Gå til innhold

Allergi på hendene

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kari_*
Skrevet

Jeg har fått allergi på hendene. Det blir massevis med bittesmå vannblemmer som sprekker, hud som sprekker generelt, kløe. Jeg kan ikke ha hendene i såpe og minst mulig i vann. Tok allergitest hos legen, og den ga bare utslag på at jeg har en type allergi, men indikerte dessverre ikke hva jeg reagerte på. Legen mente jeg bare måtte se det an og se om jeg fant noe mønster.

Nå orker jeg ikke mer. Har begynt å lure på om det er en type kontaktallergi siden jeg får det spesielt på fingertuppene, men også i resten av hendene. Ingen andre steder på kroppen.

Noen som har hatt det slik, eller har tips til hva det kan være? :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som om du har fått håndeksem. Be legen om å skrive en henvisning til hudlege, de kan ta en utvidet test slik at du kanskje får svar på hva slags stoff(er) du reagerer på og evt medisiner (hydrokortison) du kan smøre på.

Jeg har håndeksem selv og tok en slik test, men desverre ga den ikke noe klart utslag på hva jeg reagerte på. Gikk en periode til lysbehandling på hendene pluss kremer noe som hjalp. Hadde den gangen en jobb som gjorde at hendene var mye utsatt. De siste par årene har det blitt bedre, har idag en annen jobb pluss at jeg vet nogenlunde hva hendene reagerer på. Oppvaskmiddel, rengjøringssåpe ++Er flink til å bruke handsker når jeg er i kontakt med slike stoffer, eksemen blusset også veldig opp ved stress husker jeg.

Anbefaler å smøre med en fet krem som apobase eller Decubal i det daglige og unngå kontakt med oppvaskvann og sterkere såpevann. Kontakt med forskjellige matvarer som rått kjøtt og rotgrønnsaker som skrelling av poteter og gulerøtter kan også gi utslag.

Hvis det ikke bedrer seg anbefaler jeg som sagt at du ber om en henvisning til hudlege!

Skrevet

Jeg får kuldeeksem på hendene om vinteren. Har også vært plaget med andre typer eksem. Vil anbefale deg å bruke Aderma sin exomega krem som di selger på apoteket! Veldig feit krem som ikke lukter særlig godt, men det er ikke nødvendig å bruke den mer enn en gang om dagen. Har hatt veldig gode resultater av den kremen!

Skrevet

Ville absolutt bedt om henvisning til hudlege, både for å kanskje få en mer sikker diagnose på hva slags eksem/utslett det er, og kanskje hva du reagerer på. Har ikke erfaring med det selv, men det kan jo høres ut som kontaktallergi. Jobber du med kjemikalier eller bestemte stoffer på jobb?

Skrevet

Er dette inni handflata eller utenpå hendene? Du har ikke små groper i neglene?

Gjest Gjest_Kari_*
Skrevet

Takk for alle svar! Det er en lettelse å få tilbakemelding fra noen med ideer og erfaringer.

Høres ut som om du har fått håndeksem. Be legen om å skrive en henvisning til hudlege, de kan ta en utvidet test slik at du kanskje får svar på hva slags stoff(er) du reagerer på og evt medisiner (hydrokortison) du kan smøre på.

Jeg har håndeksem selv og tok en slik test, men desverre ga den ikke noe klart utslag på hva jeg reagerte på. Gikk en periode til lysbehandling på hendene pluss kremer noe som hjalp. Hadde den gangen en jobb som gjorde at  hendene var mye utsatt. De siste par årene har det blitt bedre, har idag en annen jobb pluss at jeg vet nogenlunde hva hendene reagerer på. Oppvaskmiddel, rengjøringssåpe ++Er flink til å bruke handsker når jeg er i kontakt med slike stoffer, eksemen blusset også veldig opp ved stress husker jeg.

Anbefaler å smøre med en fet krem som apobase eller Decubal i det daglige og unngå kontakt med oppvaskvann og sterkere såpevann. Kontakt med forskjellige matvarer som rått kjøtt og rotgrønnsaker som skrelling av poteter og gulerøtter kan også gi utslag.

Hvis det ikke bedrer seg anbefaler jeg som sagt at du ber om en henvisning til hudlege!

Jeg skal til fastlegen igjen nå mot slutten av uka, og har tenkt å be om henvisning til hudlege dersom han ikke har noen bedre ideer. Klarer ikke å forholde meg til at han mener jeg bare må prøve meg fram, når jeg kan reagere på alt fra såpe, mat, tøy etc.

Jeg var til legen en runde tidligere hvor jeg fikk kortison å smøre på, samt antibiotikakur. Da ga det seg, men bare et par dager etter endt kur blusset det opp igjen. Siden har det blusset opp et par ganger til, og det sprer seg for hver gang. Det som startet på én finger, er nå på alle fingrene.

Men takk skal du ha, jeg skal be om henvisning til hudlege :)

Jeg får kuldeeksem på hendene om vinteren. Har også vært plaget med andre typer eksem. Vil anbefale deg å bruke Aderma sin exomega krem som di selger på apoteket! Veldig feit krem som ikke lukter særlig godt, men det er ikke nødvendig å bruke den mer enn en gang om dagen. Har hatt veldig gode resultater av den kremen!

Jeg har kjøpt Decubal, men skal teste ut Aderma-kremen også. Tusen takk for tips :)

Ville absolutt bedt om henvisning til hudlege, både for å kanskje få en mer sikker diagnose på hva slags eksem/utslett det er, og kanskje hva du reagerer på. Har ikke erfaring med det selv, men det kan jo høres ut som kontaktallergi. Jobber du med kjemikalier eller bestemte stoffer på jobb?

Jeg jobber ikke med kjemikaler, er altså ikke i kontakt med andre stoffer enn folk flest. Dette begynte såvidt for et halvt år siden, og jeg hadde ikke gjort eller spist noe annerledes enn årene før. Merkelig. Men jeg skal kontakte hudlege, takk for svar :)

Er dette inni handflata eller utenpå hendene? Du har ikke små groper i neglene?

Dette er i hovedsak på fingrene på "innsiden" av hånden. Etterhvert har det et par steder utviklet seg videre til litt på oversiden, men ikke mye. Jeg har ingen groper i neglene.

Skrevet (endret)

Det du skriver høres kjent ut! Startet på en finger oss meg også og spredte seg. Det samme med at eksemen kom tilbake når "runden" med hydrokortison var 'over'. Jeg ble derfor henvist av hudlegen min til lysbehandling på Ullevål. Der var jeg et par ganger i uka over en viss tid (husker ikke hvor lenge) og fikk lokal lysbehandling på hendene. Var heldig da ettersom jeg studerte på Høgskolen den gang og var fleksibel i forhold til tidspunkt for behandlingen og at det var lett å komme seg dit. Etter dette følte jeg at det ble mye bedre, eksemen blusset ikke så lett opp som tidligere, brukte da også hydrokortison (Elocon) som jeg smurte på om kvelden og lot virke over natten. Og som sagt tidligere hjalp det også veldig etter skifte av jobb.

Er idag minimalt plaget, huden på hendene er noe tynnere og enkelte steder kan det blusse opp hvis jeg har vært uforsiktig med kontakt med stoffer hendene mine ikke liker, feks oppvaskvann, eller skrelling av poteter.

Veldig bra at du skal be om henvisning til hudlege! Det å prøve seg frem kan være vanskelig, men inntil du får time hos hudlegen kan du jo prøve å unngå kontakt med rengjøringsmidler osv og se om det blir litt bedre! ;)

Glemte å skrive at det heller ikke var noe spesielt hos meg som utløste dette! Var ikke i kontakt med kjemikalier eller lignende. Hadde en jobb i butikk ved siden av studiene , noe som gjorde at hendene ikke ble bedre når jeg først hadde fått det, ettersom det var mye kontakt med papp, penger osv. Legen fant heller ikke ut akkurat hvilke stoffer jeg reagerte på da testen ikke ga noe klart utslag.

Endret av Leone
Skrevet

Er legen sikker på at dette skyldes allergi da?

Har selv en psoriasissykdom som kalles PPP, den bryter ut under føttene og inni hendene. Jeg fikk først utbrudd under ene foten som blir stadig verre år etter år, men har nå en del blemmer på fingertuppene også, men ikke ordentlige utbrudd der da. Jeg bruker sterk steroid (kortison)salve for å holde det i sjakk, men er ikke så veldig hardt angrepet enda.

Du kan lese mer om det og se om det evt kan være det du har: PPP

Vil i tillegg si at de bildene på siden ikke ligner mye på de utbruddene jeg har hatt.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Jeg har fått allergi på hendene. Det blir massevis med bittesmå vannblemmer som sprekker, hud som sprekker generelt, kløe. Jeg kan ikke ha hendene i såpe og minst mulig i vann. Tok allergitest hos legen, og den ga bare utslag på at jeg har en type allergi, men indikerte dessverre ikke hva jeg reagerte på. Legen mente jeg bare måtte se det an og se om jeg fant noe mønster.

Nå orker jeg ikke mer. Har begynt å lure på om det er en type kontaktallergi siden jeg får det spesielt på fingertuppene, men også i resten av hendene. Ingen andre steder på kroppen.

Noen som har hatt det slik, eller har tips til hva det kan være?  :tristbla:

de væskefylte blemmene heter pompholyx (husker ikke helt hvordan det skrives) og er en form for håndeksem.

jeg har sånne hender, og slår ikke ut på NOE av allergitester. hos meg er det vannet jeg ikke tåler, jeg har ikke igjen noe fettlag på hendene og m¨å bruke hansker til alt.

hva tar du i? hva jobber du med?

Skrevet

Jeg ville undersøkt om det er fot-hånd psoriasis du har. ;)

Gjest Fruktfat
Skrevet
Er legen sikker på at dette skyldes allergi da?

:enig_anim: eksem er ikke alltid allergi (det kan være psoriasis, som nevnt).

jeg har f.eks ikke allergisk eksem, men er overfølsom visstnok.

Gjest Gjest_Kari_*
Skrevet

Nå ble jeg nesten deprimert her.

Håper virkelig ikke det er PPP eller annen psoriasis :(

Hvordan er det å leve med dette?

Som det er nå tenker jeg at jeg ikke ville orke å ha det sånn hele tiden, men jeg ville nødvendigvis ikke ha noe valg. Det er så ubehagelig og slitsomt, nå for tiden må jeg få sambo til å vaske håret mitt fordi huden blir så ille av såpevann :( Sambo må ta oppvasken og alt annet sånt.

Huffameg...

Men jeg skal jo til legen i morgen, og får håpe på det beste. I det minste håper jeg at jeg kan få time hos hudlege raskt.

Men du gjest med PPP - har du røkt? Leste på nettet at de aller fleste med denne sykdommen var røykere. Jeg er festrøyker, men har aldri røkt fast. Men det holder kanskje?

:(

Og hvis det er psoriasis, betyr det at jeg har en annen uoppdaget allergi i tillegg (siden det slo ut på allergitesten)...

Skrevet

Jeg har ikke fått noen psoriasis diagnose selvom det ikke slo direkte ut på allergitesten. Har liksom sett på det som håndeksem jeg, uavhengig hva som er årsaken. Det blir som Fruktfat sier eksem er ikke alltid allergi, altså det er ikke dermed sagt at det er psoriasis heller.

Når det gjelder hvordan man kan leve med håndeksem når det står på som verst har jeg endel erfaringer. Feks bruke tynne engangshansker( fås kjøpt i pakke på 100 på apoteket blant annet), dette brukte jeg når jeg vasket håret eller var i kontakt med matråvarer. Unngå parfyrmerte kremer av alle slag. Få kjæresten til å vaske gulv og ta oppvaska (akkurat det var ganske kjekt...hehe) hvis du må gjøre det selv kjøp allergivennlige oppvaskhandsker på butikken.

Bruker du fremdeles kortisonkrem, smør det på om kvelden ta på tynne hvite bomullshandsker (fås også på apoteket) da virker kremen mye bedre.

Sørg for å være så lite i kontakt med vann som mulig. Ikke bruk ringer og lignende. og smør hendene ofte med en parfymefri krem, gjerne en fet.

Lykke til hos legen i morgen!! :)

Skrevet

Gjest over her.

Psoriasis var bare et forslag på hva det kan være, ta ikke sorgene på forskudd, det trenger overhodet ikke å være det. Kan jo like gjerne være pompholyx som Fruktfat sier.

Men hvis det ikke er testet hva du er allergisk mot er det jo vanskelig å vite om håndeksemet skyldes allergi. Jeg har aldri testet meg, men merker selv at jeg har fått noen allergier, f.eks tåler jeg ikke uekte øredobber og mascara, noe som det gikk greit med tidligere.

Jeg tror det er vanlig at det merkes bedre på neglene hvis det er psoriasis, jeg har små groper i neglene som bl.a. er et tegn på psoriasis, de er ikke veldig synlig, men de er nå der. Jeg røyker ikke nei, er ganske ung og det stusset legen litt på da det ofte rammet fra 40-års alderen. Men mora mi har samme sykdommen og det er jo arvelig.

For meg går det greit å leve med foreløpig, er som sagt ikke særlig hardt angrepet og har det mest under en fot, det kan være plagsomt, men går nå greit. Er verre å ha det på fingrene syns jeg. Mine blemmer er fargede, de er liksom svart inni, vet ikke om dine er det.

Gjest Gjest_Kari_*
Skrevet

Hei igjen, snille mennesker :)

Var hos legen i dag, og jeg har fått antibiotika-kur og henvisning til hudlege. Så da er i hvert fall mer hjelp på vei. Antibiotika-kuren har jeg ikke videre tro på, har hatt en tidligere og da blusset det jo opp med en gang den var over.

Men jeg er litt mer optimistisk i dag.

Jeg har ingen groper i neglene, blemmene er ikke mørke (helt klar væske) og jeg har ingen i familien med psoriasis. Har heller ingenting på føttene. Men vi får nå se.

Har forresten et antibiotika-spørsmål - nedsetter alkohol effekten? Hadde tenkt å drikke litt vin i morgen, men kanskje jeg bør la være?

Takk for all hjelp, jeg setter virkelig pris på det :)

Skrevet

Er det allergi har du en lang periode med legebesøk foran deg.. Dem somler så fælt når det gjelder sånn.

Jeg vet om ei som hadde allergi på hendene og det kom fra salt eller sukker.. Tror det var sukker..

Hun fant det ut hos en homeotøpaut(vet ikke om det skrives sånn). Han sendte en blodprøve til USA.

Skrevet

Det høres ut som en type kontakteksem el.l. Håper det hjelper med antibiotikakuren. Det trenger ikke være allergi selv om du får eksem. God bedring!

• 6 år senere...
Skrevet

Har akkurat det samme problemet selv ved at med en gang det kommer til vinteren får jeg små røde prikker på hendene som klør og stikker, som etter hvert blir til en blemmer som sprekker, har lenge trodd at det var på grunn av hanskene jeg har gått med, men i år har jeg ikke gått med det heller og får det allikevel. jeg har det da bare på fingertuppene og inne i håndflaten, mest under lillefingeren. :(

Skrevet

tørre hender kanskje?

Anonym poster: 778b3550717fb393cf99ad7682cbaa4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...