orakel Skrevet 16. oktober 2006 #1 Skrevet 16. oktober 2006 Alt som har med bryllup å gjøre er svindyrt. Kjolen koster en formue, buketten er dyrere enn vanlig bukett, frisøren tar seg ekstra betalt, bryllupsmenyer er dyrere enn andre menyer etc. etc. Hvordan møter dere andre bruder alle disse blodsugerne som kun ser bryllup som big business? Er det noen her som har prutet på ringene eller kjolen? Hvis du har det har du noen gode tips å komme med? Jeg må innrømme at jeg ikke har lyst til å bruke en formue på én dag selv om det er en spesiell dag. Men så dyrt som alt er kan det se ut til at man kommer opp i nærmere 100 000 før man får sukk for seg hvis man ikke er litt kritisk og tenker kreativt.
orakel Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter #2 Skrevet 17. oktober 2006 Er det virkelig ingen som forsøker en gang, eller er dette et tabubelagt område? At ingen vil bli sett på som en gniten og vanskelig brud og dermed betaler alt det som blir forlangt uten å mukke?
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #3 Skrevet 17. oktober 2006 Det var en tråd på dette for en par uker siden, det gjaldt mest kjole og tilbehør. Nei jeg pruter ikke, men det hender jeg ber om avslag på varen eller å få noe med på kjøpet dersom jeg synes butikken har tjent gode penger på meg. Kjøper en kjole til ti tusen så burde en få avslag på sløret mm. Kjøper en ett sett med enkle gullringer så kan en ikke forvente avslag, men har man tenkt til å kjøpe forlovelsesringer og gifteringe rammes ted så kan man godt be om avslag på gifteringen. Det er greit å be om avslag, men det må gjøres med takt og tone og høffelighet, og så kan man ikke være sur om det ikke går, da får man heller gå ett annet sted å handle. PS: Det er mye hyggeligere å ekspedere noen som er hyggelig, og det kan godt hende at ekspeditøren heller vil selge deg kjolen til 10 tusen enn å holde fast på 12 når hun forstår at dere er på et budgett og ikke har råd til 12. Derimot gnienpeiser som er sure og maser, de er det vel ingen som vil gi noe?..
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #4 Skrevet 17. oktober 2006 Hei! Ønsker å resonnere litt over det du skriver... Synes det er synd å lese at så mange tror at brudesalonger gjør "big business" på salg av brudekjoler og andre varer. Har tidligere jobbet i brudesalong, og kan bare fortelle dere at innprisene på brudekjoler er skrekkelig høye!! Det samme gjelder tilbehøret! Det er produsentene som tjener penger, og ikke salongene! Dette er virkelig misforstått. Pruter du på H&M eller Cubus, eller på andre butikker når du handler? Det gjør ikke jeg! Av samme grunn pruter jeg heller ikke i brudesalong eller på Elkjøp. Det er synd å se at trenden skal være å prute på dyre varer. Innprisen i prosent er jo nærmest lik overalt, og brudesalongene tjener derfor ikke mer enn andre butikker, selv om utprisen er høyere! Nå er det nå også slik at brudeparet gjerne vil ha ting på sin spesielle måte, som f.eks brudebuketten og menyen, som du nevner. Hvorfor tror du den koster mer enn en "vanlig" bukett? Det krever faktisk mere tid og penger fra butikken når kundene vil ha noe helt spesielt. De fleste gjør en stor innsats for å få bryllupet sitt slik man vil. Dette betyr som regel at alt ned til minste detalj skal planlegges og få sitt personlige preg. Dette koster penger! ....så kanskje man heller burde sette seg ned og tenke over hvor viktig disse tingene egentlig er? Hvis man istedet kunne nøye seg med en "vanlig" blomsterbukett, en sommerkjole fra H&M, hårspenner fra Europris, billig lokale, koldtbord og hjemmelagd bryllupskake.... kanskje man da kunne få et fint bryllup likevel? Konklusjon: Dersom man ikke velger det billigste alternativet, må man jo regne med å betale for herligheten også! Skjønner?
flickan Skrevet 18. oktober 2006 #5 Skrevet 18. oktober 2006 Hei! Ønsker å resonnere litt over det du skriver... Synes det er synd å lese at så mange tror at brudesalonger gjør "big business" på salg av brudekjoler og andre varer. Har tidligere jobbet i brudesalong, og kan bare fortelle dere at innprisene på brudekjoler er skrekkelig høye!! Det samme gjelder tilbehøret! Det er produsentene som tjener penger, og ikke salongene! Dette er virkelig misforstått. Pruter du på H&M eller Cubus, eller på andre butikker når du handler? Det gjør ikke jeg! Av samme grunn pruter jeg heller ikke i brudesalong eller på Elkjøp. Det er synd å se at trenden skal være å prute på dyre varer. Innprisen i prosent er jo nærmest lik overalt, og brudesalongene tjener derfor ikke mer enn andre butikker, selv om utprisen er høyere! Nå er det nå også slik at brudeparet gjerne vil ha ting på sin spesielle måte, som f.eks brudebuketten og menyen, som du nevner. Hvorfor tror du den koster mer enn en "vanlig" bukett? Det krever faktisk mere tid og penger fra butikken når kundene vil ha noe helt spesielt. De fleste gjør en stor innsats for å få bryllupet sitt slik man vil. Dette betyr som regel at alt ned til minste detalj skal planlegges og få sitt personlige preg. Dette koster penger! ....så kanskje man heller burde sette seg ned og tenke over hvor viktig disse tingene egentlig er? Hvis man istedet kunne nøye seg med en "vanlig" blomsterbukett, en sommerkjole fra H&M, hårspenner fra Europris, billig lokale, koldtbord og hjemmelagd bryllupskake.... kanskje man da kunne få et fint bryllup likevel? Konklusjon: Dersom man ikke velger det billigste alternativet, må man jo regne med å betale for herligheten også! Skjønner? ← Enig med du! Jeg er samtidig enig i at alt er svindyrt når det gjelder bryllup. Men jeg ser at det helt klart har sine årsaker... Brudebuketter osv er jo tross alt ofte spesialbestillinger som må lages i henhold til dine ønsker. Samme hos frisør. En brudefrisyre krever ofte langt mer arbeid, utstyr og stlyingprodukter enn en vanlig oppsetning... Ringer er ikke dyrere fordi de er gifteringer, smykker i edle metaller og stener er jo dyre uansett hva du bruker dem til.. Du kan jo finne rimelige brudekjoler, men ikke fra de anerkjente designerne.. Det er jo egentlig merket du betaler for.. En MS-kjole er helt klart dyrere enn en fra mr.X.. Men ja, huff, det er dyrt...
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #6 Skrevet 19. oktober 2006 For all del, en skal ikke prute for å prute, men ja, jeg forventer avslag på tilbehøret når jeg handler noe dyrt, når jeg handlet tøy til min kjære for 6.000 så fikk vi med belte og sokker, når jeg handlet selskapskjole til 3 tusen så fikk jeg med strømper, og dersom jeg skulle handle brudekjole i en butikk så ville jeg forvente avsla på sløret ja (men jeg har tenkt å få kjolen sydd, så de ar jo det greit). Vi har valgt en ganske dyr fotograf, og det er klart jeg ikke forventer noe avslag på det som er avtalt grunnpakke, men om jeg bestiller fire store forstørrelser, så vil jeg faktisk bli litt overraska om han tar full pris for disse, eventelt ikke slenger med en overraskelsesforstørrelse. Jeg forventer den type service når jeg legger igjenn den type penger, og jeg gir den type service til de som handler med meg. Dette er helt vanlig, og å sammenligne med å prute på HM blir litt pussig.
marsy Skrevet 19. oktober 2006 #7 Skrevet 19. oktober 2006 Jeg har vel ikke direkte prutet, men jeg har vært prisbevisst på alt jeg har bestilt eller kjøpt så langt. Jeg var så heldig å få kjolen på salg i den store salgsperioden i september. Alt annet har jeg sjekket pris på mange steder før vi har tatt en endelig avgjørelse. Jeg søker på nettet etter steder som kan tilby det jeg leter etter, også sender jeg samme mail til alle sammen, der jeg forklarer hva vi vil ha/trenger og spør om å få et pristilbud. På en enkelt ting var det for eksempel en prisforskjell på 2000kr fra dyreste til billigste forhandler!!!! Men de kunne tilby akkurat det samme.... Når vi booket hotell, spurte jeg om vi kunne få en rabatt, siden vi var såpass mange (40stk) - noe vi også fikk (de fleste steder har en grupperabatt)
Furstina Skrevet 19. oktober 2006 #8 Skrevet 19. oktober 2006 Nej jag prutade inte - jag letade efter andra alternativ i stället. Men så hade vi ett enkelt och litet bröllop. Jag köpte en enkel men fin bröllopskjol - i brudbutik. På samma ställe köpte jag slöja och diadem med pärlor - hade kanske kunnat hitta billigare alternativ om jag letat men kjolen var så billig. Köpte skorna som vanliga vita sandaletter i en vanlig skobutik för bara 299 och har använt dem massor sedan dess Jag sminkade mig själv - kostade på mig fin ögonskugga och råd i stor parfymdisk. Övade några gånger för att få rätt "mängd" av allt. Min mor satte upp mitt hår - här övade hon flera gånger, men hon har också jobbat nära frisörer (är dock ingen själv) Brudbuketten var enkel - passade oss, och bordsuppsättningarna beställdes i blomstervagnen på torget i byn. Maten stod svärmor för - vi var inte så många. Hotellövernattningen fick vi i bröllopsgåva. Fotograferingen hos fotograf hoppade vi över - det tyckte jag var allt för dyrt och lite tillmötesgående. Vi lät två familjemedlemmar ta flera rullar med film med sina systemkameror och fick många bra parbilder på oss. Jag menar att många saker kan man göra själv, eller köpa in som andra tjänster än "bröllop". Till exempel skor som kan återanvändas senare. Vad det gäller sällskapslokaler tror jag att jag hade försökt pruta, eller i alla fall förhandla om pris. Vad ingår? Servering? Bar? Dukning? Städning? Är det på ett hotell eller är det en "klubblokal" kanske en skollokal eller något annat. Det finns många alternativ att välja på så länge man inte har bestämt sig för en viss stil. Hade jag haft många gäster på övernattning så hade jag helt klart försökt förhandla pris, precis som vid vilken stor gruppbokning som helst.
orakel Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter #9 Skrevet 19. oktober 2006 Takk for flere gode innspill Jeg er ikke ute etter å prute kun for å prutingens skyld eller være vanskelig, og forventer ikke rabatt på alt. MEN - som flere andre også påpeker der er en del dyre kjøp i forbindelse med et bryllup, både enkeltenheter og i mengde. Da er det greit å se at det faktisk går an å få grupperabatt og at man kan få med ekstra ting inkludert i prisen. F.eks. fikk vi min giftering inn i prisen for forlovelsesringen min. Damene i butikken var strålende fornøyd da vi gikk ut så jeg tror ingen reagerte negativt på at vi forsøkte på det.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2007 #10 Skrevet 5. september 2007 Ja, jeg har prutet og sjekket priser. Endte opp med å få en helt ny brudekjole 3 000 kr billigere enn utgangsprisen. Diamanter i forlovelsesringen fikk vi et hakk opp på farge til samme pris. Sammenlignet priser på catering og fikk et bedre tilbud til slutt. Lokalet har vi ikke prutet på siden vi kjente dem. Som regel er det veldig lett å prute på litt dyrer ting, derfor sammenlinger jeg alltid priser og opplyser om dette. Vi har spart mye på pruting.
tingeling Skrevet 6. september 2007 #11 Skrevet 6. september 2007 Nei, jeg har ikke prutet, men jeg valgte å bytte frisør siden de jeg hadde bestilt hos først hadde en minimumspris for bruder på 2000,-. De jeg skal til nå har timepris og den er den samme som for alle andre kunder. Mulig jeg ender opp med å betale like mye eller mer enn hos det første stedet, men da vet jeg ihvertfall at jeg betaler for noe jeg har fått, ikke fordi jeg er brud. tingeling
Gjest Blondie65 Skrevet 6. september 2007 #12 Skrevet 6. september 2007 Hvis du bestiller selskapsmeny på et hotell eller selskapslokale uten å oppgi at det er bryllup får du da en annen pris på samme meny enn om du sier at det er bryllup? Da hadde jeg snudd i døren jeg altså.
Betsy Skrevet 6. september 2007 #13 Skrevet 6. september 2007 Har en venninne som av en blomsterforhandler fikk oppgitt en skyhøy pris på blomsterdekorasjoner til bryllup. Hun fikk deretter en slektning til å ringe samme forhandler for å forhøre seg om pris for samme type blomster til et vanlig selskap, og da fikk denne slektningen oppgitt nærmest halve beløpet enn hva venninnen min fikk da hun ringte... Det er uten tvil mange som tjener gode penger på bryllup!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå