Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2003 #1 Del Skrevet 23. januar 2003 Hei! Jeg vurderer å ta et markedsføringsstudie på NKI-fjernundervisning som jeg kan studere frem til høsten og deretter kanskje begynne på markedsøkonom på Næringsakademiet. Har noen av dere erfaringer og tips å komme med? Og virker dette som et fornuftig valg? Jeg har nemlig aldri vært glad i skolebenken, og vet dermed ikke om jeg tør satse på flere år på høyskole eller lignende.. Hjelp... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 24. januar 2003 #2 Del Skrevet 24. januar 2003 I diss dager er det uhyre vanskelig å få jobber innen markedføring, ja det vil sikkert forbedre seg. Men det formelig spys ut menneske rmed denne utdannelsen. Det holder ikke lenger å ta et par år på skolebenken i dette faget. Det er så mange om beinet på jobbene at du trenger høyere utdannelse, dvs over 4 år, eller mye erfaring. Og Næringsakademiet er ikke veie å gå. I tillegg må du velge deg skoler som gir vekttall. Jeg har utdannelse innen denne retningen, og selv om det er spennende så hadde jeg aldri valgt det i dag hvis jeg skulle sette meg på skolebenken. Lurer faktisk på hvor mange av BI/NMH avgangselever 2002 som har fått seg relevante jobber. De fleste går nok ut og blir salgskonsulenter. Sjekk stillingsannonser, så får du et innblikk, og vær klar over at mange klaler det markedsøring, mens det egentlig er rene salgsjobber. Så forresten en annonse i går hvor det sot at nyutdannete fra BI/NMH ikke vil bli foretrukket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2003 #3 Del Skrevet 24. januar 2003 Hei.. Dette var jo ikke oppløftende lesing må jeg si. Kanskje jeg bør velge en annen retning nå med en gang da? Men jeg syns det er litt rart da, for jeg har nettopp fullført et kurs på Næringsakademiet, og jeg syns markedsøkonomstudiet virket intressant. Jeg hadde endel kontakt med studieveilederen der, og hun sa de nå skulle sette opp dette studiet i februar også, pga at IT-bransjen er håpløs nå.. Men hva er vitsen med å sette opp Markedsøkonomi hvis det er like umulig å få jobb innen den bransjen?? Hmmm.. Men takk for svaret ihvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 24. januar 2003 #4 Del Skrevet 24. januar 2003 Fordi Næringakademiet tjener penger på hver elev som gjennomfører studiene sine. JEg har ingen tingi mot hverken de eller andre privatskoler. Prøver bare å være ærlig og forteller deg slik det er . Hva mente hun med at de setter opp kurset når pga it- bransjen er håpløs nå? Den bransjen har jo vært håpløs siden slutten av 2000. Det var da nedgangen begynte. Dette vet jeg en del om fordi jeg var en del av den til jeg måtte gå sommeren 2001. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 25. januar 2003 #5 Del Skrevet 25. januar 2003 Lurer faktisk på hvor mange av BI/NMH avgangselever 2002 som har fått seg relevante jobber. De fleste går nok ut og blir salgskonsulenter. He,he...de er arbeidsledige. :cry: Nåja, jeg gikk ikke ut i 2002, var ferdig for noen år siden. Og hadde jo en jobb i noen år før jeg ble arbeidsledig. Men det er litt "vittig" hvor "karrierebevist" en ble når en går på BINMH. Ikke for at det nødvendigvis er noe gale i det. Men vi trodde nok vi var mer attraktive enn hva vi var. Har snakket med mange av mine medstudenter, og blitt kjent med flere andre i ettertid som har gått der. De fleste hadde vel litt urealistiske forventninger ja. Nå er de salgskonsulenter, sekretærer, assistenter osv. Men selfølgelig noen har jo og`fått "drømmejobben". Nå er det som fruenge skreiv, mange som har en markedsrettet utdannelse, så jeg tror nok jeg vil være arbeidsledig en stund faktisk. Men jeg angrer ikke på at jeg har studert markedsføring, men jeg vet ikke om jeg trengte 3 år på BI liksom...Jeg tror nok jeg hadde valgt litt annerledes i dag. Er ikke helt sikkert på hva. Jeg vil anbefale deg til å satse på en skole som gir vektall. Heller BI enn Næringsakademiet. Det er jo privat skoler begge to, så det koster jo litt. NA sier det er veldig "rettet" mot næringslivet...nåja...kan vel diskuteres. Forøvrig sier jo BI det samme... Jeg tror at skal en lykkes på arbeidsmarkedet, så må en ha en eller annen kvalifikasjon som skiller seg ut.. He,he..det var derfor jeg gikk på NA i ett halvt år nå på grafisk. Tja..lærte jo mye, men jeg hadde jo ingen kunnskap om det på forhånd, så jeg føler meg vel ikke så trygg på det nei. Forresten, så er det nok sikkert mange andre skoler som kan gi deg like god utdannelse, som ikke er privat. Jeg synest vel egentlig at både BI og NA koster litt vel mye i forhold til hva en får igjen for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linejenta Skrevet 7. februar 2003 #6 Del Skrevet 7. februar 2003 Heisann Selv gikk jeg ut fra NMH sommeren 2001 og begynte HELDIGVIS å søke jobb tidlig og fikk meg en ganske relevant jobb, men så jobber jeg i OSLO da. Gode karakterer hadde jeg også. Jobber som studiekonsulent i en utdanningsinstitusjon. JEG SIER BARE; IKKE VELG MARKEDSFØRING. Jeg skal selv skifte beite nå, er lei allerede, men klarer ikke å bestemme meg helt for hva det blir.. Klem fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 7. februar 2003 #7 Del Skrevet 7. februar 2003 Det blir vel litt feil å si Ikke velg markedsføring bare fordi du har blitt lei allerede, mange trives helt sikkert i jobbene sine. Jeg studerer selv ved NMH nå og stortrives på skolen. Har ingen forhåpninger om noen toppjobb med en gang jeg er ferdig .(Jeg er faktisk så heldig at jeg har blitt garantert en jobb når jeg er ferdig, ikke super jobb i det hele tatt, men bra å ha for å skaffe seg litt erfaring.) Ja, markedet er ikke helt bra nå, men det kommer helt sikkert til å ta seg opp igjen en gang. Håper jeg hvertfal da :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå