Gjest Klor Skrevet 16. oktober 2006 #1 Skrevet 16. oktober 2006 Ja jeg vet at dette har blitt tatt opp flere ganger og muligens er det allerede tatt opp men jeg blir så provosert at jeg bare må få det ut.... Jeg er ikke innstillt på jul enda..jula er ikke før om 2 mnd. Men nå har jeg sett både julemarsipan og julebrusen i butikken. Jeg blir så provosert at jeg er på nippet til å få folk til å handle for meg så jeg slipper å gå i butikken.. Er det virkelig blitt slik at vi må forberede oss på jul med julebrus og julemarsipan i Oktober? hva skal det være godt for?? Det rekker jo ikke å bli høst før man blir påminnet om at jula er her snart..Er ikke rart tida går fort. Og jula varer faan meg til påske for når julemarsipanen er på salg så kommer påskemarsipanen.. jeg skjønner det at dette gir mere penger til dem som selger varene..når man har mer tilgang på enkelte varer så vil det jo uansett selge..julebrus og julemarsipan hadde nok også solgt på sommeren. Jeg skulle ønske jeg var en av dem som ga f og at det ikke provoserte meg. men for meg så er jula (var iallefall...) en helt spesiell tid på året men den blir jo rett og slett utvannet på denne måten.. Handler det rett og slett om penger? eller er det stor etterspørsel etter disse varene såpass tidlig?Eller er de redd for at vi skal glemme at det er jul om 2mnd? Jeg skjønner ikke greia..Jeg finner ingen andre årlige happeninger som man kan sammenligne det med (muligens påske men da har man ikke den o store kjøpefesten..) Jeg lurer på om dette snart kan bli verre...at f.eks butikkene blir pyntet i oktober,at julereklamer på tv og radio vil begynne i oktober..Skjønner liksom ikke hvor dette kommer til å ta veien..
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #2 Skrevet 16. oktober 2006 Ser ikke det store problemet, jeg.. For meg begynner jula når jeg vil at den skal begynne.. Bare å la være å fly i butikker.. eller overse de små filletingene på matbutikken..
latte Skrevet 16. oktober 2006 #3 Skrevet 16. oktober 2006 Koselig med jula, men syns at det er tidlig å se julepynt i butikkene nå...var innom jysk i dag, og der var det nisser og julekuler i skjønn forening...
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #4 Skrevet 16. oktober 2006 Ser ikke det store problemet, jeg.. For meg begynner jula når jeg vil at den skal begynne.. Bare å la være å fly i butikker.. eller overse de små filletingene på matbutikken.. ← Skulle ønske jeg hadde din holdning som sagt..Og jeg nekter å bli en del av "kjøpefesten" før Desember.. Er liksom ikke det samme å drikke julebrus når gresset er grønt når man kan drikke det når det virkelig er julestemning ute. Men jeg synes det er litt skremmende at "markedsføringen" av julen begynner så tidlig for å bruke det ordet...er jo helt sykt! Joda man kan jo lukke øynene men jeg er faktisk en del av dette samfunnet og denne utviklinga liker jeg rett og slett ikke..Og jeg er klar over at det finnes nok verre ting i samfunnet å klage på men akkurat nå var det dette jeg ville klage på...
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #5 Skrevet 16. oktober 2006 Jeg tror at mye av grunnen til at jeg klarer å ikke bry meg er at julebrus og julemarsipan osv ikke har noe med julestemning for meg å gjøre.. Julestemningen skaper jeg hjemme.. Henter tre selv i skogen (har fått avtale med skogeier) på ski med ungene, baker pepperkaker, lager julepynt, koker gløgg, lager julegaver til besteforeldre og andre sammen med ungene.. osv osv.. Vi bygger på våre egen juletradisjoner år for år.. Og de har ingenting med hva som foregår i butikkene å gjøre..
kamela Skrevet 16. oktober 2006 #6 Skrevet 16. oktober 2006 Godt vi er forskjellige! Jeg liker høsten og mørket, og ser frem til juleforberedelsene, koser meg på KG's forum Julen 2006. God høst!
Pauline Skrevet 16. oktober 2006 #7 Skrevet 16. oktober 2006 Du trenger jo ikke kjøpe jule marsipan for eksempel ennå, da, selv om de har det ibutikken.
Gjest kenneth Skrevet 16. oktober 2006 #8 Skrevet 16. oktober 2006 Er vi hissige på vegne av oss selv, eller på vegne av det det tidlige "juleavsparket" representerer? Om jeg så skulle dumpe borti julemarsipan i sommerferien, så blir jeg ikke nevneverdig hissig på egne vegne. Jula er for meg ikke mer enn ferie åkke som, og marsipan har jeg lite sans for. Men, jeg rynker på nesen når jeg leser ting som "ser ikke det store problemet" og tilsvarende. Man skal være rimelig selvopptatt hvis man ikke kan hoste opp noen kritiske perspektiver i forhold til en jul som starter i oktober.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #9 Skrevet 16. oktober 2006 Måtte flire her om dagen da et av kontorene på jobb fikk den første julehilsenen, velger å tro at det var en feiltagelse.
Knøttet Skrevet 16. oktober 2006 #10 Skrevet 16. oktober 2006 enig med trådstarter ... Var innom Ikea idag, hvor de solgte både julelys, julebrus og mye julepynt. Synes det er helt sykt tidlig
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #11 Skrevet 17. oktober 2006 Man skal være rimelig selvopptatt hvis man ikke kan hoste opp noen kritiske perspektiver i forhold til en jul som starter i oktober. ← Poenget er vel ikke at man ikke "kan hoste opp kritiske perspektiver", men at man; 1. Ikke lar det ødelegge noe for en selv 2. Ikke ser på noe julepynt og julebrus i butikkene som "en jul som starter"
Gjest kenneth Skrevet 17. oktober 2006 #12 Skrevet 17. oktober 2006 Poenget er vel ikke at man ikke "kan hoste opp kritiske perspektiver", men at man; 1. Ikke lar det ødelegge noe for en selv 2. Ikke ser på noe julepynt og julebrus i butikkene som "en jul som starter" ← Jeg har såpass tiltro til trådstarter at jeg tror han/hun har et litt bredere perspektiv enn det du skisserer. Men det kan godt være jeg misforstår. Det er mulig folk faktisk klarer å bli depressive på egne vegne hvis julen starter (eller "starter" om du vil) i oktober, men det synes jeg høres snodig ut. I så fall, mener jeg, bør de vurdere å utvide sin horisont og kanskje vie noen tanker til kjøpepress og den slags, som vi til syvende og sist råker ut for alle mann. Så hvis jeg takler kjøpepresset, jeg ikke skjønner hva folk klager over og jeg ikke bryr meg, så er det ikke nødvendigvis slik at alt er fryd og gammen. Hva poenget faktisk er, er det nok delte meninger om.
Gjest Alf Kaida Skrevet 17. oktober 2006 #13 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg var nesten ferdig med julegavene før skolestart, så for mitt vedkommende kommer julen altfor sent i butikkene. Dessuten er marsipanen god, og så lenge jeg slipper å høre Jussi Bjørling før i adventstiden synes jeg butikkene skal få lov til å dekke det behovet markedet tydeligvis har. Og hvem er markedet, tro?
Tabris Skrevet 17. oktober 2006 #14 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg er helt enig med trådstarter. Jeg synes kjøpefesten forut for jul har tatt helt av, og tar fokuset bort fra hva jul egentlig er. At butikkene faktisk selger julemarsipan i oktober viser jo at det er marked for det - dvs. at noen faktisk kjøper det så tidlig. Personlig misliker jeg det sterkt, selv om jeg selvsagt ikke kan bestemme når andre skal kjøpe hva. Men jeg synes forbrukerne kan kritiseres vel så mye som butikkene, for uten et marked får man heller ikke tilbudet.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #15 Skrevet 17. oktober 2006 Var på Skeidar i dag, der var det både julelys, julepynt og noen gikk rundt med nisselue...
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2006 #17 Skrevet 18. oktober 2006 Poenget er at dette ikke ville finnes om ikke butikkene tjente penger på det.. Så gjør som meg.. ikke bry deg, men la dem heller ikke tjene på det.. Selv har jeg julegavinnkjøpene unnagjort i sommerferien... slik at jeg i fjørjulstiden kan hygge meg med ekte juleforberedelser.. Hva som evt måtte foregå i butikkene har fint lite med min oppfattelse av "jul"
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå