Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #1 Skrevet 16. oktober 2006 Jeg er ikke helt inne i dette med styre og stell i bedrifter, har aldri helt skjønt dette med generalsforsamling, bedriftsforsamling, styre, administrerende direktør og daglig leder. Kan noen forklare meg på en enkel måte? Slik jeg har skjønt er generalforsaml/bedrforsaml som stortinget, mens styret er som regjering, og admdirektør/daglig leder er som forvaltning/etater ol (dvs praktisk iverksetting). Er jeg inne på noe her? :klø:
talin Skrevet 16. oktober 2006 #2 Skrevet 16. oktober 2006 Styre = kontroll og konstitusjon utvalget Ledelse = regjering Generalforsamling = stortinget
Champagnepiken Skrevet 17. oktober 2006 #3 Skrevet 17. oktober 2006 Ikke helt enig, talin. Generalforsamlingen blir mer som folket, som velger Stortinget (=styret). Fra Stortinget utgår regjeringen (=daglig ledelse), den utøvende makt. Denne er ansvarlig overfor Stortinget, altså styret. Bedriftsforsamling er kun et organ i bedrifter med mer enn 200 ansatte. Den består av minst 12 medlemmer, der generalforsamlingen utpeker 2/3 og de ansatte 1/3. I så store bedrifter er det bedriftsforsamlingen som velger styre og styreleder, og fører tilsyn med ledelsens drift av selskapet. Alt dette reguleres av aksjeloven, forresten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå