Gå til innhold

Når slutter barn å sove på dagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min ett og ethalv - åring er plutselig blitt skikkelig kranglete å legge (eller rettere sagt verre enn før) å legge. Hun har en blund sånn ca midt på dagen en times tid. Hun våkner også på natten ca annenhver natt, men dette er ikke nytt.

Er det på tide å avvikle dags luren Tror jo hun vil bli skikkelig grinete sånn i 4-5 tiden da...

Når sluttet deres barn å sove på dagtid?

Takknemilig for svar

Videoannonse
Annonse
Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Mine har sluttet mellom to og tre år. Selv sluttet jeg da jeg var ett, til mammas store frustrasjon.

Skrevet

Barnet mitt sover på dagen i en times tid. Hun sover helt fint hele natta.

Hun er nå 2år, og det virker som om hun virkelig trenger nippen sin, for hun er jo veldig vill og sitter ikke så mange minutter i ro.

Jeg har ikke tenkt til å slutte med dagsluren ennå.

Skrevet (endret)

Jenta mi sluttet å sove på dagen da hun begynte i barnehage. Hun fylte tre år like etter at hun begynte. Grunnen til at hun sluttet da var at de ikke hadde sovetid i barnehagen hennes, derfor ble det naturlig å slutte. Hun sov faktisk et par timer på dagtid, og hele natten igjennom. Så hun hadde nok et stort søvnbehov.

Vi fikk en periode med en veldig trøtt jentunge, men det gikk seg til.

Sønnen til en jeg kjenner sluttet med dagduppen allerede i timånedersalderen. Det var visst ganske slitsomt...

Endret av Emera
Skrevet

Alle mine tre har sluttet da de var mellom ett og ett og et halvt år. Da hadde de rett og slett ikke behov for lur på dagen lenger. Jeg kunne godt tenkt meg den stunden i "freden og roden" på dagen. :)

Skrevet
Jenta mi sluttet å sove på dagen da hun begynte i barnehage. Hun fylte tre år like etter at hun begynte. Grunnen til at hun sluttet da var at de ikke hadde sovetid i barnehagen hennes, derfor ble det naturlig å slutte. Hun sov faktisk et par timer på dagtid, og hele natten igjennom. Så hun hadde nok et stort søvnbehov.

Vi fikk en periode med en veldig trøtt jentunge, men det gikk seg til.

Akkurat som min lille engel, han var faktisk over tre da han ble "tvunget" til å slutte å sove på dagen!

Skrevet

Knøttet (1 år og 9 mnd) sover alt fra 1,5 til 3 timer på dagtid. En sjelden gang kan det hende at han sover så mye som 4 timer, men da har vi gjerne hatt en litt urolig natt i forkant eller så har det skjedd så mye den dagen at han bare er utslitt.

Har aldri problemer på natterstid,med mindre det er sykdom på gang, så vi lar han få regulere dette helt selv.

-M-

Skrevet

Tror det henger litt sammen med hvor mye de sov som babyer jeg. Jenta mi har alltid trengt mye søvn. Hun er over 2 år nå, men sover over 4 timer i helgene hvis jeg ikke vekker henne. Ellers sover hun 2-3 timer i barnehagen. Hun blir alltid sååå happy når hun skal legge seg... :ler:

Skrevet

Jeg tror det varierer fra barn til barn. Dersom barnet ikke sover skikkelig om natta ville jeg prøvd å kutte ut luren på dagen.

Sønnen min på 2,5 år sover fortsatt 1 time om dagen, men han har alltid trengt mye søvn... :)

Skrevet

Jag hoppas kunna få sonen att sluta sova på dagen innan årsskiftet (han blir 3 i januari)

Som det är nu somnar han nästan av sig själv efter lunchen men sover "bara" från 20.30-21 till 06-06.30

Han sover dock hela nätterna och har slutat vakna 05:25 som han gjorde i ett halvårs tid...

Skrevet

Jeg ville ikke startet med å kutte den ut. Prøv først å redusere til en halvtime. Det er mulig det er nok. Vi opplevde store forskjeller for jenta vår (da var hun ca 2) når hun gikk fra å sove en halvtime til ikke å sove.. Vi stoppet sovingen fordi hun lå lenge før hun sovnet og ikke var trøtt nok. Hun har alltid vært glad i sengen sin og når vi kuttet ut hvilen på dagen - vips så fikk vi en jente som var trøtt i god tid før sengetid.

Det er stor forskjell på en time og ingen søvn.. Jeg ville forsøkt en halvtime først. Minst en uke før jeg evtl ville kuttet det ut om det ikke ble noen endring.

Min jente hadde en periode bare 15 minutter også.. Hun måtte ha noe, og da ble det 15 min. Sovnet i barnehagen osv..

Skrevet

Pjokken min er 25 mnd og sover fortsatt opp mot 3 timer hver dag, og hele natta.

Skrevet

Lillebanan sluttet med dagsoving av seg selv like før han ble 1 år.

SUKK!!!!

Det HADDE vært deilig med en liten halvtime "i fred og ro" på dagen i allefall. Men nix nix.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...