Champagnepiken Skrevet 17. oktober 2006 #1 Skrevet 17. oktober 2006 Oppussingen fortsetter... Nå har jeg begynt på stueveggene. De er dekket av skikkelig tekstiltapet fra 80-tallet, sånn med fine og grove tråder limt vertikalt tett i tett på tapeten. Første steg i arbeidet er å fjerne disse trådene, og jeg holder på med tapetkniv og god gammeldags armkraft. Men: Når trådene er vekk, er flata jevn. Men den er liksom litt "lodden", der trådene har blitt revet løs fra papiret. Jeg har tenkt å male veggen uten å tapetsere om, og hadde liksom håpet å slippe helsparkling. Foreløpig vurderer jeg å flekksparkle og grunne veggen, for å gå over med sandpapir for å ta det "lodne" etter grunning. Håper at grunninga kan knekke flossen, liksom. Så nå lurer jeg fælt. Har noen erfaring med en liknende problemstilling?
Gjest -eline- Skrevet 17. oktober 2006 #2 Skrevet 17. oktober 2006 Sånn har vi her: det er papirlaget bak tekstiltapeten som sitter fast i limet. Eneste måten å fjerne det på er å bruke vann og spraye på og skrape av, eller å kjøpe en tapetfjernermaskin (vår er en black&decker og kostet 479 kr på Maxbo) som bruker damp. Denne bør ikke brukes på sponplater da den gir fra seg mye fukt (husk å dekke til gulv om du har parkett/laminat). Anbefaler absolutt ikke å male over, har sett det bli gjort: den flossen blir hard og du får en kraftig pussejobb om du har tenkt til det, og når du pusser bort der det er som verst så er du vel tilbake ned på flossen... Høres ut som mye arbeid for et dårlig resultat. Holder selv på å fjerne slik tapet på alle veggene i leiligheta vår, det tar tid, men det blir et bra resultat til slutt.
Champagnepiken Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg hadde liksom håpet å slippe å fjerne hele tapeten, da, siden jeg kommer ned på gipsplata hvis jeg går bak den... Men må jeg, så må jeg vel...
Gjest -eline- Skrevet 17. oktober 2006 #4 Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Jeg hadde liksom håpet å slippe å fjerne hele tapeten, da, siden jeg kommer ned på gipsplata hvis jeg går bak den... Men må jeg, så må jeg vel... ← Er litt usikker på hvordan papiret som holder gipsen samlet vil reagere på vann? Og hvor godt tapetlim sitter på dette? Noen andre her som vet? Vi har betongvegger her vi bor og enkelte steder så sitter det så godt at endel av pusset går av, derfor jeg er litt usikker. Hvis det er helsparklede gipsvegger (eller hva man nå kaller slike som har puss/sparkel over hele) så bør det gå greit. Kanskje det er lurere å kjøpe en tapet uten mønster og legge på i stedenfor? De har slike på obs! til en forholdsvis rimelig penge... (vi holder på et annet prosjekt hvor vi har lagt dette på noen av veggene og det ser helt fint ut det.) Endret 17. oktober 2006 av -eline-
Champagnepiken Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 17. oktober 2006 Det var det jeg plutselig begynte å lure på også, om en mønsterfri overmalbar "miljøtapet" oppå det "flossete" tapetlaget kan være greia. Men jeg har aldri lagt tapet før, da...
Gjest -eline- Skrevet 17. oktober 2006 #6 Skrevet 17. oktober 2006 Det var det jeg plutselig begynte å lure på også, om en mønsterfri overmalbar "miljøtapet" oppå det "flossete" tapetlaget kan være greia. Men jeg har aldri lagt tapet før, da... ← En gang må være den første, det er ikke så vanskelig, må bare passe på å vatre opp den første lengden, bruke nok lim og helst være mer enn en. (sikkert noen som kan komme med bedre tips ang tapetsering, jeg har bare tapetsert en gang i mitt liv ). Jeg angrer nesten litt på at vi ikke bare har gjort det selv, men nå har vi jo startet å fjerne tapeten i alle rom så da må i bare fortsette.
Gjest Gjest_wondergirl_* Skrevet 20. oktober 2006 #7 Skrevet 20. oktober 2006 Du kan kjøpe noe som heter "Veggfornyer", som er en tapet som er litt tykk og litt porøs. Den skjuler ujevnheter og er overmalbar. De har den bl.a på Obs. Det funket veldig bra hos meg, jeg fikk dekket over gamle tapetrester og litt av hvert. Men det er klart, da er du nødt til å tapetsere. Men det er ikke så vanskelig, bare bruk nok lim slik at du ikke får luftbobler under tapeten.
Champagnepiken Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter #8 Skrevet 20. oktober 2006 Du kan kjøpe noe som heter "Veggfornyer", som er en tapet som er litt tykk og litt porøs. Den skjuler ujevnheter og er overmalbar. De har den bl.a på Obs. Det funket veldig bra hos meg, jeg fikk dekket over gamle tapetrester og litt av hvert. Men det er klart, da er du nødt til å tapetsere. Men det er ikke så vanskelig, bare bruk nok lim slik at du ikke får luftbobler under tapeten. ← Ja, har lest om den. Men er den dyr?
Leo Skrevet 20. oktober 2006 #9 Skrevet 20. oktober 2006 Jeg har kjøpt noe lignende på Maxbo og husker jeg ikke feil var det ca. 400 kroner for en rull som dekker 10 kvm. Ellers har jeg ingen råd til deg, men jeg skal følge nøye med på denne tråden siden vi har nyyydelig grønn tekstiltapet i stuen som skal bort snart
Champagnepiken Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter #10 Skrevet 20. oktober 2006 Jeg har kjøpt noe lignende på Maxbo og husker jeg ikke feil var det ca. 400 kroner for en rull som dekker 10 kvm. ← Det var relativt pricey, ja... Får grunne veggen først og se hvor ujevn den er, før jeg vurderer om jeg må ha det eller om jeg berger med vanlig miljøtapet.
Hu i Svingen Skrevet 20. oktober 2006 #11 Skrevet 20. oktober 2006 Det finnes flytende sparkel som man maler på veggen med kost eller rull. Har ikke prøvd det på tapet, men på en veldig ujevn vegg, og det ble kjempebra. Kanskje det kan være noe?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå