Gjest Primula Skrevet 17. oktober 2006 #1 Skrevet 17. oktober 2006 Jenat vår blir snart 5 år og snakker ikke rent enda. De lydene hun ikke kan si er R, SJ og KJ ( sju og sjø blir til su og sø, og kjøkken blir til søkken) Det virker som det går greit når hun snakker og leker med venninnene fra barnehagen, de er sikkert vant til språket hennes. Men dersom hun leker med barn hun ikke leker så mye med så er det ikke alltid de skjønner hva hun sier og det er litt sårt for henne... Hun er klar over at hun ikke kan si R f .eks, og hun spør meg ofte " mamma, hvordan sier du R?" Men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å lære henne det? Jeg tok det opp i barnehagen i vår, men de sa bare at vi må vente for hun er ikke så gammel enda. Men jeg lurer litt på om det bare kommer av seg selv, og når det eventuelt vil gjøre det..Noen som har erfaringer?
Far til 2 Skrevet 17. oktober 2006 #2 Skrevet 17. oktober 2006 Vi hadde det samme problemet med et av våre barn. Barnehagen tok da tak i problemet og henviste oss videre. Etter ett møte kunne imidlertid pedagogen fastslå at det ikke var et problem. Noen uker etter møtet var problemet borte. Det måtte bare settes fokus på det slik at barnet forstod hva som var riktig uttale. Jeg antar at helsesøster kan bringe saken videre om du ønsker en nærmere evaluering.
Amalie_85 Skrevet 17. oktober 2006 #3 Skrevet 17. oktober 2006 Tror ikke du trenger å være redd for det. Min stesønn er 5 og trener veldig på r. Så det er ikke lødt lenger, men heller ikke rødt, men rrrrrrrrødt Tren på det, minn ho på at nå sier ho feil. Jeg gjør det med stesønn og det gir resultater. Nå retter han seg selv.
Malama Skrevet 17. oktober 2006 #4 Skrevet 17. oktober 2006 Min bror lærte "R" hos pedagog, via ramser som tda, tde, tdi, tdo, tdu, tdy, tdæ, tdø, tdå" etc. Det kommer hos de aller fleste (min bror gikk til logoped fordi det nærmet seg skolestart og det bare var greit å ha på plass språket, i forhold til mobbing etc)
Gjest mum Skrevet 17. oktober 2006 #5 Skrevet 17. oktober 2006 Min sønn hadde problemer med K og G, godteri ble dotteri og kom ble tom. Vi trente han på de ordene med ordleker osv. Og det løste seg, han fikk noen veldig tydelige K'er og G'er før ordene kom helt naturlig. Så det er mulig å øve det bort. Min andre sønn derimot gikk det ikke så lett med, men der viste det seg at han hadde hørselsproblemer. Ikke alvorlige, ble løst med å sette inn dren og så gikk han til logoped både i barnehagen og på skolen og nå er det ingen som skulle tro at han hadde problemer med språket.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #6 Skrevet 17. oktober 2006 Her jeg bor tar de ikke r-talefeil så tungt før i 2. eller 3. klasse ettersom de både mister og får tenner, noe som påvirker uttalen av disse lydene.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #7 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg tror også du kan ta det helt rolig. Men selvsagt kan du høre med helsestasjon/lege om du ønsker. Det retter seg som regel i løpet av de par første skoleårene. Et av mine barn hadde feiluttale på noen ord og jeg lurte fælt på hvordan det ble i forhold til skolestart, men jeg ble ganske beroliget. Det var ganske mange førsteklassingen som plukket "jips" (rips) og som skulle "søre" bussen hjem - blant annet.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #8 Skrevet 17. oktober 2006 Min mor er logoped på en barneskole, og jobber med slike ting hele tiden. Så det er ihvertfall hjelp å få fra logopeder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå