Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #1 Skrevet 17. oktober 2006 Hvor ofte ser barnet deres sine besteforeldre? blir det mye i ukedagene, eller helgene?
Gjest Hurrameirundt Skrevet 17. oktober 2006 #2 Skrevet 17. oktober 2006 Mine barn ser sine "farforeldre" hver dag de er hjemme, sin mormor 2 helger i mnd, og sin morfar har de møtt 2 ganger i løpet av de siste 6 årene... Hva som er vanlig kommer vel litt an på hvor nære de bor, hvor ofte de har anledning til å møtes, og forholdet innad i familien.
Gjest prestekrage Skrevet 17. oktober 2006 #3 Skrevet 17. oktober 2006 Min datter ser sine mor-besteforeldre minst en gang pr uke. Sine far-besteforeldre ser hun desverre max 2 ganger pr mnd (somregel sjeldnere) Begge sett med besteforeldre bor i en radius av 2 mil fra oss....)
ceca Skrevet 17. oktober 2006 #4 Skrevet 17. oktober 2006 Far -besteforeldrene har ike ungene sett på nesten 4 år. Mor-besteforeldre ser de kanskje en helg pr måned eller sjeldnere. Da er det vi som reiser for å besøke dem. Når ungene går på aktviteter med kamper ol i helgene, må besteforeldrene ta turen til oss, noe de desverre synes er tungvint. Så fremover ser det ut som om de vil se mor-besteforeldrene enda mindere, siden det er serie-kamper hver helg. Synd.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #5 Skrevet 17. oktober 2006 Mine ser mormor ca 3 ganger i mnd. Morfar ca 4 ganger i året, farfar ca 8 ganger i året og farmor ca 10 ganger i året, alt ettersom hvilken årstid. Alle andre besteforeldre enn mormor og reserve morfar er ikke særlig besteforeldre, desverre. Kanskje pga at de alle er skilt? Men bursdager holdes hellig for fars foreldre (stort sett), så da er det kaker og moro.
Gjest Gjesta Skrevet 18. oktober 2006 #6 Skrevet 18. oktober 2006 mine barn ser ikke farmor og farfar i det hele tatt. De ser min manns mor, som er ungenes "bestemor" omtrent en gang pr mnd. Og mine foreldre ser de en gang i uka omtrent.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2006 #7 Skrevet 18. oktober 2006 Ja det varierer nok veldig dette, men har dere godt forhold til besteforeldrene?
Furstina Skrevet 18. oktober 2006 #8 Skrevet 18. oktober 2006 Min son på 2½ år träffar sin mormor en eller två gånger i veckan - hon bor nära oss och har inte så mycket mer familj. De gillar varandra skarpt! När mannen och jag är föräldrar och säger "nej" ropar han på mormor. Morfar bor 50 mil bort men är i stan på jobb emellanåt, vi träffas kanske varannan månad. Hans fru träffar vi 2-3 gånger i året. Bestemor och bestefar bor tyvärr allt för långt bort. Vi ses varje dag när vi är där på sommaren och vid något tillfälle till under året. Vi önskar alla att det vore oftare.
Malama Skrevet 18. oktober 2006 #9 Skrevet 18. oktober 2006 Jeg har ikke barn, men slik situasjonen er nå ville de (fremtidige) barna våre sett sine besteforeldre like lite som vi ser våre foreldre. Dvs antakelig ikke stort mer enn 2-3 ganger i året. Jul, påske, sommer, en konfirmasjon her eller ei langhelg der. Muligens vi ville tatt noe "høstferie" og "vinterferie" for å fåen ekstra tur innimellom. Vi har ikke noe problematisk forhold til våre foreldre, vi bor bare 35-40 min fra dem (og det i to forskjellige retninger også, så vi ser ikke alle på en gang heller) Det er måte på hvor mange sånne langurer vi får tatt hvert år, og vi må jo dele dem på to familier også. Skulle ønske vi kunne bodd nærmere, jeg så alle mine besteforeldre jevnlig i min oppvekst. Men vi klarer jo ikke bosette oss sammen med alle besteforeldrene, når de bor så langt fra hverandre. Så dette er nok noe jeg må akseptere, når den tid kommer. (håper det ergreit at jeg svarte segl om våre foreldre altså ikke er besteforeldre. Poenget mitt var bare at noen dessverre ikke ser dem ofte pga avstand, selv hvor gjerne man vil)
Gjest Gjesta Skrevet 18. oktober 2006 #10 Skrevet 18. oktober 2006 Du bor 40 minutter fra dem og ser den bare tre ganger i året...?? Eller mener du 40 mil??
Malama Skrevet 18. oktober 2006 #11 Skrevet 18. oktober 2006 All, tastefeil, det er 35-40 MIL ja. 7-8-9 timers kjøring (med fergekø og absolutt uhell med fergetider presterte vi å bruke 10-11 et år)
Murf Skrevet 18. oktober 2006 #12 Skrevet 18. oktober 2006 Stusset litt på 35-40 min (og hvor nærme de måtte bo for at du ville besøke dem) Beklager avsporing.
Gjest Gjesta Skrevet 18. oktober 2006 #13 Skrevet 18. oktober 2006 he he ja 40 mil blir jo litt annerledes ja... hvis man ikke er Amish og bare kan bruke hest og kjerre...
Malama Skrevet 18. oktober 2006 #14 Skrevet 18. oktober 2006 Stusset litt på 35-40 min (og hvor nærme de måtte bo for at du ville besøke dem) Beklager avsporing. ← Ja, beklager at jeg skapte denne avsporingen. Om det var 35-40 minutter hadde vi jo fint klart å besøke dem ukentlig, ikke vært avhengig av fridager for å besøke dem, og strengt tatt også hatt det sabla mye lettere å arrangere dette bryllupet (som skal arrangeres der mine foreldre bor, som altså er 35 mil unna, tenk om det bare var en halvtime!) Malama vurderer nesten seriøst muligheten for å få sin forlvoede til å være enig, på sikt, om at å flytte egentlig er lurt... Men NÅ avsprer jeg vel helt. Beklager. La oss holde oss til tema, hvor ofte barn ser sine besteforeldre. Jeg (som voksen) ser mine besteforeldre ca 2-3 ganger i året. Litt mer det siste året, men det er fordi jeg har begravet to av mine besteforeldre det siste halvannet pret, pluss en onkel. Og det medførte en del ekstraturer.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2006 #15 Skrevet 18. oktober 2006 våre jenter ser sine *mor-foreldre en til to (ofte med en eller flere overnattinger) ganger i måneden (de bor 25 mil unna). *farmor to til tre ganger per år (bor 10 mil unna) *farfar sett en gang i livet, men prates jevnlig på tel (bor på andre siden av kloden) *"bestemor" (annen slektning som går for å være bestemor) ca 2 ganger i året, men prates jevnlig på tel (bor 150 mil unna) vi har familie spredt rundt hele norge, og verden for den del. syntes selv vi alle gjør en ok jobb å holde kontakten med både besteforeldre og andre slektninger, via besøk, tel og ikke minst msn. det er ikke så lett når avstandene er store, men desto større oppgave syntes jeg som forelder det er å la ungene holde kontakten med sin familie.
Leanne Skrevet 18. oktober 2006 #16 Skrevet 18. oktober 2006 Jenta vår ser farmor 4 dager i uka (hun jobber i barnehagen hennes..) ellers prøver vi å besøke mine foreldre og mine svigerforeldre 2-3 ganger i måneden.. Innimellom blir de brukt kun som barnevakt og vi bare leverer og henter ungen..
Eliza Doalot Skrevet 18. oktober 2006 #17 Skrevet 18. oktober 2006 Snuppa ser mormor ca 1 gang i uka, og morfar kanskje en gang i mnd. Farmor og fafar treffer hun kanskje hver 14.dag.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2006 #18 Skrevet 18. oktober 2006 Mine barn ser sine "farforeldre" hver dag de er hjemme, sin mormor 2 helger i mnd, og sin morfar har de møtt 2 ganger i løpet av de siste 6 årene... Hva som er vanlig kommer vel litt an på hvor nære de bor, hvor ofte de har anledning til å møtes, og forholdet innad i familien. ← Tror de fleste besteforeldre ser sine bb langt mindre enn hva som var vanligere før i tiden. mange vil vel tro at det er dårlig forhold i fam,men dagens bf er jo en annen alder enn hva som er vanlig før. De er i full jobb, gjerne etablert på nytt og kansje tenåringer selv. Da sier det seg selv hvor vanskelig det kan være. De er også sliten og trenger helgene for å ta seg inn. ingen jeg kjenner har bf som er pensjonerte. de minste barna har bf helt ned til ca 40 år.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #19 Skrevet 19. oktober 2006 jeg som svarte med en hel haug med besteforeldre ovenfor; ingen av våre barns besteforeldre har pensjonert seg. tror alikevel ikke det blir så andeledes da når det skjer, de er aktive innen idrett og andre lokale foreninger, og det samme er vi. vi sees jo flere ganger i måneden med mine foreldre, og resten av besteforeldrene bor jo "dagevis" unna ;-)
MAcy Skrevet 19. oktober 2006 #20 Skrevet 19. oktober 2006 jeg ser mormor ca 5-7 ganger i mnd det. Det er litt på grunn av at hun bor sammen med en litt eldre mann som ikke setter pris på å besøke hennes familie. og jeg synes dette er dårlig så besøker henne ikke så ofte som før fordi hun ikke kommer til meg!! Farfar ser jeg 10-12 ganger i året. vi feiere alle bursdagene til søskenbarn, tanter og onkler sammen, bare ikk så ofte jeg får gått. Opp gjennom da jeg var liten var jeg hos farmor og farfar nesten annenhver helg da jeg besøkte pappa, vi bodder der også en liten periode. alltid godt forhold. Farmor og morfar er desverre døde nå. Har bestemor også- stemors mor- som jeg ser 5-7 ganger i året. noen ganger blir det mer også. hun kommer i bursdag til meg, noe mormor ikke gjorde da hun var i syden og det har hun vært veldig mange ganger på min dag!!! Men synes at de besteforeldrene som av en eller annen grunn ikke har muligheten i følge dem selv til å besøkebarnebarn så kan de ringe!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå