Gjest Juliess Skrevet 17. oktober 2006 #1 Skrevet 17. oktober 2006 Ja, hvordan trener du hunden din? Fortell gjerne om både oppdragelse og lydighetstrening, som gå pent i bånd, innakalling, på plass, sitt, dekk.. Og hvorfor du trener på den måten Syns alltid det er spennende å høre om slikt.
Gjest snikkelora Skrevet 17. oktober 2006 #2 Skrevet 17. oktober 2006 Vi går tur i skogen ca annenhver dag (varierer veldig. Stortsett oftere) der trener vi på innkalling pluss at vi "trimmer" oss litt. Ellers så pleier mannen å kjøre med el rullestol og bikkja løper forran/bak/rundt (løs, selvsagt) i hagen.(har svær hage) Vi har fokusert mye på hva som er lov og ikke lov inne (spise på møbler osv) siden han er bare 11 uker. I tillegg er det vanlig heverdags-lydighet som sitt, ligg, vent, takk. Også blir det veldig mye lek da Klo-klipp er også noe vi "øver" på. Er nemmelig kjedelig å sitte stille.. Børsten er han livredd, så vi prøver å trene litt på det hver dag. Han feaker ikke ut av å ha den i nærheten lenger, han vil helst leke med den. Og får han god-bit får vi børstet et par tak også Men vi stresser ikke med det, vil at det skal (tilslutt) bli en god opplevelse. Ellers er vi mye ute i hagen pluss at vi har en liten skog bak oss, så det blir en del ute tid. Nå har vi i hovedsak trent sitt, ligg, vent og takk inne. Aner ikke hvorfor, men har bare blitt sånn (må endre på det)men når vi er ute går det mye på det å komme når han skal komme. Og ikke minst rose når han går på do ute
Gjest snikkelora Skrevet 17. oktober 2006 #3 Skrevet 17. oktober 2006 Ja, hvordan trener du hunden din? Fortell gjerne om både oppdragelse og lydighetstrening, som gå pent i bånd, innakalling, på plass, sitt, dekk.. Og hvorfor du trener på den måten Syns alltid det er spennende å høre om slikt. ← Hvordan trener du din hund?
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2006 #4 Skrevet 18. oktober 2006 Jeg klikkertrener 100%. Kommer aldri til å forandre på det. Vi trener litt eller mye hver eneste dag. Noe trening blir det alltid, enten det er "ikke-løpe-etter-katten", båndtrening, lydighet, triks, kontakt, desensitivisering, miljøtrening, sosialisering, spor, rundering, felt, you name it. Hver dag. Akkurat nå jobber vi mot å kunne tilby alle grunnferdighetene i forbindelse med et kurs vi går på, og terper spesielt på hold fast, hinder og stå.
Gjest Juliess Skrevet 18. oktober 2006 #5 Skrevet 18. oktober 2006 Jeg klikkertrener rent i treningen, og er vel mer Jærverud i hverdagen. Det er det som passer best for meg. Tror ikke jeg hadde greid å være konsekvent nok til å klikkertrene oppdragelsen også, det krever mye. Før trente vi med positiv straff, mer Nordenstamaktig, men jeg følte at det var helt feil og byttet derfor treningsmetode.
Mookie Skrevet 19. oktober 2006 #6 Skrevet 19. oktober 2006 Spør heller hvordan hunden min trener meg Driver ikke med klikkertrening eller noe sånnt, men prøver å være konsekvent med ting som er viktig for meg! Sier bestemt nei, om hun gjør noe galt, og det bruker å funke i hverdagen. Hunden min er ofte med på tur med meg og hesten, ellers så løper den mye rundt og trimmer seg selv. Kaster masse ball og pinne med henne, også leker hun med Dverg-Schnauser-venninnen sin! De tråler terretoriene sine hver dag Går små turer med henne utenom. Så det er vel det, igrunnen
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #7 Skrevet 19. oktober 2006 Jeg klikkertrener rent i treningen, og er vel mer Jærverud i hverdagen. Det er det som passer best for meg. Tror ikke jeg hadde greid å være konsekvent nok til å klikkertrene oppdragelsen også, det krever mye. Før trente vi med positiv straff, mer Nordenstamaktig, men jeg følte at det var helt feil og byttet derfor treningsmetode. ← Hvordan trener du oppdragelsen da? Og hvordan er Jærverud for oss som ikke vet det fra før?
Gjest Deception Skrevet 19. oktober 2006 #8 Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Vi trener endel på helt normale ting som det å vente på tur, ikke hoppe opp i sofaen (funker bra hvis den han hopper opp til, reiser seg og går når han hopper opp), gå pent i bånd, og så videre, og jeg bruker endel avledningsmanøvre og godbiter i treningen. Det har ført til at han, med en gang en av oss holder noe i hånden, løper til plassen sin, legger seg ned, setter seg opp, og er helt utålmodig. Men to aspekter av uønsket atferd sliter litt på meg, og ingenting har fungert fullgodt hittil. Det første er hopping opp på benken. Vi setter inn all mat med en gang, og har også noen ganger sperret inngangen til kjøkkenet, men siden man ikke kan se kjøkkenet fra stua, og siden vi ikke har mulighet for å sette inn dør der, er det litt vanskelig. Å ta han på fersk gjerning vil aldri i livet skje, det har vi gitt opp for lengst. Hittil er det som funker best, å sette all mat (f.eks) opp på toppen av kjøleskapet. Det andre problemet gjelder sutring. Han kan sutre i en time i strekk, selv om vi ignorerer alle tegn, og selv om vi ikke kan finne ut hva som er problemet. Han har fått mat, tur, fått lekt, you name it. Det driver meg noen ganger til vanvidd. Vi har aldri straffet ham på noe vis, annet enn å si nei og ta bort oppmerksomheten. Og så har han gått på jakthundkurs med privattrener, der han visstnok var et talent. Endret 19. oktober 2006 av Deception
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå