Gå til innhold

Gifteringer som vi har designet selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag var vi hos gullsmed og bestillte gifteringer. Vi har tegnet ringene våre selv (som står i stil med temaet i bryllupet, nemlig svaner), og mesteparten av gullet som skal brukes, hadde vi med selv. De skal bestå av forlovelsesringene våre, gifteringen til min morfars bror (fra 1926) og en ring fra min mor.

Jeg trodde at dette ville bli veldig dyrt, men nei. Vi ble overrasket over at det blir billigere å få laget disse ringene enn å kjøpe de fleste ferdige. Vi skal ha litt hvitt gull på de også, og dette må vi betale for ekstra. Men det blir ikke så veldig mye dyrere.

Så hvis det er flere der ute som har gull som kan smeltes om, så er dette absolutt å anbefale.

Blir veldig artig å ha ringer som ingen andre har. Og det å ha arvegods i ringene, er veldig spesielt for oss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oioi - så stilig!!

Så kjedelige vi er da, tenker jeg nå...

Vi har helt glatte forlovelsesringer i gull, og har egentlig ingen planer om å få nye når vi gifter oss... Hmm... (Hadde tenkt å gravere inn bryllupsdatoen da...)

Nei, i morgen må jeg nok lufte noen andre muligheter for min kjære.. Hehe... Men det blir nok uansett noen ganske enkle og 'nøytrale' noen da - noen gode forslag?? (Temaet vårt er røde roser...)

Dere er kreative!! :D

Skrevet

Dere kan jo få roser siselert inn i ringene på et eller annet vis. Dvs. gravert inn mønsteret i ringene. Dette var den rimeligste måten å gjøre det på. Vi valgte å ha svaner i hvitt gull i stedet for siselering, men vi fikk først pris på begge alternativene. Dere må også ta med i beregningen at det blir litt svinn av gull under bearbeidelse av dette. Så hvis dere skal smelte om forlovelsesringene deres, må dere kanskje ha litt gull i tillegg.

Gullsmeden har sikkert forslag til hvordan dere kan gjøre det. Vi kom fram til en løsning med vår hovedidè, og med råd fra gullsmeden hvordan vi kunne få det finest mulig. Det er jo tross alt han som kan faget.

Vi tok en ringerunde rundt til gullsmeder i Bergen , og havnet til slutt hos Gullsmed Kirkeli i Strandgaten (Gågaten). Det var ikke alle som tok imot bestilling av slike arbeider.

Skrevet

Så kjekt med egne, unike ringer!

Men det er ikke gullet dele leverer inn som benyttes til nytt smykke - det trodde jeg også da jeg skulle smelte om noe en gang : )

Skrevet

Takk tips, Turi!

Må se om vi finner på noe lurt da, og så kan vi jo oppsøke samme gullsmed som dere, siden vi da vet at de gjør sånt...! Artig!! :o)

Men jeg er ikke helt sikker ennå, altså... Det er liksom veldig trygt og tradisjonelt med de gode gamle glatte gullringene, da... Hehe... Men det kan jo være noe veldig diskret og stilig... Spennende!!

Gjest Vestlandstausa
Skrevet

Hei hei.

Gifteringane dokka høyrest kjempefine ut.

Vi har valgt å bestille våre frå Skottland. Eg såg noken i ett engelsk brudeblad. Dei e glatte, litt tjukke, og breide- med 5 diamantar på kvar av sidene. Vi e kjempefornøgde med dei. fant en Butikk i Aberdeen, maila dei og fikk katalog. Der fulgte og med en "dings" til å måle tjukkelsen på finrane våre.

Lykke til

Klem frå Vestlandstausa, som skal på kjolejakt i morra...

Skrevet

Rose:

Jeg vet at dette ikke skjer automatisk. Men vi ba om det og da ble det garantert av gullsmeden at vårt gull skulle bli brukt. Ellers hadde litt av vårt poeng forsvunnet.

Så husk Pip, hvis dere skal gjøre dette, så si fra om at dere vil gullsmeden skal bruke gullet deres.

Skrevet

Hei!

Jeg og samboeren min har også lyst til og lage/tegne ringer selv.

Er det noen som vet hvor man kan få gjort dette i evt Oslo eller Bærum?

Til dere som har smeltet gull...til nye ringer...trenger man mye gull til to ringer? evt (4-5mm)

:) klemmer fra Krisi

Skrevet

Kristi:

Våre ringer blir 6 mm. Da trengs det 13-14 gram gull. Så da har du en viss peiling. :)

Skrevet

Svaner som tema for bryllupet OG som en del av designet på ringene? Unnskyld at jeg spør, men har mannen fått være med og bestemme i det hele tatt? Høres ut som en skikkelig jente-greie dette...

Undrende hilsen Ragnhild

Skrevet

Følg med nå Ragnhild:

Temaet for bryllupet er vi sammen om begge to. Det at vi skulle ha svaner på ringene også, var faktisk hans ide, og det er han som har tegnet ringene. Er det rart jeg er glad i mannen? :ler:

Skrevet

Hehe...klarer på ingen måte å forestille meg en ring med svaner på som ser ut på en slik måte at den passer på en mannshånd. Men kanskje han har klart det..?

Skrevet

Vi har selvsagt tatt det i betraktning at den skal passe for en mann også. Gleder meg til å se det ferdige resultatet! :D

Skrevet

Tror nesten at du blir nødt til å knipse et bilde og legge på nett når ringene er ferdig. Et tips er forresten å få fotografen til å ta et bilde av bare hendene på bryllupsdagen. Vi har et bilde av bare hendene våre (på hans bukselår) i bildeserien fra fotografen. Vi hadde helt vanlige gullringer, men de er fine og blanke. Og neglene mine er nydelig stellt med fransk manikyr. Koselig å ha :)

Skrevet

Har vært inne på tanken om å ta et bilde av de ja. Kom ikke på at fotografen kunne gjøre dette. Takk for tipset. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...