Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan beskrive for meg hvordan de opplever kynnere? Når er det vanlig at man begynner å få dette?

Jeg får noen ganger noen kraftige "sammentrekninger" i magen som gjør skikkelig vondt, men som vanligvis går over veldig fort. I går, derimot, hadde jeg skikkelig vondt i magen og ryggen. Magen føltes på samme måte, bare at det ikke ga seg på en lang stund. Jeg ble skikkelig redd og lurte på å dra på legevakta. Men så ga det seg etter ca. 10 min, så jeg ble hjemme.

Er dette normalt???? Jeg var redd for at jeg kom til å senabortere og det vile vært forferdelig..

Litt engstelig fortsatt. Er det ikke tidlig å få kynnere når man bare er 16+5?? Sier seg vel selv at jeg er førstegangsfødende....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var veldig tidlig å ha sterke smerter, kynnere er ofte sammentrekninger som oppleves svake men irriterende. Men selvfølgelig er det forskjeller her og. Men jeg hadde tatt kontakt med legen eller jordmor bare for å få konstatert hva det er, de kan også forklare bedre hvordan en kan oppleve kynnere om det er normalt med veldig sterke smerter osv. Ingen opplever smerter likt og kan derfor heller ikke forklare hva som er normalt eller ikke.

Lykke til..

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Jeg er førstegangsfødende og har hatt kynnere sånn ca. fra uke 16.

I starten var de sjeldne og ikke noe vonde. Jeg opplevde dem som litt ubehagelige, magen ble hard, fikk litt menssmerter og følte at magen ble litt tung. Noen får dette tidlig,andre får det senere, det er til og med noen som ikke merker at de har kynnere en gang.

Utover i svangerskapet har kynnerene lettere kommet. De kom lettere hvis jeg gikk i trapper eller stresset litt ekstra (på jobb). Fortsatt var de ikke vonde, bare ubehagelige. Kunne oppleve flere kynnere etter hverandre, men ikke systematisk.

Nå er jeg 38+1 på vei og den siste uken har kynnerene forandret seg.

De "drar" mer. Kjenner at de gjør litt småvondt (veldig kraftig menssmerte) og de kan komme ved jevne mellomrom. Her en kveld hadde jeg kynnere hvert 15 min i over 2 timer, så gikk de over til ca. 12 min mellomrom i en time og plutselig ga de seg. dette begynner nok mer og mer å ligne på rier, men som ikke utvikler seg mer, altså bare stanser opp etterhvert.

Nå går jeg bare og venter på at det skal bli ordentlige rier......

Jeg ville spurt legen/jordmor hva de tror det er ang. deg. Husk det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite.

PS jeg hadde en del strekninger i underlivet/nedre del av magen i perioder, og det viste seg å være leddbånd etc som strekker seg pga. at du vokser.

Lykke til!

Skrevet

Det kan jo også være strekk pga livmoren som vokser. Det kan være temmelig smertefullt! :x

Snakk med jordmor/lege så blir du nok mindre bekymret.

10+4

Skrevet

Jeg fikk kynnere da jeg kom inn i 3 trimester, men da hadde jeg mange av de, sterke var de også. Jeg oppfattet de imidlertid aldri som smertefulle.

Da jeg ble lagt inn med svangerskapsforgiftning tok jordmor en sånn måling der de registrerer fosterbevegelser, sammentrekninger osv. Da slo kynnerne så sterkt ut at jordmora ble usikker da hun så resultatet, var jeg sikker på at jeg ikke hadde veer...? :roll:

Gjest tobarns mor
Skrevet

Jeg hadde kynnere som føltes veldig ubehagelige,men ikke svært smertefullt.Jeg tror det er magen din som strekker seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...