Gå til innhold

Venner

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Forvirret_*
Skrevet

Jeg har hatt en venninne som de siste par årene som jeg ikke skjønner noe som helst av, hun forvirrer meg.

I perioder kan hun kontakte meg flere ganger om dagen, og i perioder overser hun meg så totalt at hun ikke en gang hilser når vi møtes på butikken. Men så kan kvelden komme, og hun kommer over en tur likevel.

Da kan det være at hun trenger hjelp til lekser, til å sy et eller annet, som samtalepartner eller fordi det regner ute, og hun vil ta en røyk under tak. Hver gang har hun sagt: "jeg kom ikke bare fordi jeg trenger hjelp altså. Men det passet seg bare slik denne gangen."

Og det gjør ingenting, for jeg liker å hjelpe, og jeg er veldig sosial, så det er bare hyggelig at hun kommer.

Så, for et par uker siden satt vi og snakket, da fortalte hun at hun har kuttet ut alle vennene som "ikke ga henne noe"... Eller, hun hadde slutte å ta kontakt med dem, ikke kuttet dem direkte ut...

Nå har hun også sluttet å ta kontakt med meg. Jeg har sendt henne en melding den siste uken, hvor jeg har ønsket henne lykke til med en forestående begivenhet, uten å få annet svar enn "ok".

Jeg vet at hun snart vil ta kontakt med meg igjen, for jeg har lovet å hjelpe henne neste uke, men jeg er temmelig forvirret... Hva er det egentlig hun ønsker av meg?

Jeg synes oppførselen hennes er uforutsigbar, og jeg har ikke peiling på hva galt jeg har gjort henne, eller hva jeg skulle ha gitt henne som hun mener hun ikke har fått fra meg. Jeg synes også det er utrolig rart at det er noe galt med ALLE de andre vennene hennes også. Vi kan da ikke være like umulige alle sammen?

Noen synspunkter, eller hjelpsomme tips til en forvirret jente?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du tør, synes jeg du burde lufte akkurat de tankene du kommer med her direkte til henne. Hun må jo forstå at du blir usikker når hun snakker om å kutte ut venner samtidig som hun ikke tar kontakt eller svarer skikkelig på meldinger.

I utgangspunktet synes jeg det høres ut som om hun utnytter deg, men det kan jo være greit å gi henne en mulighet til å overbevise deg om det motsatte?

Skrevet

Det er noen som er sånn... Kjenner ei som er kjempehyggelig å være sammen med i perioder - veldig oppfinnsom, åpen , kreativ, kul og inkluderende - får deg til å føle deg spesiell. I neste øyeblikk kan hun la være å ta kontakt med deg i laaang tid, og virker uinteressert hvis du kontakter henne. Det er bare sånn hun er, hun er ikke ustabil psykisk eller noe. Jeg synes det er vanskelig å holde kontakten med en sånn person (det har ikke vært så akutuelt heller, da jeg bor langt unna, men ei venninne av meg hadde mye å gjøre med henne en stund). Det blir lett til at man lar være å ta kontakt selv, og heller bare tar med seg de gode tingene når hun først gidder - det blir selvsagt noen svakheter ved et slikt vennskap... Om man i det hele tatt gidder.

Du kan jo snu litt på det hun har sagt om å kutte ut folk som ikke er givende. Kanskje det ikke er så givende for deg å ikke ane hvor du har henne, om hun er lojal eller synes du er en brikke i hennes verden e.l. Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å ikke la henne bety så veldig mye, i hvert fall ikke grunnet på hvor mye eller lite du betyr for henne. Om du føler at hun utnytter deg, så si fra, eller kutt henne ut.

Skrevet

Siden hun kutter ut kontakten med alle rundt seg, så tror jeg heller at hun har problemer som ikke har med dere venner å gjøre.

Hun liker kanskje ikke seg selv, og skylder heller på dere for å slippe å se grundigere på sin andel av problemet. En selvransakelse kan være temmelig ubehagelig til tider! Klarer du å fortsette å ha kontakt med henne, så tror jeg hun kan trenge en venn som ikke lar seg skyve bort akkurat nå...

Skrevet
Siden hun kutter ut kontakten med alle rundt seg, så tror jeg heller at hun har problemer som ikke har med dere venner å gjøre.

Hun liker kanskje ikke seg selv, og skylder heller på dere for å slippe å se grundigere på sin andel av problemet.  En selvransakelse kan være temmelig ubehagelig til tider!  Klarer du å fortsette å ha kontakt med henne, så tror jeg hun kan trenge en venn som ikke lar seg skyve bort akkurat nå...

Tenk så fint det ville være om hun fortalte om det da.

Skrevet

En ting i forhold til det med hvor ofte/sjelden hun tar kontakt - jeg hadde ikke reagert om noen av mine venner eller bekjente hadde tatt kontakt hver dag en periode, for så å være stille noen uker. Dette kommer sikkert litt an på hvor i livet man er,da, hvor nært man bor, hva man driver med osv. Å ikke hilse i butikken synes jeg høres sært ut, hvis hun faktisk har sett deg.

Bare tenkte på at det bør gå an å ha venner som er LITT ujevne med hvor ofte de kontakter en, så lenge vennskapet ellers gir en noe og ikke ALT er på den andres premisser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...