Julie Skrevet 17. oktober 2006 #1 Skrevet 17. oktober 2006 Har i dag en 2 år gammel Volvo S40, men pga økt plassbehov vurderer jeg å kjøpe en ny V70. Tenker da på enten 2,4 l bensin eller D5. Noen som har kjennskap til disse modellene og kan si litt om de? Er godt fornøyd med S40en så det er sagt. Julie
TheHairyToothfairy Skrevet 17. oktober 2006 #2 Skrevet 17. oktober 2006 V70 er en fabelaktig bil. Jeg har hatt tre stykker selv, og går og tvinner tommeltotter om neste bil skal bli en slik også. Det er formidabelt med plass, enkel å eie og bruke og den er sikker som fankern. DET har jeg også prøvd ut. For å si det sånn, jeg plasserer ikke barn i noen annen personbil enn en Volvo. Jeg er ikke så veldig fortrolig med dieselmotorene. Kan desverre ikke si så mye om dem, men jeg hører en drøss med drosjesjåfører - blant annet en venn av meg - begynner å foretrekke disse motorene foran Mercedes. Som vanlig familietraver så tror jeg at jeg ville satset på en 2.4/2.5 uten turbo - rett og slett for å unngå problemene som er relatert med å ha turbobil. Det krever litt spesiell omtanke. 2.4/2.5 er veldig seige motorer, de takler særdeles godt vekten av bilen pluss en god del til. Skal jeg klage på noe på bilen, så er det svingradiusen. Den er ikke akkurat slik som forgjengerne. Jeg husker gamle 940en min - den snudde jeg på tofelts veg uten problemer. Denne krever abnormt mye plass i forhold. Men man lærer å leve med det, bilen er utmerket ellers. Og ok, jeg hadde likt det veldig mye bedre at denne store og sterke bilen hadde bakhjulstrekk. Billig å eie er den og, pinglelav forsikring på de jeg har hatt. Selv 2.5 turbo.
Ugla Skrevet 18. oktober 2006 #3 Skrevet 18. oktober 2006 Skal jeg klage på noe på bilen, så er det svingradiusen. Den er ikke akkurat slik som forgjengerne. Jeg husker gamle 940en min - den snudde jeg på tofelts veg uten problemer. Denne krever abnormt mye plass i forhold. Men man lærer å leve med det, bilen er utmerket ellers. ← Det med svingradiusen fikk jeg fortalt var på grunn av AWD.
TheHairyToothfairy Skrevet 18. oktober 2006 #4 Skrevet 18. oktober 2006 Det med svingradiusen fikk jeg fortalt var på grunn av AWD. ← Nja. Det er mer fordi den har en tverrstilt rekkefemmer. Dermed krever den litt mer plass oppi selve rammevangene som igjen stjeler plass fra hjulhusene og evne til svingradius.
Julie Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 18. oktober 2006 Takk for svar Har hørt at 940en har en bra svingradius ja. Men, hvis det er det største minuset med V70en så er det absolutt akseptabelt. Det kunne vært verre for å si det sånn Julie
TheHairyToothfairy Skrevet 18. oktober 2006 #6 Skrevet 18. oktober 2006 Definitivt. Du vil neppe angre. Som et siste tips vil jeg anbefale deg å få en med mest mulig utstyr, det er mye V70er på markede og det merkes gjerne fort når du selv skal selge. Det blir gjerne sånn at den best utstyrte og mest attraktive blir solgt først til den prisen selger vil. Og originalfelger er ALLTID et pluss til Volvo, de er solide som fy og de eneste felgene i verden som spesifikt kollisjonstestes.
emondak Skrevet 19. oktober 2006 #7 Skrevet 19. oktober 2006 Ikke mye vondt å si om Volvo V70, det eneste har vel vært noe mugg med opphenget til hjulene framme.. Men der er jo uten tvil en ekstremt sikker bil, som gjør jobben godt. Svenskene kan dette medå skru sammen bilene skikkelig, slik at de tåler en runde på røffe norske veier.. I tilegg er det jo ikke å stikke udenr en stol at V70'n er pen å se på.. Når det gjelder motor er det litt hipp som happ egentlig, turbodieselen er seig, men har høy bruktpris. Det med alufelgene til Volvo viste jeg ikke om, men det er jo absolutt et poeng, man vil jo helst komme fra det med livet i behold om man først finner det for godt å utfordre de fysiske loven... Men konklusjonen må nok bli at V70 og da særlig de relativt nye modellene er et meget godt kjøp. kekker
Ugla Skrevet 19. oktober 2006 #8 Skrevet 19. oktober 2006 Men, hvis det er det største minuset med V70en så er det absolutt akseptabelt. Det kunne vært verre for å si det sånn ← Ikke noe problem nei! Man venner seg jo til det... Er svært tilfreds med bilen!
Gjest Eier av V70N Skrevet 19. oktober 2006 #9 Skrevet 19. oktober 2006 Angående motor så anbefaler jeg 2.0 lavtrykksturbo (180hk), bruker ca 0.9-1,0 liter på mila i snitt. Et annet godt alternativ er T5 versjonen - da begynner det å bli morsomt å kjøre Volvo... 250 spreke hester som drar deg opp i 100 km/t på rett over 7 sekunder, bruker rundt literen på mila i snitt. Det største minuset med bilen er en helt håpløs svingradius. Standard feil med V70: Bremser bak ETM (gasspjeld) LMM (luftmengdemåleren) Diverse stag foran
Julie Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter #10 Skrevet 19. oktober 2006 Vel, jeg vil i utg.punktet ha en motorstørrelse som gjør det mulig å ta en forbikjøring uten å måtte ha 1 mils fri langstrekke (satt på spissen selvf.), men som heller ikke drikker rått med drivstoff. Pga lang vei til studiested kjører jeg min. 80 mil i uka og da er drivstofforbruket av betydning. T5 er nok utelukket Julie
TheHairyToothfairy Skrevet 19. oktober 2006 #11 Skrevet 19. oktober 2006 (endret) T5 bruker ikke så mye fuel, egentlig. Den er bare littegranne dyrere å forsikre, pluss at den krever litt annet bilhold. Det er nesten en sportsbil. Uansett, jeg tror ikke noen av motoralternativene er "feil" til det du beskriver. Men er nok lysten til å holde en knapp på 2.4/2.5 med tanke på at disse har et helt annet bunndrag enn 2.0T, samtidig som den gir et enklere vedlikeholdsbehov. Turbo er ikkenoe gøy når det krever utskifting. Endret 19. oktober 2006 av MoskvaMorten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå