Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg elseker macén min, og det er helt perfekt til mitt brukt.

Men jeg hater iphoto, tro det eller ei. Jeg får det faktisk ikke til!

Jeg blir sinna, og iphoto styrer hele greia.

Men JEG vil styre det. Bildene ligger overalt føler jeg.

Når jeg trykker inn på bilder og iphoto er det tre mapper: data, modified og originals.

Modified mappa er grei, der ligger bildene som jeg har redigert i iphoto.

MEN bildene ligger dobbelt i både data og originals og det irriterer meg.

Kan å være det ligger flere bilder i data enn originals.

Og når jeg sletter i iphoto er de forrtsatt i mappene.

Tror det er sånn at jeg sletter de bare fra albumet ikke fra dataen.

Jeg tok inn masse bilder fra kamerat, hvor halvparten var biler som eg ikke er interessert i å ha.

Jeg sletta dem, men kom på at jeg sletta dem i iphoto (bare fra albumet)

Sletta de fra mappa "data" men de ligger fortsatt på originals. Sånn er de hvis jeg sletter fra mappa "data" så ligger de på originals.

Jeg er så irritert.

Selv om jeg sletter de fra data, ligger de fortsatt i iphoto galleriet.

Jeg ble så irritert at jeg slettet alle i galleriet, og skulle så importere på nytt, for at jeg bare skulle ha de bildene jeg faktisk har på data, ikke de jeg har slettet som bare dummer seg i galleriet.

Men så kunne jeg ikke importere for orginalene manglet, fordi ejg hadde slettet fra gal mappe.

Og jeg gjenoprettet dem fra papirkurven, men ingeting funker.

Og jeg er irritert!

Kan ikke iphoto bare være snill, og ikke ha kontroll og lagre bildene overalt i alle mapper.

La meg få ha de bildene jeg vil, og resten bare forsvinn!!!!!!!

Hva skal jeg gjøreeeee? :grine:

Endret av Tweek
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det bare er sånn. Hos entusiastene på mac1.no finner jeg imidlertid følgende:

Du kan evt be iPhoto om ikke å legge bildene i iPhoto-mappa i det hele tatt når du importerer bildene.

Dette gjør du i så fall i iPhoto -> Valg -> Avansert. Fjern haka ved "Kopier filer til iPhoto Library-mappen ved import til biblioteket"

Da vil du ha bildet i iPhoto, men bildet vil fysisk være der du la det.

Skrevet

Ok, det gjorde jeg for en stund siden, for ejg trodde det hjalp.

Men jeg vet ikke jeg.

FOr da er det jo ikke der.

Gjest Gjest_Bulle_*
Skrevet

Når du skal kaste bilder fra iphoto må du alltid kaste det fra libary helt øverst i menyen (der hvor alle bildene dine ligger) ikke fra album/mappene som du har laget selv. Da blir de borte for alltid. Lykke til! håper du ble litt klokere av dette :-)

Skrevet

Ja jeg har egentlig droppa iphoto siden da.

Men jeg sakl ta inn bilder.

Men nå jeg har i iphoto sletta bilder fra "hovedmappa" så ligger bildene fortsatt i mappene der alle bilder ligger.

De ble bare slettet fra iphoto hovedmappa og den "undermappen" de lå i der alle bildene ligger

Skrevet

Hei du. Eg slit med omtrent det same. Men det høyres ut som du har meir oversikt enn eg likevel. Kort fortalt så er problemet mitt (som ditt) at mac'n har heile styringa. Han kopierer og lagarar bilda OVERALT.... Eg har prøvd å lesa litt inne på help, og prøvd å ha tolmod, men har vel nå gjeve opp....

Mine mapper heiter noko anna, nemleg "bildebibliotek", "forrige rull", "siste 12 mnd". I tillegg har eg prøvd meg med diverse mapper. Men alt er eit sant virr varr pr. nå. Ønskjer meg ei slags iphoto for dummies... Elles har eg høyrt om picasa og sett det demonstrert. Picasa er eit anna type program som såg mykje greiare ut, men finst berre for pc...

Nokon som veit om eg kan stille inn så mappene (som nemnt over) heiter noko anna? Eg har IPhoto versjonen 4.0 3 (copyright 2003-2004).

Og kva bør eg lagre bida som?? Prøver meg nå med år, månad, dag og namn eller noko anna, f.eks. 2006.08.26 monica rulleski. For lettare å kunne søkje opp f.eks. bilde med Monica eller blide som har med rulleski å gjera.... Fekk dette tipse frå Picasa. Men veit jo ikkje ein gong om det går an å søkje på denne iPhoto...

Er det lurt å lagre i mapper, feks. "påsketur 2006".

Helsing meg som også diggar mac'n min (berre bortsett frå iPhoto da...)

Skrevet

Du kan huke av på om du vil vise siste 12 mnd, og de siste 2 rullene.

Jeg hater rullene. La inn ett bilde og det ble rull 15 :(

Men jeg har laga mapper i mobilbilder, photobooth-bilder og bilder jeg har tatt med speilreflekskamrea..

Og alle bildene i de forkjellige mappene "samles" i galleriet som er helt øverst.

Det er greit nok, men det er når jeg skal se filene ikke i iphoto, og der ligger de i 2 mapper eller noe sånn. Og jeg hater at de ligger overlat, og at de tar opp plass sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...