Gå til innhold

Bidrag etter fylte 18 år....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenk deg at din håpefulle slutter på videregående for å jobbe.

H*n skal ha 1 friår fra skolen. H*n har snakket om å ta opp skolegangen igjen etter 1 friår.

Før h*n tok dette friåret så har h*n tatt 2 grunnkurs siden h*n ikke helt klarte å bestemme seg for hvilken retning h*n ville gå.

Når h*n skal begynne på skole igjen så har h*n tenkt å gå et helt annet grunnkurs igjen.

Mine spørsmål er:

* Kan h*n legge fram krav om bidrag igjen etter dette friåret? H*n er da passert 18 år, er i jobb, å regnes vel som voksen og selvforsørgende. Ihvertfall ifølge den normen som er lagt mht myndighetsalder, og det å ta egne valg.

* Kan man forvente at foreldrene skal trå støttende til økonomisk når en person skifter retning hvert år av de tre årene som er lovbestemt at alle har rett til utdanning? H*n får jo ingen fullverdig utdanning ved å skifte retning hvert år.

* Hvor lenge synes dere at det er greit at deres håpefulle hopper fram og tilbake mellom studier mens dere må betale for kallaset?

* Når skal de håpefulle selv ta ansvar og konsekvenser for sine valg?

* Hvor lenge er det naturlig at de håpefulle bor hjemme på din regning, mens de unge håpefulle lever livet å prøver å finne ut hva de vil med livet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ikke få bidrag dersom man er i jobb. Men dersom man går kontinuerlig på videregående kan man få bidrag til man fyller tyve.

Skrevet
Man kan ikke få bidrag dersom man er i jobb. Men dersom man går kontinuerlig på videregående kan man få bidrag til man fyller tyve.

Så hvis man tar ett eller flere friår så faller retten til bidrag bort?

Skrevet

ja, man får bidrag til man fyller atten. Hvis man velger å gå på skole igjen etter dette, får man ikke bidrag, nei.

Skrevet
ja, man får bidrag til man fyller atten. Hvis man velger å gå på skole igjen etter dette, får man ikke bidrag, nei.

Ok, takk for svar :)

Skrevet

-med mindre man går kontinuerlig som jeg skrev i stad

Skrevet
-med mindre man går kontinuerlig som jeg skrev i stad

Skjønner det :)

Men finnes det noen smutthull her så man kan få bidrag etter friår?

Skrevet
Skjønner det :)

Men finnes det noen smutthull her så man kan få bidrag etter friår?

Det var ts her :)

Skrevet
det skal det ikke gjøre.

Ok.

Men hvis man jobber på tiltak gjennom Aetat, eller NAV som det heter nå, gjelder de samme reglene da tro?

Eller har vi funnet et smutthull her?

Skrevet

Man får vel søke om studielån da, i steden for å prøve å snylte på foreldre. Tross alt er det på tide å ta ansvar for seg selv, sine valg og sin økonomi når man er blitt 20.

Skrevet
Man får vel søke om studielån da, i steden for å prøve å snylte på foreldre. Tross alt er det på tide å ta ansvar for seg selv, sine valg og sin økonomi når man er blitt 20.

Selvsagt er det på tide å ta ansvar selv, men jeg lurer bare på om det finnes smutthull i bidragsreglene når man har fylt 18 år og har friår. Kan det ikke være noe å hente siden h*n går på tiltak gjennom Aetat/ NAV? Det er de som betaler lønnen nå.

Nå får h*n stønad derfra, minstestønad, men dog... Det er jo ikke så mye penger å leve av da...

Skrevet

Vet ikke. Spør på NAV. Og hvor mye er minstestønad? Bor tenåringen hjemme? Hva slags utgifter skal h*n dekke hjemme? Enkelte perioder av livet må man overleve på lite penger og akseptere at andre rundt seg har råd til mere ting.

Jeg kan forøvrig anbefale å gå ut i vanlig betalt jobb og spare seg opp oenger, fremfor å hoppe på ny utdanning neste år som h*n ikke er sikker på.

Skrevet
Vet ikke. Spør på NAV. Og hvor mye er minstestønad? Bor tenåringen hjemme? Hva slags utgifter skal h*n dekke hjemme? Enkelte perioder av livet må man overleve på lite penger og akseptere at andre rundt seg har råd til mere ting.

Jeg kan forøvrig anbefale å gå ut i vanlig betalt jobb og spare seg opp oenger, fremfor å hoppe på ny utdanning neste år som h*n ikke er sikker på.

Heisann...

Husker ikke hva minstesatsene hos NAV er, men personen det her er snakk om er 18 år, har aldri jobbet sånn at h*n kan umulig få mer enn minstesats.

Personen har også en stønad fra trygdeetaten på ca kr 2000 pga ADHD. Har egentlig ingen tro på at h*n vil klare å legge seg opp penger til videre utdanning siden alt h*n får av penger mellom hendene brenner og må brukes opp fortest mulig.

Tenåringen bor hos sin mor. Hun tror jeg neppe forlanger at ungdommen bidrar økonomisk med det h*n tjener.

Mor har alltid klart å finne smutthull for å få økt bidrag av far, og jeg lurer derfor på om det er mulig å finne smutthull nå som ungdommen har passert 18, har sluttet på skolen og er ute i jobb. Da regner jeg ungdommen som voksen og økonomisk selvstendig.

Skrevet

jeg lurer derfor på om det er mulig å finne smutthull nå som ungdommen har passert 18, har sluttet på skolen og er ute i jobb. Da regner jeg ungdommen som voksen og økonomisk selvstendig.

Dersom dette er tilfellet har lommeboken din lite å frykte.

Men unger koster fremdeles penger selvom de har fyllt atten, så det skader ikke å bidra litt allikevel.

Skrevet
Dersom dette er tilfellet har lommeboken din lite å frykte.

Men unger koster fremdeles penger selvom de har fyllt atten, så det skader ikke å bidra litt allikevel.

Enig i at de fortsatt koster selv etter at de har fylt 18. Men de må også løre seg å ta valg, og at de valgene de tar får konsekvenser, som de også må ta.

At de kan finne skolegangen kjedelig det skjønner jeg. Men min jobb er ikke alltid like morsom, men jeg kan ikke slutte å jobbe av den grunn.

Velger de å begynne å jobbe istedenfor å fullføre utdanningen sin, ja da er konsekvensen at man da mister de mulighetene man har ang støtte i form av bidrag. Man må også akseptere at man vil få de værste møkkajobbene til å begynne med, å lønnen er heller ikke på topp når man ikke har utdannelse og er helt ung.

Skrevet (endret)

Hvis gutten har ADHD så er det nok med på å bidra at det er vanskeligere å holde interessen oppe da.

Hvis du setter deg på bakbeina nå så kan du være med på å gjøre slik at sønnen din aldri får seg noe utdannelse. Synes du det er bedre?

Endret av darkness|
Skrevet
Hvis gutten har ADHD så er det nok med på å bidra at det er vanskeligere å holde interessen oppe da.

Hvis du setter deg på bakbeina nå så kan du være med på å gjøre slik at sønnen din aldri får seg noe utdannelse. Synes du det er bedre?

Det er ikke min sønn det er snakk om, men stesønn. Hadde det vært mitt barn så ville jeg fulgt opp gutten med tanke på at han en dag skulle ut i samfunnet for å klare seg selv. Jeg trenger igrunnen ikke å gjøre noe for at gutten aldri skal få seg en utdannelse, det har hans mor klart utmerket på egenhånd. Guttens far og jeg har jobbet for det motsatte.

Guttens mor har samtykket i at gutten skal slippe unna det som er tungt og kjedelig for han.

Far og jeg har heller brukt tid på å forklare gutten grundig hvor viktig det er med utdannelse idag, og vi har brukt tid på å få gutten til å skjønne at selv om han har ADHD og dysleksi så er det viktig å fullføre tilrettelagt utdanning. Dette kun til guttens beste for at han skal slippe å være avhengig av hjelp til enkle hverdagslige ting når han blir voksen. Vi har ville jobbet for at han skal bli mest mulig selvstendig sånn at han skal slippe å be om hjelp til enkle papirarbeid. Dette handler også om at vi vil at han på lik linje med andre skal ha muligheter til et privatliv, han skal slippe å blande andre inn så langt det er mulig i private og personlige ting/ saker.

Jeg synes ikke det er å sette seg på bakbeina. Far og jeg har brukt mye krefter, tid og energi på å forberede gutten på at han en dag er voksen, vi har jobbet med guttens motivasjon, gitt mye ros, hatt faste regler og rammer, men opplever til stadighet at mor trenerer dette ved å gjøre akkurat det motsatte av hva vi i fellesskap har blitt enige i.

Gutten har bodd hos far, men vet at hos mor kan han gjøre hva han vil, der forventes det heller ikke noe av gutten, å han har da valgt å bo hos mor etter at han ble 18 år.

Far er da lite villig til å delta i at gutten skal fortsette å rote og surre når det gjelder utdanning, for hvis han fortsetter med det surret han hittil har gjort så vil han ikke klare å slå seg til ro eller fullføre en utdanning når han ser at han kan fortsette å bytte retning, ta seg friår når det passer mens far betaler kalaset. Det bidrar ikke til at gutten blir selvstendig og tar ansvar og følgende av sine valg.

Skrevet

Hvis det er din kone/samboer, altså moren til gutten som skaper problemet, da er vel det beste om du faktisk prater henne til fornuft, fremfor å finne regler for hvordan gå henne i mot?

Hva sier hun når dere tar dette opp med henne?

Skrevet
Hvis det er din kone/samboer, altså moren til gutten som skaper problemet, da er vel det beste om du faktisk prater henne til fornuft, fremfor å finne regler for hvordan gå henne i mot?

Hva sier hun når dere tar dette opp med henne?

Å prate mor til fornuft er lettere sagt enn gjort opptil flere ganger.

Mor har også fått forklart hvor viktig det er med faste rammer til ADHD barn, mor har vært med på å "bestemme" regler for barna, men når det kommer til stykke og hun skal "bruke" disse reglene så trekker hun seg. Hun vil være den "snille" av foreldrene, å ikke den som tar upopulære valg og avgjørelser, hun vil heller ikke være den som krever noe av barna.

Dette har selvsagt vært tatt opp flere ganger, og for hver gang det tas opp så er mor enig i at alle innvolverte voksenpersoner/ omsorgspersoner må være enige i enkelte ting som vi må forholde oss til alle sammen.

Nå har mor vært så "snill" mot ungene i alle år at hun ikke kan motsi de. Det er rett og slett ungene som bestemmer i det hjemmet. De er 5 unger i alderen 5 - 18 år, og de to eldste på 17 og 18 år er samboer sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...