Gå til innhold

Border collie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å skaffe meg hund etter hvert, og vurderer ulike raser. Nå ligger dette et par år fram i tid, så understreker at jeg bare lurer, ikke har akutt og ugjennomtenkt tenkt til å skaffe meg hund.

En rase jeg alltid har likt, men egentlig vurdert som for aktiv, er border collie. Jeg lurer på hva slags aktivisering de som har denne rasen driver med? Her vi bor brukes den stort sett som gjeterhund og får dermed tilfredsstilt noen behov, men jeg tror ikke jeg har mulighet for dette. Hvis jeg skal ha hund har jeg tenkt å gå relativt lange turer i skogen daglig, og sikkert drive litt (men ikke "veldig mye") agility eller annen lydighetstrening og aktivisering. Hvor mye "mer enn normalt" krever en border collie?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan legge til at jeg har hatt hund i oppveksten (polarhund) og ellers har veldig mye erfaring med dyr, men ikke så mye med ulike hunderaser.

Gjest snikkelora
Skrevet

Anbafaller ikke BC om man ikke sakl drive aktivt med agillety/lydighet eller gjeting. BC har veldige instinkter og er nesten utømmelig for energi. Får dem ikke nok metal stimulering blir de lett destruktive..

Vi skaffet oss BC for å trene lydighet. Begge er vandt med hunder og har trent litt "problemhunder" (unghunder og voksne) men jeg er nesten redd vi har tatt oss vann over hodet. Vår lille BC er nærmest en fuldags jobb +.... Men regner med at ting vil bli bedre når det "værste" valpetiden er over...

BC er en herlig hund, men før man skaffer seg en BC burde man teke seg om både 4-5 ganger. Vi vurderte frem og tilbake i over et halvt år (hadde selvsagt snakket om det før) og jeg må inndrømme at jeg er litt i tvil om vi har tatt den rette avgjørelsen

Skrevet

Takk for svar:-) Ja, jeg har også inntrykk av at de er krevende. Har sett et eksempel hvor hunden ble helt "gal", hoppet ut av vinduene i huset og rømte osv. Og dette var hos hundevante fplk, som har hatt veldig fine hunder av andre raser... Men kjenner også noen som har kjempefine border collier uten at eierne virker "kjempeaktive", men det kan være fordi jeg ikke kjenner rutunene deres godt nok. Det kan jo hende de trener intensivt for alt jeg vet...

Det jeg tenker mest på er vel både om jeg er erfaren nok til å skjønne hvordan jeg unngår eller løser problemer med hunden (de er vel såpass lettlærte at det er lett å gjøre feil..), og om jeg ønsker den typen hundehold en border collie krever. Kan nok hende jeg ender opp med en helt annen rase:-) Men det ER veldig flotte hunder når de har det bra i toppen, da...

Skrevet

Heia!

Jeg har hatt border collie i 11 år, men måtte dessverre avlive jenta mi i februar :tristbla: Som det skrives her; BC er utømmelig for energi. Helt i hundre hele tiden, og krever mye fysisk og psykisk stimulans. Det holder mao ikke bare å gå lange turer.. Vi brukte vår til agility, samt at hun var med på noe reingjeting på fjellet av og til..

Vår hadde et ekstremt gjeterinnstinkt, og gjette alt fra fugler til biler. Altså veldig slitsom å gå på tur langs trafikert vei.. MEN; verdens snilleste, nydeligste, kosehund. Hun er (var) den snilleste hunden jeg noen sinne har vært borti, aldri sint på dyr eller mennesker, små eller store. Veldig lærevillig og livlig hund..

Jeg skal ikke ha border collie igjen mye pga det enorme gjeterinnstinktet, og hvor krevende rase det er.

Nå har vi en Toller som er like livlig og lærevillig som border collien, men uten gjeterinnstinkt :-D

Lykke til med valget ditt :)

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Trente dere hunden til gjeting, tenker på kommandoer og sånt, eller bare "kunne den det av seg selv", f eks pga agilitytreninga? Har også sett hvor sterke gjeteinstinkter noen av dem har... ringer inn folk og alt mulig. Får nok se an livsstilen min når det blir til at jeg seriøst vurderer hund, border collie er nok ikke den som passer best for meg NÅ, i hvert fall:-)

Men har i grunn lyst på en brukshund... Blir nok til en hund med stødigere psyke. Polarhunden vi hadde var like rolig og god selv om det var perioder den ikke ble aktivisert så mye som ellers. Jeg tror nesten jeg må ha en hund som tåler såpass.

Skrevet
Trente dere hunden til gjeting, tenker på kommandoer og sånt, eller bare "kunne den det av seg selv", f eks pga agilitytreninga? Har også sett hvor sterke gjeteinstinkter noen av dem har...

Nei, hun ble ikke trent i det hele tatt... Det var ikke konkurransegjeting, med rein på rekke, og inn i små innhegninger osv. Bare samling av flokken. Hun lød kommandoer for høyre, venstre, vent, stå, dekk, kom osv såklart...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...