Gjest Husmusa Skrevet 17. oktober 2006 #1 Skrevet 17. oktober 2006 Sambo og jeg skal kjøpe oss hus, men oppkjøpere har lagt sine grådige øyne på hjemstedet vårt og kjøper opp "alt som er" i lavere prisklasser, særlig hus med store tomter. Vår prissjikt er ganske lavt på stigen - det er dyrt her! - og vi håper derfor å finne et "billig" gammelt hus med litt størrelse på hagen, slik at vi forhåpentligvis kan enten skille av tomt til oss selv og selge huset, eller bygge i hagen først og så selge det gamle huset. Men nå er det slik at spesielt slike hus blir kjøpt usett, tomta blir delt av, og huset er til salgs igjen noen dager senere med tomt på 500 kvm. Nå er det rett og slett snart slutt på tomter her! Jeg blir så sint og frustrert, hva skal vi gjøre? Er det noen som har erfaring med f.eks å betale en megler til å finne et hus ut fra gitte spesifikasjoner? Tror jeg har hørt at det finnes en megler som har spesialisert seg på dette i Oslo-området, vet noen hvem det er? Noen som har erfaringer, tips eller råd?
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #2 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg har ikke noe råd, men vil bare støtte deg. Synd med alle de bitte små tomtene som blir skilt av. Husene bygges nesten oppå hverandre. Hva er vits med enebolig da?
Gjest HB Skrevet 17. oktober 2006 #3 Skrevet 17. oktober 2006 Tror de som finner bolig for deg i Oslo heter Eiendomsagentene. Sto om dem i Aftenposten i helgen. Har ingen erfaring med å bruke slike, men slik markedet er nå er det nok ikke lett å finne en stor tomt til en billig penge. Lykke til! Hilsen Lille meg
Donpedro Skrevet 17. oktober 2006 #4 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg har ikke noe råd, men vil bare støtte deg. Synd med alle de bitte små tomtene som blir skilt av. Husene bygges nesten oppå hverandre. Hva er vits med enebolig da? ← Er det ikke dette trådstarter også ønsker å gjøre? Eller har jeg misforstått?
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #5 Skrevet 17. oktober 2006 Er det ikke dette trådstarter også ønsker å gjøre? Eller har jeg misforstått? ← Oh shit. Jeg trekker med dette min støtte
Gjest Husmusa Skrevet 17. oktober 2006 #6 Skrevet 17. oktober 2006 Det stemmer at vi i utgangspunktet ønsker å gjøre det samme som oppkjøperne, men det er vesentlige forskjeller (syns nå jeg ). For det første ønsker vi ikke å være med på å drive prisene unaturlig høyt. Et hus vi var og så på i forrige uke, viste seg å være solgt, usett, til 550 000 over prisantydning, ingen budrunde, det var den prisen de ga for å få tomten (som øyeblikkelig ble skilt ut, huset var på markedet igjen to dager senere). For det andre setter oppkjøperne (ihvertfall her) ofte opp enorme hus uten å tenke på f.eks solforhold og utsikt for nabohuset (som ofte mister begge deler), estetikk o.l. Husene er "alltid" i øvre ende av prisskalaen, som igjen er med på å trekke prisene i området opp. Vi, derimot (selvsagt ), ønsker å bygge et hus til oss selv. Vi legger vekt på at husene (det eksisterende og det nye) skal passe sammen, vi tenker på estetikk og miljø og håper selvsagt på å klare å bygge et hus til en overkommelig pris. Jeg syns det er stor forskjell, jeg! Også irriterer det meg selvsagt grenseløst at oppkjøperne snapper opp "alt" som er av tomter og gamle hus
onyx Skrevet 18. oktober 2006 #7 Skrevet 18. oktober 2006 Nei, det er ikke store forskjellen på deg og en eiendomsspekultant. Ihvertfall ikke annet enn at du vil ha 2 tomter til prisen av 1 veldig billig. Jeg tviler på at du ville være så "edel" at du ikke utnytter en liten tomt maksimalt selv, og driter i naboene.
Gjest Turi Skrevet 18. oktober 2006 #8 Skrevet 18. oktober 2006 Om det er en oppkjøper eller deg som kjøper huset spiller liten rolle for både selger og kjøper av gammelt hus og området rundt, så lenge dere håndterer eiendommen på nøyaktig samme måte. Oppkjøperne går inn på markedspris, du vil inn på boligmarkedet under markedspris. Hvem vil ikke det? Men det er nok litt naivt å både tro eller mene at det er riktig at dere skal få kjøpe eiendommer til lavere pris enn det de er verdt fordi dere har lyst til å etablere dere der selv... Du vil ikke finne en megler som kan finne tomt til deg under markedspris. Boligagentene jobber med søk på eiendommer i 7-8 millioners klassen, og ofte for folk som gjerne betaler litt mer enn verdibestemmelsen for å gjøre en kjapp handel. En megler som ble kjent for å finne boliger og omsette dem UNDER markedsverdi for å ta kjøpers parti, ville være konk på kun kort tid uansett. Du må nok betale det markedet sier eiendommen er verdt, akkurat som alle andre. Så kan du og jeg og andre mene at prisene er for høye, men det hjelper det lite å diskutere, her er det markedskreftene som rår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå