Gjest snikkelora Skrevet 16. oktober 2006 #1 Skrevet 16. oktober 2006 Vår lille BC valp liker veldig godt å "jobbe" med hodet. Noen som har noen tips til mental trening for lille bøllen? Har selvsagt lært han sitt og ligg og vent. Men ser jo at det må repeteres, men så er han jo bare (nesten) 12 uker da....
Vendie Skrevet 16. oktober 2006 #2 Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Har en del linker lagret her, noe av dette er vel beregnet på litt eldre hunder, men du finner sikkert noen tips her til ting dere kan finne på. http://www.marcoognero.k-nettet.com/main/c...9&customID=2366 http://www.renolen.no/birgit/index.htm http://ahalifani.net/valpetrening.htm#Valpetrening Endret 16. oktober 2006 av Vendie
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #3 Skrevet 16. oktober 2006 Begynn med klikkertrening, da får du mange muligheter. jeg har drevet klikkertrening på katt (katter har både evne og glede av å lære seg nye ting), og det er kjempegøy for både dyr og eier. hvis jeg hadde hatt hund hadde jeg definitivt startet med agility, det ser moro ut for både hund og eier. Tror det skal være en agilitybane i Frognerparken?
Gjest Revenka Skrevet 16. oktober 2006 #4 Skrevet 16. oktober 2006 Vi pleide å gjemme godbiter rundtom i huset og lot han lete etter de. Han lærte seg fort ordet "søk". Veldig morsomt. Etterhvert gjemte jeg godbitene mer og ikke alltid nede på bakken. Bikkja er nå en utmerket søkshund. Han elsker å søke etter små godbiter.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #5 Skrevet 17. oktober 2006 Vår lille BC valp liker veldig godt å "jobbe" med hodet. Noen som har noen tips til mental trening for lille bøllen? Har selvsagt lært han sitt og ligg og vent. Men ser jo at det må repeteres, men så er han jo bare (nesten) 12 uker da.... ← Begynn med sportrening allerede nå, vel? Denne er knappe 12 uker på sitt første spor.
Gjest snikkelora Skrevet 17. oktober 2006 #6 Skrevet 17. oktober 2006 Takk for tips og linker! Vi har lagt rundt god biter (fôr kuler) og dette synes han er kjempe gøy. I tilleg har vi en sånn ball som det er fôr kuler inne i som han må dytte rundt til en vis posisjon for å fôr kulene ut Agillety er han for ung til. Har på hundeklubben må de være en viss alder (lurer på om det 6 mnd eller 1 år)
Gjest Juliess Skrevet 17. oktober 2006 #7 Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Edit: leste i annet innlegg at du har erfaring med hund fra før av, så da kan du sikkert egentlig se bort fra omtrent hele dette innlegget, hehe. Hunden din er veldig, veldig ung. I tillegg er det en Border Collie du har, en av de mest intense og arbeidsnarkomane hundene. Det er en rase som har veldig lett for å utvikle negativt stress, i begge retninger (altså pga. for lite stimulering, eller for mye). Begynner du å trene hunden aktivt allerede nå, vil du legge grunnlaget for en sauegjeter som resten av livet kommer til å forvente den samme intense aktiviteten. Ikke tenk at du skal slite ut valpen med aktivitet! Dette er noe de fint klarer selv, og de kjenner heller ikke sine egne begrensninger. Det er veldig vanskelig å se på en valp om den er sliten eller ikke, for en liten valp vil automatisk presse seg til det siste energimessig, de er redd for å gå glipp av noe og vil helst ikke kaste bort tid med å sovne. Det finnes ingen fasit på hvordan oppdra hunder, men mitt råd til deg ville være å nyte valpetiden, i det minste frem til dere eventuelt begynner på valpekurs eller lignende. Ikke begynn med spor, agility, eller løpeturer enda. Vent, jeg lover deg, du har nok av tid til å trene hunden din i årene fremover. Selvfølgelig. Enkle søk i hagen eller på stua er det ingen valper som tar skade av, men jeg har sett så mange Border Collier som lider av stressproblemer, og det er ikke pent. Tren på å gå pent i bånd, la valpen løpe "løs" i langline (så tar du knekken på evt. innkallingsproblemer i samme slengen) og boltre seg fritt på den måten. Men ikke gå tur for å slite den ut fysisk, eller tren for at den skal bli utkjørt. Som sagt kan det slå veldig negativt ut senere. Lykke til Endret 17. oktober 2006 av Juliess
Gjest Eira Skrevet 21. oktober 2006 #8 Skrevet 21. oktober 2006 Jeg vil anbefale denne boken: http://hundeutstyr.no/butikken/product_inf..._id/398?osCsid= Her får hunden ordentlig hjernetrim og du har det gøy samtidig!
Gjest snikkelora Skrevet 21. oktober 2006 #9 Skrevet 21. oktober 2006 Hunden har vært roligere de siste 4 dagene. Ikke aner jeg hvorfor, men det ser ut som om det går rette veien. Har 3-4 korter runder med sitt, ligg, "vent på plassen mens jeg går bort og kommer tilbake for å få godbit". Ikke lenge om gangen, bare noen minutter. Synes det funker fint som "avlednign" når han blir litt "hypper" å gyver løs på allt rundt seg. Da skifter han fokus og reoer seg fint etterpå. Aner ikke om dette er riktig måte å gjøre det på, men synes det ser ut som om det fungerer.. Noen meninger?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå