Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo og jeg vurderer å skaffe oss egen leilighet.. Jeg har fast arbeid (+ en ekstra jobb) og ålreit inntekt, sambo jobber ikke fast, men har ålreit inntekt selv.. ? at han har egenkapital, noe jeg ikke har da selvfølgelig.. Spørsmålet er egentlig, hvordan skal vi gå frem når vi vil ta opp lån sammen? Til hver vår bank, eller sammen til en bank? Og hvor mye kan vi evt få??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom dere tar opp lån sammen, vil dere nok få et høyere lån. Hver for dere får dere lån utregnet kun på den enes inntekt, og da vil dere naturlig nok få mye mindre. Dersom bare en av dere har kjøpt bolig tidligere, kan det imidlertid være at det lønner seg at den som ikke har brukt sitt førstehjemslån tar opp lån i sitt navn. Men dette burde dere høre med banken om.

Selv vil sambo og jeg ta opp lån sammen, og dermed bruke opp begges førstegnagslån. Men dersom vi tar opp lån hverfor oss, for vi kun litt mer enn lånebeløpet vi vil få når vi tar opp lån sammen. Anbefaler imidlertid samboerkontrakt!! Og dersom dere har BSU-konto og er under 34 år, ville jeg fortsatt å spare dette, og heller bruke det når dere MÅ.

Dere burde uansett gå i begge banker og høre om rentetilbud osv.

Lykke til!!

PS - jeg er IKKE ekspert, så anbefaler dere å høre med banken deres

Skrevet

Det spørs jo litt hvordan dere vil gjøre det med eierform.

Hvis han har egenkapital, men ikke du, må du enten låne mer, eller han må eie mer, hvis ikke han er innstilt på å gi deg halvparten av egenkapitalen sin. Hvis du skal låne mer, er det vel greiest om dere tar hvert deres lån?

Skrevet

Når vi kjøpte sammen gikk vi til banken sammen. Hadde samme bank, så flaks sånn ;)

Antagelig vil det være litt negativt at din samboer ikke har fast inntekt. Men med hans egenandel og din faste jobb vil dere nok få lån.

Hvor mye dere kan få avhenger av egenkapitalen og inntekten deres. (Spesielt din hvis de ikke godkjenner din samboers inntekt...)

Hos oss står jeg som hovedskyldner og min kjære som samskyldner. Da er vi begge ansvarlige for lånet.

Skrevet

Takker for svar! Greit å vite LITT før jeg kommer og spør banken om 1,5 mill! :ler:

Skrevet

Har dere hver deres bank så kan dere spørre begge bankene om lån og velge den som gir best betingelser. Men det kreves nok at den ene da flytter over sine konto til den banken som gir lånet.

Hilsen Lille meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...