Gjest Gjesta Skrevet 16. oktober 2006 #1 Skrevet 16. oktober 2006 Vi kjøpte et oppussingsobjekt for en mnd siden og hadde planlagt å flytte inn senest 1 november. Bak toalettet var det mye mugg og fuktskader, og i dag da det regnet oppdaget vi at det sildrer inn vann fra et rør i murveggen som kommer fra taket og går ned igjennom alle etasjene (vi har kjøpt i toppetasje) Det betyr da at det er derfor det har vært fuktskader på badet og vi må antagelig utsette flyttingen. Vi kan vel ikke pusse opp badet før det er skikkelig tett og tørt? Kan vi kreve økonomisk hjelp til oppussing og midlertidig bolig av borettslaget? Vi må flytte ut senest 1 november, og kan ikke bo i en leilighet uten bad
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #2 Skrevet 16. oktober 2006 Vi kjøpte et oppussingsobjekt for en mnd siden og hadde planlagt å flytte inn senest 1 november. Bak toalettet var det mye mugg og fuktskader, og i dag da det regnet oppdaget vi at det sildrer inn vann fra et rør i murveggen som kommer fra taket og går ned igjennom alle etasjene (vi har kjøpt i toppetasje) Det betyr da at det er derfor det har vært fuktskader på badet og vi må antagelig utsette flyttingen. Vi kan vel ikke pusse opp badet før det er skikkelig tett og tørt? Kan vi kreve økonomisk hjelp til oppussing og midlertidig bolig av borettslaget? Vi må flytte ut senest 1 november, og kan ikke bo i en leilighet uten bad ← Sjekket dere ikke på do da dere var på visning? har selgeren utelatt oplysninger? Det som går på det bygningsmessige må du kontakte laget for. Det må da komme noen å se på skaden. går det på laget, så er det uansett du og de andre som betaler for det.
MiniMjau Skrevet 17. oktober 2006 #3 Skrevet 17. oktober 2006 Om det er takavløpet så er dette absolutt brl sitt ansvar. har ingenting med leiligheten å gjøre. Ta kontakt med borettslaget/styret.
Gjest Gjesta Skrevet 17. oktober 2006 #4 Skrevet 17. oktober 2006 Vaktmesteren skal ta seg en tur og titte i dag, men det jeg er redd for er at dette forsinker oppussingsprosessen såpass at jeg ikke får flyttet inn om 2 uker Kan borettslaget hjelpe til med boligstøtte? Det er vel håpløst å leie en bolig for noen få uker så jeg tipper at hotell blir den eneste løsningen. Badet kan ikke brukes i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #5 Skrevet 17. oktober 2006 Vaktmesteren skal ta seg en tur og titte i dag, men det jeg er redd for er at dette forsinker oppussingsprosessen såpass at jeg ikke får flyttet inn om 2 uker Kan borettslaget hjelpe til med boligstøtte? Det er vel håpløst å leie en bolig for noen få uker så jeg tipper at hotell blir den eneste løsningen. Badet kan ikke brukes i det hele tatt. ← Dette vil forretningsføreren for borettslaget kunne svare deg på. Jeg kan ikke se hvorfor dette skal forsinke prosessen deres noe særlig. Det må tettes over tak rundt det røret du snakker om. Deretter settes det på byggtørke på badet. Vet ikke hvor omfattende skaden er, men vil tro det går an å få koblet til både do og dusj likevel i en midlertidig periode.
Gjest Gjesta Skrevet 17. oktober 2006 #6 Skrevet 17. oktober 2006 Vi kan jo ikke legge membran og sette opp nye fliser før det er tørket vi har revet hele badet skjønner du.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #7 Skrevet 17. oktober 2006 Dersom det finnes do/dusj i kjeller, på et styrerom el.l., så må dere nok bruke det. Slikt finnes i alle fall i vårt borettslag, med tanke på oppussing eller annet.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #8 Skrevet 17. oktober 2006 Sorry, jeg skjønte det sånn i en annen tråd at dere hadde begynt med badet - min feil. Da blir det nok byggtørker for harde livet der inne - det tørker fort opp. Men bruk heller tiden på å ringe forretningsfører. Det holder ikke at vaktmester ser på skaden hvis noe skal dekkes på forsikringen. For hver time som går til du ringer forretningsfører - tar det like mye tid ekstra før du kan få jobben gjort.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #9 Skrevet 17. oktober 2006 Dersom det finnes do/dusj i kjeller, på et styrerom el.l., så må dere nok bruke det. Slikt finnes i alle fall i vårt borettslag, med tanke på oppussing eller annet. ← Ja, hotellopphold blir det ikke.
Gjest Gjesta Skrevet 17. oktober 2006 #10 Skrevet 17. oktober 2006 hmm jeg har aldri hørt at det finnes noe sånt som dusj til slike formål i blokka vår :klø: Men forretningsfører, hvordan finner jeg frem til denne? Jeg snakket med forsikringsavdelingen til obos og de sa at så lenge det er en feil pga manglende vedlikehold så går det på borettslaget og ikke forsikringen. Dersom det lekker fra taket er det dermed ikke forsikringen som dekker det...
Sin Skrevet 17. oktober 2006 #11 Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Bare ring Obos og be om å få snakke med forretningsføreren for borettslaget ditt. Jeg vet ikke om de kan hjelpe, men det er sånn du får tak i dem i alle fall. Edit: Forretningsfører hvis det er Obos eiendomsforvaltning, forvaltningskonsulent hvis det er et vanlig Obos-borettslag. Endret 17. oktober 2006 av Sin
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #12 Skrevet 17. oktober 2006 hmm jeg har aldri hørt at det finnes noe sånt som dusj til slike formål i blokka vår :klø: Men forretningsfører, hvordan finner jeg frem til denne? Jeg snakket med forsikringsavdelingen til obos og de sa at så lenge det er en feil pga manglende vedlikehold så går det på borettslaget og ikke forsikringen. Dersom det lekker fra taket er det dermed ikke forsikringen som dekker det... ← Jaha? Betyr det at borettslaget er selvassurandør? Forretningsføreren er helt sikkert oppgitt i noen av papirene du har fått i forbindelse med leilighetskjøpet. Er det OBOS-leilighet, så er det OBOS som er forretningsfører. Sa forsikringsavdelingen noe mer enn det du har skrevet over her? Sa de ikke noe om hvordan du skulle forholde deg? Hvem som skulle besiktige skaden f.eks.? Synes det høres helt merkelig ut at en forsikringsavdeling svarer så ut i løse lufta.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #13 Skrevet 17. oktober 2006 (endret) hmm jeg har aldri hørt at det finnes noe sånt som dusj til slike formål i blokka vår :klø: det... ← Har noen her skrevet at det burde finnes dusj til slike formål? Snakk om å vrenge og vri på ting. Innlegget redigert. Reglene Arwen (mod) Endret 17. oktober 2006 av Arwen
Gjest Turi Skrevet 17. oktober 2006 #14 Skrevet 17. oktober 2006 Selvsagt er de ikke selvassurandør, poenget er at det går på borettslagets forsikring og ikke egen forsikring. Forretningsfører står i oppgjørspapirer og salgsoppgave. Dere vil sannsynligvis få dekket oppretting av selve skaden, samt følgeskader dette har medført fordi det er brlets ansvar. Slik sett kan dere komme bedre ut av det enn først antatt Tror neppe dere får dekket hotell i oppussingsperioden, dog. Spesielt siden dere ikke alt bor og har kjøpt oppussingsobjekt, antar jeg ikke borettslaget tar på seg ansvaret for dette. Har dere kjøkken med vann anses heller ikke fravær av dusj som vesentlig, og et toalett kan vel alltid settes løst på kloakkrøret (been there). Kjipt, men slik er det.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #15 Skrevet 17. oktober 2006 Selvsagt er de ikke selvassurandør, poenget er at det går på borettslagets forsikring og ikke egen forsikring.Nei, selvfølgelig er de ikke det, men det var det trådstarter skrev
Titta Skrevet 17. oktober 2006 #16 Skrevet 17. oktober 2006 Dersom det finnes do/dusj i kjeller, på et styrerom el.l., så må dere nok bruke det. Slikt finnes i alle fall i vårt borettslag, med tanke på oppussing eller annet. ← Har noen her skrevet at det burde finnes dusj til slike formål? ← Vel - jeg synes hvertfall innlegget over antyder at det gjerne finnes do/dusj til slikt formål. Ja, hotellopphold blir det ikke. ← Det skal du ikke være så altfor sikker på. Jeg vet om flere tilfeller hvor folk har bodd på leilighetshotell på borettlagets regning i forbindelse med skader på leiligheten. Om det blir aktuelt i Vampyra sitt tilfelle vet jeg ikke, jeg vet ikke hvor stor skadene må være for at slikt dekkes - men jeg vet helt sikkert at borettslag i enkelte tilfeller dekker slikt. Ta kontakt med forretningsfører du Vampyra så ordner det seg nok. Greit å få vaktmesteren til å komme å se på det, men i forhold til forsikring og slikt kan ikke han gjøre stort.
Gjest Gjesta Skrevet 17. oktober 2006 #17 Skrevet 17. oktober 2006 Det forsikringsavdelingen til Obos sa var at så lenge det er vedlikeholdsmangel fra borettslagets side så dekker ikke forsikringen dette, men borettslaget måtte stå for dette selv. Han sa at dersom lekkasjen kommer av feil i røret dekkes det av forsikringsselskapet, hvis det kommer av en lekkasje fra taket dekkes det av borettslaget. Om det innebærer at borettslaget har egen forsikring til å dekke egne feil og mangler vet ikke jeg. Det spiller ingen rolle om jeg får hotell eller ikke, så lenge jeg får en mulighet til å dusje og gå på toalettet når jeg har behov for det. Det viktigste for meg er å få fortgang i saken så jeg kan bli ferdig med oppussingen. Jeg snakket med forretningsfører og der fikk jeg beskjed om å ringe styreleder. Så da må jeg sikkert vente til i kveld for å få tak i han.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #18 Skrevet 17. oktober 2006 Vel - jeg synes hvertfall innlegget over antyder at det gjerne finnes do/dusj til slikt formål. Ja, det er et innlegg som nevner at det kanskje finnes en dusj i borettslaget som de kanskje kan få låne. Mange borettslag har dusj f.eks. i forbindelse med tilfluktsrom. Det er noe helt annet enn at det skal være satt opp dusjer spesifikt til benyttelse for beboere som pusser opp bad. Det skal du ikke være så altfor sikker på. Jeg vet om flere tilfeller hvor folk har bodd på leilighetshotell på borettlagets regning i forbindelse med skader på leiligheten. Om det blir aktuelt i Vampyra sitt tilfelle vet jeg ikke, jeg vet ikke hvor stor skadene må være for at slikt dekkes - men jeg vet helt sikkert at borettslag i enkelte tilfeller dekker slikt. Det gjør de, men dette er ikke et sånt tilfelle. Les Sissans svar, så forstår du kanskje litt bedre. Ta kontakt med forretningsfører du Vampyra så ordner det seg nok. Greit å få vaktmesteren til å komme å se på det, men i forhold til forsikring og slikt kan ikke han gjøre stort. ← Ja, det er det eneste riktige å gjøre, og har blitt nevnt i denne tråden gjentatte ganger.
Gjest Gjesta Skrevet 17. oktober 2006 #19 Skrevet 17. oktober 2006 Ta kontakt med forretningsfører du Vampyra så ordner det seg nok. Greit å få vaktmesteren til å komme å se på det, men i forhold til forsikring og slikt kan ikke han gjøre stort. ← Nei ikke sant, det var det jeg ble litt usikker på. Han kan kanskje bare kontakte en fagmann for å komme å se på det, og så må jeg ta det videre med styret?
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #20 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg snakket med forretningsfører og der fikk jeg beskjed om å ringe styreleder. Så da må jeg sikkert vente til i kveld for å få tak i han. ← Den der hadde jeg ikke godtatt. Det er forretningsfører som skal ta seg av sånne saker. Dette forsinker kun prosessen. Jeg hadde ringt tilbake til forretningsfører.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå