Gå til innhold

Montering av vedovn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpt en brukt ved ovn som skal erstatte den gamle. Problemet er at jeg må lage et nytt hull i brann muren i stuen under det gamle for at den skal kunne brukes.

Vet ikke om jeg tør å begi meg ut på dette selv (har fått instrukser om hvordan det gjøres, men alikevel)

noen som event. vet hvem en kontakter for å få det gjort og hvor mye jeg må ut med da...

håper noen har noen gode tips for jeg fryser :sur:

:ler:

Gjest Fruktfat
Skrevet

en feier? mener at du uansett må få en feier til å godkjenne det før du tar ovnen i bruk.

Skrevet

Feieren setter nok ikke inn ovnen for deg, men at de må godkjenne den er riktig. Husk på at de ikke godkjenner nyinnsatte ovner som ikke er så nye at de er rentbrennende (produsert etter 1998), hvis ikke de er antikke (produsert før 1940) og dermed har kulturell verdi elns.

For å få hjelp til innsetting hadde jeg nok kontaktet en forhandler/servicested for ildsteder. Hvis du søker på "ovner og peiser" på gulesider finner du nok noen i nærheten av deg. Kan foressten varmt anbefale Henriksen Brenselforretning og Varmesenter på Gressvik utenfor Fredrikstad, kjempeflinke og hyggelige folk, ikke var de fryktelig dyre heller :)

Skrevet
Feieren setter nok ikke inn ovnen for deg, men at de må godkjenne den er riktig. Husk på at de ikke godkjenner nyinnsatte ovner som ikke er så nye at de er rentbrennende (produsert etter 1998), hvis ikke de er antikke (produsert før 1940) og dermed har kulturell verdi elns.

For å få hjelp til innsetting hadde jeg nok kontaktet en forhandler/servicested for ildsteder. Hvis du søker på "ovner og peiser" på gulesider finner du nok noen i nærheten av deg. Kan foressten varmt anbefale Henriksen Brenselforretning og Varmesenter på Gressvik utenfor Fredrikstad, kjempeflinke og hyggelige folk, ikke var de fryktelig dyre heller :)

Kan du huske sånn ca hvor mye du betalte for monteringen??

Han vi kjøpte den av jobber på et sted de selger ovner. Den vi har fått ble tatt med fra en kunde som skulle ha ny ovn og han synes den gamle var for fin til å kastes....

Han sa ikke noe om at ovnen måtte godkjennes før vi kunne bruke den...

Skrevet

Jeg ville snakket med han dere fikk ovnen fra. Det er ikke bare å lage hull i pipa o.l. på egenhånd. Blant annet er det noen slags keramiske greier der som lett kan skrekke om man gjør det feil.

Når ildstedet er på plass skal det godkjennes og jeg ville absolutt ha brukt fagfolk til dette.

Skrevet

Ovner skal godkjennes av feier etter montering. Hvis ikke får dere ikke igjen et øre på forsikringen ved brann, og dere kan bli erstatningsansvarlige ved skade på annen manns eiendom.

Skrevet
Kan du huske sånn ca hvor mye du betalte for monteringen??

Han vi kjøpte den av jobber på et sted de selger ovner. Den vi har fått ble tatt med fra en kunde som skulle ha ny ovn og han synes den gamle var for fin til å kastes....

Han sa ikke noe om at ovnen måtte godkjennes før vi kunne bruke den...

Vi endte opp med å montere selv, men vi hadde folk derfra til å se over den ovnen (parafin) som sto der før, komme med litt tips og råd osv... og å se på en annen ovn vi fant i uthuset som vi ville ha i 2 etasje. Husker ikke hva vi betalte, men antar de har omtrent samme timelønn som andre håndverkere/fagfolk.

Hvor vanskelig det er å montere ovnen og ta hull i pipa avhenger av hvordan pipe du har, vi har mursteinspipe uten innerrør og da er det ikke så vanskelig. Men, hadde vi hatt moderne pipe hadde jeg nok satt det bort til fagfolk jeg også.

Vi anbefale deg å ringe feieren jeg, her kom han dagen etter at jeg ringte og gikk igjennom huset fra topp til bunn, kom med gode råd og sa hva vi måtte utbedre. Og best av alt, sånn rådgivning er dekket av den feieravgiften du allerede har betalt :)

Skrevet
Kjøpt en brukt ved ovn som skal erstatte den gamle. Problemet er at jeg må lage et nytt hull i brann muren i stuen under det gamle for at den skal kunne brukes.

Vet ikke om jeg tør å begi meg ut på dette selv (har fått instrukser om hvordan det gjøres, men alikevel)

noen som event. vet hvem en kontakter for å få det gjort og hvor mye jeg må ut med da...

håper noen har noen gode tips for jeg fryser  :sur:

:ler:

hei, dette gjorde jeg faktisk selv. Var utrolig enkelt når jeg fikk det forklart. Målte der hullet til røret skulle inn. Tok et bor og laget hullet.Smettet røret inn. Noe av det jeg boret ut, la jeg inni så mørtelen fikk godt feste.la godt rundt røret også og hadde på mørtel.Perfekt sa feieren da han kom for inspeksjon.

Skrevet
Jeg ville snakket med han dere fikk ovnen fra. Det er ikke bare å lage hull i pipa o.l. på egenhånd. Blant annet er det noen slags keramiske greier der som lett kan skrekke om man gjør det feil.

Når ildstedet er på plass skal det godkjennes og jeg ville absolutt ha brukt fagfolk til dette.

dette er bare tull. jeg spurte der jeg kjøpte ovnen. dete er så enkelt at dette gjør du selv sa de. Skulle jeg leie en ville han ta 2000. Det er bare at vi er så engstelig for å gjøre noe vi ikke har gjort før. jeg satte ovnen på plass selv også. Gubben var ikke hjemme.

feieren ser fort om det er noe galt. han gikk inn i feierluken med speil, så han så alt. Ikke var det brent i pipen fra før, så eg var jo spent selv også. har hatt årlig feierbesøk i år etter montering og alt er i orden.

Det er heller ikke krav om at du skal ha fagfolk til slikt arbeide

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...