Gå til innhold

Fri i forbindelse med barns sykehusopphold

Anbefalte innlegg

Gjest Tweetypie
Skrevet

Har man noe spesielle rettigheter i forbindelse med barn som er på sykehuset ? Da tenker jeg på fri fra jobben. Eller er det vanlige 10 dagene som gjelder pr barn ?

Sist eldste var lagt inn på sykehuset var jeg i permisjon så det var ikke noe problem, men nå skal både eldste og minste legges inn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du har krav på omsorgspermisjon når barn ligger på sykehuset, og når barn er utskrevet fra sykehusopphold og trenger tilsyn, stell osv.

Alderen på barnet/ barna, sykdom, behandling osv spiller nok også en rolle.

Du burde ta en tlf til ditt trygdekontor og forhøre deg.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at barn har rett til å ha en av foreldrene sammen med seg når de er på sykehus. Og at du eller mannen din (eller begge siden det var begge to) dermed kan sykemeldes for å være der. Slik at det går utenom de ti dagene.

Det er mulig det er en øvre aldersgrense på det. Jeg hadde ringt barneavdelingen på sykehuset og forhørt meg der.

Gjest Tweetypie
Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg skal ta meg en ringerunde i morgen. Ungene er jo bare 3 og 1 så det bør jo være innenfor en viss aldersgrense regner jeg med.

Skrevet
Tusen takk for svar. Jeg skal ta meg en ringerunde i morgen. Ungene er jo bare 3 og 1 så det bør jo være innenfor en viss aldersgrense regner jeg med.

Når mitt barn (da 8 år) var innlagt på sykehuset ifjor sommer, lå det en gutt som var ca 14 - 15 år på samme rommet.

Det var ikke noe mer alvorlig med noen av barna enn at de hadde brudd i arm, men de skulle begge legges i narkose og opereres. Guttens mor var på sykehuset under hele hans opphold - som varte i flere dager. Så dine barn skulle oppfylle kravene om å ha foreldrene tilstede, og barnas alder skulle tilsi at dere begge får permisjon med lønn den tiden barna er på sykehuset.

Nå gikk ikke mitt barns sykehusopphold eller den første tiden hjemme utover min jobb da jeg har en veldig liten stillingsprosent, men hadde det gjort det så regner jeg med at jeg ville fått permisjon med lønn for å ta meg av barnet.

Foreldre som er med barna under deres sykehusopphold er dessuten en ressurs for sykehusene da foreldrene gjerne tar seg av barnas behov. Viktigst men ikke minst så er foreldrenes tilstedeværelse en trygghet for barnaa som er på sykehuset sammen med dem.

Gjest StoreSky
Skrevet

Tror man tar først av de vanlige ti dagene som begge foreldrene har -så søker man trygdekontoret om ekstra dager. Foreldre til kronisk sykebarn har nemlig dobbelt så mange dager.

Skrevet
Tror man tar først av de vanlige ti dagene som begge foreldrene har -så søker man trygdekontoret om ekstra dager. Foreldre til kronisk sykebarn har nemlig dobbelt så mange dager.

Så hvis et barn blir innlagt på sykehuset tidlig på året så må man søke om flere fraværsdager hvis barna skulle bli syke igjen i løpet v året?

Høres tungvint ut.

Skrevet

Pappa fikk det dekket av barnas forsikring når lillebroren min havnet på sykehus.

Skrevet

Veit om ei som fikk omsorgslønn for å være på sykehuset med sykt barn. Dette barnet var da ca 1 1/2 år.

Så ts burde absolutt undersøke hvilke muligheter de har.

Opplys oss gjerne om hvilke rettigheter dere har ts.

Skrevet

Kjenner noen som måtte sykemelde seg når de hadde brukt opp de 10 dagene man får.. Små barn kan jo ikke være alene. Men man kan ikke sykemelde seg pga sykt barn, så vedkommende ble sykemeldt pga psyken!!? Det er stilig å ha i papirene sine? Lukker mange dører til flere karrieremuligheter det..

Heia Norge!

Skrevet

Trodde det var slike ting man hadde barneforsikring for jeg?

Skrevet
Kjenner noen som måtte sykemelde seg når de hadde brukt opp de 10 dagene man får.. Små barn kan jo ikke være alene. Men man kan ikke sykemelde seg pga sykt barn, så vedkommende ble sykemeldt pga psyken!!? Det er stilig å ha i papirene sine? Lukker mange dører til flere karrieremuligheter det..

Heia Norge!

Nå er det vel ingen sykejournal som følger folk når de skal søke jobb da. Greit at enkelte steder så ber de om helseattest, men om du har vært sykemeldt pga "psyken" en gang vil det ikke si at det er situasjonen 1 år etter.

Skrevet
Har man noe spesielle rettigheter i forbindelse med barn som er på sykehuset ? Da tenker jeg på fri fra jobben. Eller er det vanlige 10 dagene som gjelder pr barn ?

Sist eldste var lagt inn på sykehuset var jeg i permisjon så det var ikke noe problem, men nå skal både eldste og minste legges inn.

Du har vel krav på velferdspermisjon i 7 dager med lønn+ Slik er det hos oss. er ikke det nok, så får du ta av de andre 10dagene.

Skrevet

Heia Norge!

Å hjelpe meg! Det er da mange som blir sykemeldt pga. psykent. Og arbeidsgiver har jo ikke rett til å vite hva som feiler deg uansett...Så karrieremulighetene er nå de samme!!!

Skrevet

Hei!

Min sønn har vært innlagt på sykehus flere ganger. Første gang ble jeg sykemeldt av hans lege for å være der.. dette er feil.. Det går da av dine sykedager om det skulle skje deg noe slik at du trenger sykemelding legngre. Du har rett til omsorgspenger fra 7 eller 8 dag de er innlagt tror jeg. Dette hvis innleggelsen ikke er akutt. Sjekk med trygdekontoret, eller hvis sykehuset har en sosionom ville jeg snakket hed han/henne først. De kan ofte gi gode råd om hvilke begrunnelser man kan bruke m.m. Lykke til.

Skrevet
Hei!

Min sønn har vært innlagt på sykehus flere ganger. Første gang ble jeg sykemeldt av hans lege for å være der.. dette er feil.. Det går da av dine sykedager om det skulle skje deg noe slik at du trenger sykemelding legngre. Du har rett til omsorgspenger fra 7 eller 8 dag de er innlagt tror jeg. Dette hvis innleggelsen ikke er akutt. Sjekk med trygdekontoret, eller hvis sykehuset har en sosionom ville jeg snakket hed han/henne først. De kan ofte gi gode råd om hvilke begrunnelser man kan bruke m.m.  Lykke til.

:Nikke:

Man må søke omsorgspenger, dvs at legen bekrefter på spesielt skjema. Mener barnet må være på sykehus/kreve omsorg i minimum 7 dager. Man søker da for alle dagene (også de første 6).

Støtter forslaget om å snakke med sosionom. De er kjempeflinke til å gi hjelp i vrimmelen av regler!

Skrevet

Jeg har nettopp vært på sykehus med en sønn som har fjernet mandlene (kom hjem i går, faktisk). I innkallingen fra sykehuset sto det veldig klart at barnet har rett til å ha en av foreldrene med seg på sykehuset, men at det ikke blir gitt sykmelding.

På min arbeidsplass har vi et eget skjema for permisjonssøknader hvor man skal krysse av hvilken type permisjon man søker om. Der er det en rubrikk for "annen type permisjon". Den kryssa jeg på, og la ved en forklaring pluss kopi av innkalling osv fra sykehuset. Fungerte helt greit, og jeg har fått permisjon med lønn til han kan begynne i barnehagen igjen.

Sikkert ikke alle som har sånne skjema, men...

Jeg søkte litt på nettet i forkant for å finne ut av rettigheter, men syntes det var vanskelig å finne noe som gjaldt akkurat dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...