Amalie_85 Skrevet 17. oktober 2006 #1 Skrevet 17. oktober 2006 Er det noen som har prøvd dette? Del litt erfaringer med meg. Er veldig usikker på om jeg har lyst å gjøre det.
Catzy Skrevet 17. oktober 2006 #2 Skrevet 17. oktober 2006 Hvorfor skal du gå til akupunktur? Har du en spesifikk plage, eller bare for å teste det ut? Du trenger ikke gå i detalj, men du kan finne endel info på internett hvis du vil lese mer spesifikt om akkurat det du vil prøve det for. Jeg har gått til akupunktur for to ting: Snorking og øking av fruktbarhet i forbindelse på å prøvde bli gravid. Etter 1-2 behandlinger i noen uker, så sluttet jeg å snorke, til min manns store glede. Har ikke blitt gravid enda, men han jeg går til har bilder av minst 50 barn av par som han har hjulpet med å få det til. Slik jeg ser det, er det ingen store farer forbundet med akupunktur. Sånn med mindre man treffer helt feil med nåla. Poenget med akupunktur er å forsterke det som er bra, mer enn å slå ned på det som er dårlig. I en del fengsler i England bruker de akupunktur for hjelp til røykeslutt. Andre bruker det til å hjelpe til med å mildne allergier. Når det gjaldt snorkingen min, satte han nåler for å stramme opp musklene bakerst i svelget. Nålene ble satt mest på bena og like under tomlene, ikke bak i halsen, heldigvis. Når jeg går til akupunktur for fruktbarhet, så setter han de på forskjellige steder på bena, noen ganger på magen og på enten den ene eller andre hånda, avhengig av hvor i syklusen jeg er. Det gjør noen ganger litt vondt i det nåla går inn, men som regel slutter det å gjøre vondt. De gangene det er vondt, tror jeg han treffer midt på en sene eller noe sånn. Det kan ikke sammenliknes med å få sprøytestikk, hvis du er redd for det. Catzy
Amalie_85 Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 18. oktober 2006 Plages veldig med smerter i nakken, muskelknuter. Så det igjen gjør at jeg får masse masse vondt i hode
Ling Skrevet 18. oktober 2006 #4 Skrevet 18. oktober 2006 Akupunktur kan brukes til så mangt - blant annet det du beskriver.
Gjest Gjesta Skrevet 18. oktober 2006 #5 Skrevet 18. oktober 2006 Har vært hos akupunktør for beinhinnebetennelse. Behandlingen fungerte fint, og smertene ble mindre mens jeg gikk dit, men de klarte aldri å fjerne smertene helt, bare til en litt mindre grad. Dog, bedre med mindre smerter enn masse smerter.
Amalie_85 Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter #6 Skrevet 18. oktober 2006 Har veldig lyst å prøve. Visst det hjelper er jo det kjempe bra. Men funker det ikke så har jeg hvertfall prøvd.
Ling Skrevet 18. oktober 2006 #7 Skrevet 18. oktober 2006 God idé, men belag deg på behandling over en periode. Det tas hensyn til hele deg, altså hvorfor du har vondt også - ikke bare symptomet. Og hvis du bor i Oslo har du mange å velge fra. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2006 #8 Skrevet 18. oktober 2006 Jeg sleit med smerter i hoftene som hverken hvile eller medisiner beit på, men akupunktur gjorde susen. Et par dager etter første behandling hadde smertene avtatt merkbart. Jeg tok et par behandlinger til og smertene ble helt borte. (Årsaken til problemet er riktignok ikke fjernet, og jeg har "slått det opp" et par ganger i ettertid og dratt til akupunktur på nytt for å få bort smertene igjen). Fikk nåler nedover beina, i føttene og øret bl.a., og de fleste kjente jeg knapt at stakk da dem ble satt. Definitivt verdt et forsøk!
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #9 Skrevet 19. oktober 2006 Et tips er å sjekke at akupunktøren har en skikkelig utdannelse - det er nemlig ikke noen beskyttet tittel i Norge. Sjekk www.akupunktur.no - der er en liste over godkjente akupunktører. (Disse har enten 5 års utdanning fra bunnen av eller helsefaglig bakgrunn + 3,5 år med ren akupunktur.)
Amalie_85 Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter #10 Skrevet 19. oktober 2006 Takk. Det skal jeg nok sjekke da ja. Jeg har tenkt på at det må bli fler enn en gang ja. Det hadde jeg egentlig tenkt på å visst jeg skulle gått til masør.
meta2 Skrevet 19. oktober 2006 #11 Skrevet 19. oktober 2006 Kan anbefale det. Har en gutt som sov om natten etter 7 behandlinger. Jeg ble bedre av hodepinen, men smertene i nakken tok fysioterapauten seg av. Fikk en behandlin i nakken og det kjente jeg godt. Var øm i to dager. Lykke til.
aline Skrevet 19. oktober 2006 #12 Skrevet 19. oktober 2006 jeg har veldig god erfaring med akupunktur (og det av en akupunktør som ikke står på den listen, men som har glimrende kunnskaper om det h*n driver.) har brukt akupunktur (og samtaler med akupunktøren) som eneste hjelp gjennom en periode som langtidssykemeldt pga depresjon, selvmordstanker og angst. Jeg hadde aldri trodd at akupunktur kunne være løsningen, men falt for det etter første behandling. Nåler blir satt i hele kroppen alt ettersom hva vi fokuserer på, har også brukt akupunktur for å hjelpe mot smerter og alt rundt det å slutte på p-piller, noe jeg var livredd for å gjøre men som har gått utrolig bra. jeg har også utviklet irritabel tarm, noe jeg har fått mye hjelp med og har nå en mer stabil mage en jeg kan huske på de siste åtte årene, og det er utrolig deilig. så, jeg har blitt frelst. jeg gikk fra skeptisk til frelst. (også har jeg lært meg endel om frykt og opplevelse av smerte, siden jeg hadde full nåleskrekk når jeg startet.. hihi.. nå har jeg lært mye om forskjell på smerter og om det egentlig er smerter.)
Cata Skrevet 19. oktober 2006 #13 Skrevet 19. oktober 2006 Har prøvd i ene periode da jeg slet med store søvnproblemer. På meg fungerte det ikke, men det kan naturligvis være at jeg gav opp for fort. Hadde 7 behandlinger, men da jeg ikke hadde kjent noen bedring til da så droppet jeg det. Når det er sagt så har jeg faktisk tro på at akupunktur kan hjelpe på mange plager, selv om det ikke hjalp meg. Selve behandlingen var ikke vond (bortsett fra ett punkt i nærheten av en tommel). Kjente selvsagt når nålene ble stukket inn, men etter noen sekunder så kjente jeg ingenting til dem.
Amalie_85 Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter #14 Skrevet 19. oktober 2006 Nå ble jeg nesten litt nervøs. Med tanke på at vi begynte å snakke om nåler her å stikking. JEg vet godt det er det, men det er så skummelt Sprøyte skrekk. MEn gjør det like vel. Tror nok jeg skal ta sjansen. Skal ikke se noe jeg har jeg bestemt meg for
aline Skrevet 19. oktober 2006 #15 Skrevet 19. oktober 2006 jeg HADDE sprøyteskrekk og var livredd nåler, FØR. nå har jeg jo lært hvor ufarlige de er, iblant blir jeg litt pinglete, men det går fort over etter en behandling. jeg er ikke av de som sier behandlingen er smertefri, for noen ganger treffer vi punkter som jeg VIRKELIG kjenner.. og innimellom kjenner jeg selve stikket, mens andre ganger kjenner jeg ingenting. men uansett har jeg lært meg at stikkene ikke er farlige og heller ikke gjør vondt lenger en bittelitt dersom det i det hele tatt gjør vondt. og det gjør på en måte helt annerledes "vondt" en den smerten jeg mente å føle når jeg fikk sprøyte, dette er helt annerledes. (men har likevel fått meg til å bli mindre hysterisk for sprøyter, og det er jo praktisk)
Amalie_85 Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter #16 Skrevet 19. oktober 2006 Det plager meg ikke at det gjør vondt å få sprøyte stikk. Jeg vet ikke hva det er for noe. Men det er forferdelig. Så kan jo håpe det blir litt bedre av det her da Vet det ikke er farlig heller. Så det er litt merkelig at det føles sånn.
Gjest Gjest_Ramboline_* Skrevet 19. oktober 2006 #17 Skrevet 19. oktober 2006 Har du muskelknuter tror jeg heller at fysioterapi er tingen. Sliter selv med det samme og går til en fysioterapaut som også driver mad akupunktur. Han sier at akupunktur er ikke det jeg trenger.
Catzy Skrevet 22. oktober 2006 #18 Skrevet 22. oktober 2006 Ville vel kanskje heller gått til fysioterapeut eller manuellterapeut for nakkesmerter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå