Gå til innhold

Materialkostnad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er sikkert ett litt klønete spørsmål... Men jeg har altså fått oppgitt materialkostnad rett under 700 tusen på huset jeg ønsker å bygge.

så vidt jeg forstår er dette materialer og alt som trengs for å bygge huset utenom rørlegger, elektriker og grunnmur/grunnarbeide.

Gulv, maling etc kommer også itillegg

Er dette mye? Jeg skjønner jo at det kommer anpå hvilket hus man har sett på, mitt blir ca 170 kvadrat. Og siden jeg bare har en inntekt må jeg velge blant de rimelige

alternativene. Det jeg lurer på er vel egentlig om det er noen som har peiling på hvor jeg kommer ut på prisstigen til ferdighusene med denne kostnaden. Er det feks mulig å sette opp et hus på omtrent samme størrelse for langt mindre i materialkostnader ?

Jeg er klar over at det kommer mye i tillegg arbeid, tomt osv... Prisen jeg fikk var inkludert mva

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dette er sikkert ett litt klønete spørsmål... Men jeg har altså fått oppgitt materialkostnad  rett under 700 tusen på huset jeg ønsker å bygge.

så vidt jeg forstår er dette materialer og alt som trengs for å bygge huset utenom rørlegger, elektriker og grunnmur/grunnarbeide.

Gulv, maling etc kommer også itillegg

Er dette mye? Jeg skjønner jo at det kommer anpå hvilket hus man har sett på, mitt blir ca 170 kvadrat. Og siden jeg bare har en inntekt må jeg velge blant de rimelige

alternativene. Det jeg lurer på er vel egentlig om det er noen som har peiling på hvor jeg kommer ut på prisstigen til ferdighusene med denne kostnaden. Er det feks mulig å sette opp et hus på omtrent samme størrelse for langt mindre i materialkostnader ?

Jeg er klar over at det kommer mye i tillegg arbeid, tomt osv... Prisen jeg fikk var inkludert mva

Syns ikke dette var ille. Blir totalsummen ca1.8 mill?

Skrevet

Jeg håper totalsummen kommer på rundt 1,5 mill. Men da får jeg tomt og kloakk gratis...

Uten det hadde nok hele projektet vært en utopi for meg. Her jeg bor får man ikke tomt for under 500 tusen

Skrevet

en kompis undersøkte med en fagmann hva de hadde måttet ut med i materialkostnader på et mellomstort hus, og han kom frem til ca 700 000.-

så tror ikke det er så unormal pris.

Skrevet

Husk å sjekke om dette er rene materialkostnader, altså bare byggesettet, eller om dette er byggesett inkludert tømrerarbeid.

Jeg antar at du mener rene materialkostnader, og da kommer tømrerarbeid (det blir fort 300-400.000) + rørlegger, elektriker, grunnarbeider (entreprenør til graving/ev sprenging, grøftelegging og muring av grunnmur etc). I tillegg til innredning som kjøkken, baderomsinnredning, evt. ventilasjonsanlegg (varmepumpe?, varmegjenvinner?), ovn/peis, tapet, gulvbelegg, fliser osv, osv, osv. Husk også at alle varme- og lyskilder er noe du må regne med å skaffe og betale utenom husleveransen (panelovner, lamper/lys osv).

Det viktige er å ha noen som er erfarne og konferere med. Les alle tilbud med lupe, det et firma inkluderer, har et annet ikke inkludert osv.

Den aller billigste måten å bygge hus på, er å sette absolutt alt ut på anbud (snekkerarbeid, el, rør osv), men dette er også det som krever mest av det som husbygger i forhold til å holde oversikt, bruke tid på planlegging, koordinere osv. Du kan selvsagt be om at den byggmesteren du velger til slutt koordinerer arbeidet og kontakter elektriker og rørlegger i henhold til framdriftsplanen. Det vil jeg absolutt anbefale, for viss ikke blir det slitsomt og tidkrevende å holde overoppsikten hele tiden.

Vi holder på å sette opp et hus med grunnflate på 110 kvadrat. Loftet skal innredes trinnvis i fremtiden, og da blir huset omtrent på den størrelsen du ønsker. Huset med grunnmur/grunnarbeid, varmepumpe (vannbåren varme) og all innredning kommer på ca. 1,430.000. Så det går an, men man må ta noen lure grep. F.eks. har vi lagt penger i varmepumpen for å ha det komfortabelt og spare strøm i fremtiden. Til gjengjeld har vi valgt bort dyre fliser på badet, dyrt kjøkken (dvs det kjøkkenet som var inkludert i leveransen), dyr tapet og panelovner (som vi ikke trenger med varmepumpe). Ofte får man et Norema, Huseby eller Sigdal kjøkken med i husleveransen. Disse er veldig dyre og man må ofte ut med 80.000-90.000 bare for å få et rimelig greit kjøkken. For 42.000 får vi et svært Ikea kjøkken med alle hvitevarer integrert. Standarden i huset blir ellers helt ok med eikeparkett og malt miljøtapet, men ikke ekslusiv. Vi har knyttet oss til en byggvarekjede som gir oss rabatter dersom vi kjøper det meste av det vi trenger hos dem. Nå ble dette så langt at jeg skal avslutte her, kunne sikker fortsatt å "lekse" opp til i morgen... Men det er veldig koselig å vise at det faktisk går an å bygge på et stramt budsjett :)

Skrevet

Tusen takk for langt og utfyllende svar :)

Jeg bruker et byggvarefirma som henter inn priser til meg hos flere forsjellige tømrere/eletrikere/grunnarbeider (?). Elektriker har jeg selv. Jeg får egen faktura hos dem jeg tilslutt velger, men byggvarefirma koordinerer arbeidet. De leverer materialer og tegninger.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å gjøre dette selv (koordineringsbiten). Men ombestemte meg rimelig kjapt :ler: Ikke helt enkelt når man overhodet ikke har peiling.

Jeg gjør også som dere og velger bort dyre fliser, tapeter osv. Det viktigste er å få huset opp. Jeg får heller endre ting senere, etterhvert som jeg forhåpentligvis får bedre råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...