte taksten da, heller det megleren sa prisantydninga kunne komme på. Men er mannfolket mitt som styrer dette.

Endret av Sympatia
Gjest Deception
Skrevet
Skulle nesten ønske at prisantydningen på leiligheten jeg skal selge ikke følgte taksten da, heller det megleren sa prisantydninga kunne komme på.

"Problemet" er at man som oftest selger og kjøper i samme marked, og da går ofte vinninga opp i spinninga...

Skrevet

TS her. Leiligheten vår i Lørenskog gikk da 230 000 kr over prisantydning....glad for det da,men håper at vi slipper å gå like langt over når vi skal by på leilighet i Mosseområdet!

Skrevet

vi er ofte på visning og jeg blir alltid så sur for det kommer så mange folk på visning. også innvandrere, hvordan har de råd til å kjøpe seg leilighet som koster over 1.7 mill??? når jeg og sambo som nordmenn med alle rettigheter og full jobb ikke har råd?

Skrevet (endret)
vi er ofte på visning og jeg blir alltid så sur for det kommer så mange folk på visning. også innvandrere, hvordan har de råd til å kjøpe seg leilighet som koster over 1.7 mill??? når jeg og sambo som nordmenn med alle rettigheter og full jobb ikke har råd?

Fordi veldig mange "utlendinger" er i full jobb. De driver butikker, kjører taxi, vasker, underviser, forsker, er leger, direktører. Og sparer. Og de sparer. Og sparer. Reiser ikke på ferie, går ikke på spa, syr klærne sine selv, drikker ikke alkohol, lager all mat fra grunnen av.

Husk at de kan ikke ta opp lån i vanlig bank, pga renter (står koranen). Så når de først er ute etter å kjøpe noe, har de hele kjøpesummen i en bank som ikke gir renter. Ofte bor de ikke to mennesker på 90 kvm, men familien samt ett sett besteforeldre. og besteforeldrene betaler jo også for seg.

innlegget redigert

Arwen (mod

Endret av Arwen
Skrevet

Hva slags rettigheter har dere som ikke de har?

Skrevet
Husk at de kan ikke ta opp lån i vanlig bank, pga renter (står  koranen). Så når de først er ute etter å kjøpe noe, har de hele kjøpesummen i en bank som ikke gir renter.

Hva med Finansinvest, da? De retter seg spesielt mot innvandrere og tar da renter på lånene sine.

Skrevet
Hva med Finansinvest, da? De retter seg spesielt mot innvandrere og tar da renter på lånene sine.

Her kan du lese litt om det. Nå tror jeg at vår generasjons muslimer ikke er så veldig opptatt av det ene forbudet i Koranen, men jeg vet det er egne islamske banker hvor man ikke betaler eller får renter på tradisjonelt vis, men betaler bankens kostnader i form av gebyrer, at man deler overskudd/tap (f.eks. ved kjøp og salg av bolig) etc.

Skrevet

Litt motsetninger mellom det du skriver her:

Husk at de kan ikke ta opp lån i vanlig bank, pga renter (står  koranen). Så når de først er ute etter å kjøpe noe, har de hele kjøpesummen i en bank som ikke gir renter.

innlegget redigert

Arwen (mod

Og det du skriver her:

Her kan du lese litt om det. Nå tror jeg at vår generasjons muslimer ikke er så veldig opptatt av det ene forbudet i Koranen, men jeg vet det er egne islamske banker hvor man ikke betaler eller får renter på tradisjonelt vis, men betaler bankens kostnader i form av gebyrer, at man deler overskudd/tap (f.eks. ved kjøp og salg av bolig) etc.

De flest vestlige muslimer tar opp banklån til kjøp av bolig, akkurat som alle andre. Det står forresten i Bibelen også at det er forbudt å ta renter av lån.

Skrevet

Det var da voldsomt til generalisering over innvandrere (ex. innvandrer = muslim.... eller muslim = følger koranen i ett og alt) og misunnelse / fremmedhat (hvorfor skal en innvandrer kunne kjøpe når JEG ikke har råd) her?

:overrasket: sjokka jeg :overrasket:

Altså - gjest - om du ikke har råd til en bolig til 1,7 mill, hvilken rolle spiller det egentlig for deg HVEM som kjøper den? Er det mer provoserende om det er en innvandrer?

*rister på hodet og er trist over at så mange nordmenn fremdeles er så fryktelig redde*

Gjest Deception
Skrevet
jeg og sambo som nordmenn med alle rettigheter og full jobb ikke har råd?

Jeg blir litt trist når du deler mennesker inn i A-mennesker og B-mennesker. Nordmenn=A-mennesker med "alle rettigheter", innvandrere=mindreverdige (nå sier du ikke dette rett ut, men det skal ikke mye intelligens til for å lese det ut av innlegget ditt).

Norge er en gang blitt beskrevet som "et land der misunnelsen er større enn kjønnsdriften", og jeg begynner nesten å tro det. :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...