Gjest Tr Skrevet 16. oktober 2006 #1 Skrevet 16. oktober 2006 Vært rot i økonomien, og har ca 100 000 i "tullelån", det er jo mye penger, men finnes det lyspunkt? Går det an å få det betalt ned innen 2-3 år med en normal inntekt? Forbruket er rimelig fornuftig, så jeg håper jo å klare det før jeg blir 50 liksom. Har DU klart det? Kanskje du har det værre enn meg? Dette plager meg veldig mye må innrømme det, derfor håper jeg noen kommer meg solskinnshistorier og kanskje noen gode råd? Jeg f.eks litt høyere skattetrekk pr. i dag, sånn at får jeg 10 000 igjen på skatten så er det ett stort bidrag på å nedbetale dette lånet.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #2 Skrevet 16. oktober 2006 Sett opp et budsjett, da blir det lettere å se hva du har å rutte med og hvor du kan spare penger. Her kan du laste ned et greit busjett oppsett.
Gjest niomi Skrevet 17. oktober 2006 #4 Skrevet 17. oktober 2006 Vært rot i økonomien, og har ca 100 000 i "tullelån", det er jo mye penger, men finnes det lyspunkt? Går det an å få det betalt ned innen 2-3 år med en normal inntekt? Forbruket er rimelig fornuftig, så jeg håper jo å klare det før jeg blir 50 liksom. Har DU klart det? Kanskje du har det værre enn meg? Dette plager meg veldig mye må innrømme det, derfor håper jeg noen kommer meg solskinnshistorier og kanskje noen gode råd? Jeg f.eks litt høyere skattetrekk pr. i dag, sånn at får jeg 10 000 igjen på skatten så er det ett stort bidrag på å nedbetale dette lånet. ← La oss si at du vil betale ned på 3 år. Og at du velger å ha ekstra skattetrekk alle tre årene. Dvs. at du får igjen 10.000 på skatten hvert år. 100.000 + renter / 3 år ~= 35.000 pr år. - 10.000 i skattepenger = 25.000 pr. år / 12 mnd. ~= 2.000 pr måned. Og det høres jo ut på deg som om det er overkommelig. Og da er du gjeldfri om tre år!!!
Malama Skrevet 17. oktober 2006 #5 Skrevet 17. oktober 2006 Det burde være mulig å betale ned 100.000 på 3 år ja. Men det avhenger jo av inntekt og utgifter selvsagt. Og livssituasjon (det er jo stor forskjell på å spare penger om en er en eller to voksne mennesker som kan prioeritere og leve magert (og det er rimligere å være to...) enn om man har 2 bleieunger i tillegg..)
Gjest Eir Skrevet 17. oktober 2006 #6 Skrevet 17. oktober 2006 Samboeren min reduserte gjelda si med sa 100.000 i løpet av halvannet år, når han tjente rundt 240.000 i året. Det gikk helt greit og jeg føler ikke at han ofret så mye for å få det til. Dersom du har gjeld som det har påløpt mye renter og gebyrer på kan du også få redusert denne ved å ta kontakt med de du skylder penger, og prute litt. Feks lønner det seg å spare opp en sum på forhånd, også ringe å høre om dere kan være kvitt, dersom du betaler inn 40-60% av totalbeløpet, med en gang. (Og dersom du får slike avtaler, sørg for å få en skriftlig bekreftelse på dette.)
Pasha Skrevet 17. oktober 2006 #7 Skrevet 17. oktober 2006 Det er fult mulig. Jeg og mannen sparte opp litt over 100 000 kr på et år. og vi ofret heller ikke så mye for det. (klart ble litt mindre uteliv og restaurant besøk) men det er fult mulig (og ikke tjener vi så superbra heller). Så over 3 år burde du nok greie det helt fint
Gjest Turi Skrevet 17. oktober 2006 #8 Skrevet 17. oktober 2006 Tullelån høres ut som forbrukslån. Slike har gjerne inntil 30% årlig rente, og da blir ikke regnestykket fullt så enkelt som det over her på 35000 i året. Er dette tilfellet, går du til banken og konverterer lånet ASAP. Har du huslån, er det lureste å ta det inn i dette. Selv om det føles ubehagelig, er det beste rente der. Du kan godt isolere disse 100 000 og betale de ned over 3 år i tillegg til vanlige avdrag og renter på huslånet allikevel, og da stemmer regnestykket på 35 000 i året. Hva som er mulig kommer jo an på både bokostnader andre kostnader og inntekt, men det bør være gjennomførbart. Bare ikke stram så mye til at du begynner å bruke kredittkortet for å få hverdagen til å gå rundt, for da kommer du ikke noe lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå