Bønna Skrevet 16. oktober 2006 #1 Skrevet 16. oktober 2006 Hvis jeg bruker Koranen som dasspapir, ark for ark og side for side, og brenner sluttresultatet på torget, er det å anse for å være en ytring? Kommuniserer jeg da et budskap?
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #2 Skrevet 16. oktober 2006 Godt mulig det vil være en ytring, men ikke en videre smart og konstruktiv en.
Gjest Alf Kaida Skrevet 16. oktober 2006 #3 Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Er det lov å brenne møkk? Koran- og bibelbrenning er helt greit for meg, men bæsj..? Kanskje ispedd noen hemorrider, for alt jeg vet? Ytring? Åpenbart. Dog mer drittpreik enn religionskritikk. Dessuten har det vært gjort før. Endret 16. oktober 2006 av Alf Kaida
Gjest Kaffomann Skrevet 16. oktober 2006 #4 Skrevet 16. oktober 2006 Ja, det er en ytring. Faktisk hakket smartere enn å ytre at noen er kaffefitter, uten at det trenger å bety så mye.
Bønna Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 16. oktober 2006 Hvis det å bruke Koranen som dasspapir er å anse for å være en ytring, og muslimene ønsker både statlige og private straffeforføyninger mot meg for dette, er da muslimene kompatible med vestlig kultur?
Carrot Skrevet 16. oktober 2006 #6 Skrevet 16. oktober 2006 Tja, det kommer vel ann på hvem som ser deg da.. Du mener såvisst noe og markerer din mening men - det er ikke en ytring, det er nok mer over mot sjikane.... Du kan nemlig være 100% sikker på at det oppfattes som et direkte angrep på alle som har et forhold til koranene som ikke er ens med ditt....... Ytringsfrihet og herunder også tilhørende ytringer er dessuten regulert i norges lover.... Ytringsfrihet er en avledning av tankefrihet, og er en rettighet som innebærer friheten til å ha egne meninger, til å motta og gi informasjon uten innblanding fra myndighetene. Ytringsfrihet regnes som en viktig del av et rettssamfunn, men med denne rettigheten settes det ofte visse begrensninger, som nærmere blir gjort rede for i et lands lover.. WIKIPEDIA - YTRINGSFRIHET
Amalie_85 Skrevet 16. oktober 2006 #7 Skrevet 16. oktober 2006 Visst du veldig gjerne vil ha trykksverte i ræva så gjerne for meg. Du får stille deg opp med rompa bar da visst noen kunne tenkt seg å lese den
Bønna Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter #8 Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Du kan nemlig være 100% sikker på at det oppfattes som et direkte angrep på alle som har et forhold til koranene som ikke er ens med ditt....... ← Det vil da også være den selvsagte hensikten. Spørsmålet er om muslimenes forhold til dette gjør dem kompatible med vestlig kultur? Ikke minst er lovreguleringer mot ytringer svært kontroversielt, slik det seg hør og bør i vestlige land. Men vil lovreguleringer mot ytringer fortsette å være kontroversielt i vestlige land, etter hvert som de fylles opp av muslimer? Endret 16. oktober 2006 av Bønna
Gjest Bellatrix Skrevet 16. oktober 2006 #9 Skrevet 16. oktober 2006 Spørsmålet er om muslimenes forhold til dette gjør dem kompatible med vestlig kultur? ← Er det vanlig skikk i vestlig kultur å bruke andre religioners hellige bøker som dopapir for deretter å brenne dem? Da har visst jeg gått glipp av noe da jeg lært om norsk kultur.
Bønna Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter #10 Skrevet 16. oktober 2006 Er det vanlig skikk i vestlig kultur å bruke andre religioners hellige bøker som dopapir for deretter å brenne dem? Da har visst jeg gått glipp av noe da jeg lært om norsk kultur. ← Det er vanlig skikk i vestlige land å tillate ytringer. Og flertallet her ser ut til å mene at det er en ytring å bruke Koranen som dasspapir og/eller brenne den.
Gjest gjesta Skrevet 16. oktober 2006 #11 Skrevet 16. oktober 2006 Det er ingen ytring så lenge du ikke har noe å ytre. Dersom jeg stikker bibelen opp i nesa uten å mene noe med det er det bare latterlig. Det samme med koranen. Klart mange muslimer vil reagere, men det vil fortsatt ikke være en ytring fra din side dersom det ikke er gjennomtenkt.
Bønna Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter #12 Skrevet 16. oktober 2006 Det er ingen ytring så lenge du ikke har noe å ytre. Dersom jeg stikker bibelen opp i nesa uten å mene noe med det er det bare latterlig. Det samme med koranen. Klart mange muslimer vil reagere, men det vil fortsatt ikke være en ytring fra din side dersom det ikke er gjennomtenkt. ← Ved å gjøre offentligheten oppmerksom på at jeg bruker Koranen som dasspapir sender jeg åpenbart et budskap om hva jeg mener om Koranen. Og det er ikke mindre av en ytring bare fordi du mener den ikke er gjennomtenkt og/eller er uenig i budskapet mitt. Spørsmålet er hvorvidt muslimenes forhold til dette gjør dem kompatibel med vestlig kultur?
Gjest Alf Kaida Skrevet 16. oktober 2006 #13 Skrevet 16. oktober 2006 Hvis det å bruke Koranen som dasspapir er å anse for å være en ytring, og muslimene ønsker både statlige og private straffeforføyninger mot meg for dette, er da muslimene kompatible med vestlig kultur? ← Det vil nok være flere i den vestlige kulturen som ønsker straffeforføyninger mot en slik ytring enn som vil synes at det er naturlig og flott. Sånn sett vil du være mindre kompatibel med vestlig kultur enn muslimene er. Intet nytt, med andre ord.
Gjest gjesta Skrevet 16. oktober 2006 #14 Skrevet 16. oktober 2006 Ved å gjøre offentligheten oppmerksom på at jeg bruker Koranen som dasspapir sender jeg åpenbart et budskap om hva jeg mener om Koranen. Og det er ikke mindre av en ytring bare fordi du mener den ikke er gjennomtenkt og/eller er uenig i budskapet mitt. Spørsmålet er hvorvidt muslimenes forhold til dette gjør dem kompatibel med vestlig kultur? ← Her snakker vi om det i det hele er et budskap. At du driter på koreanen trenger nødvendigvis være en ytring. Det kan rett og slett være ren provokasjon for å se en reaksjon.
punktom Skrevet 16. oktober 2006 #15 Skrevet 16. oktober 2006 En fullstendig legitim ytring. Skal slikt forbys fordi det kan krenke noens tro, bør gudegitt krenking av ikke-troendes tro forbys på tilsvarende måte. Jeg er alltids villig til å forby en slik ytring, så sant det medfører en PKisering av hellige tekster.
Bønna Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter #16 Skrevet 16. oktober 2006 Her snakker vi om det i det hele er et budskap. ← Flertallet her ser ut til å være uenig med deg i dette. At du driter på koreanen trenger nødvendigvis være en ytring. Det kan rett og slett være ren provokasjon for å se en reaksjon. ← Når du får vite at jeg bæsjer på Koranen, forteller det deg uansett noe om hva jeg mener om Koranen. Ergo er det og blir det en ytring. Er det noe mindre av en ytring fordi den ikke er avansert og er lettoppfattelig for folk flest? Men det store spørsmålet forblir hvorvidt muslimenes forhold til slikt gjør dem kompatible med vestlig kultur?
Gjest Alf Kaida Skrevet 16. oktober 2006 #17 Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Men det store spørsmålet forblir hvorvidt muslimenes forhold til slikt gjør dem kompatible med vestlig kultur? ← Du mener altså at å bæsje på Koranen er en ytring som er en naturlig del av den vestlige kultur? Da er vi uenige. Jeg mener likevel at det er en ytring som, tross sin infantile idioti, ligger innenfor ytringsfrihetens grenser. Hvorvidt det er lovstridig blasfemi, som vi jo også har bestemmelser om i vestlig kultur, vil være opp til rettsvesenet vårt å avgjøre. Ellers minner jeg om at det (aner)kjente bandet Black Debbath for litt siden brant Landbruksmeldingen på scenen, fordi den etter deres syn var ond. Kan ikke huske om de ble anmeldt. Du er således i godt selskap. Endret 16. oktober 2006 av Alf Kaida
Bønna Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter #18 Skrevet 16. oktober 2006 Du mener altså at å bæsje på Koranen er en ytring som er en naturlig del av den vestlige kultur? ← Nei, det som er en naturlig del av vestlig kultur er å akseptere ytringer som å bæsje på Koranen. Hvorvidt det er lovstridig blasfemi, som vi jo også har bestemmelser om i vestlig kultur, vil være opp til rettsvesenet vårt å avgjøre. ← I vestlig kultur har også slike lovbestemmelser utviklet seg til å bli sovende paragrafer. Samtidig gjør muslimene i alle vestlige land sitt beste for å vekke disse lovene til live. Ellers minner jeg om at det (aner)kjente bandet Black Debbath for litt siden brant Landbruksmeldingen på scenen, fordi den etter deres syn var ond. Kan ikke huske om de ble anmeldt. Du er således i godt selskap. ← Nettopp, slikt er en ytringspraksis som i den vestlige kultur ansees for å være legitimt. Men det store spørsmålet er hvorvidt muslimenes forhold til slikt gjør dem kompatible med vestlig kultur?
Gjest Alf Kaida Skrevet 16. oktober 2006 #19 Skrevet 16. oktober 2006 Nei, det som er en naturlig del av vestlig kultur er å akseptere ytringer som å bæsje på Koranen. Nettopp, slikt er en ytringspraksis som i den vestlige kultur ansees for å være legitimt. Men det store spørsmålet er hvorvidt muslimenes forhold til slikt gjør dem kompatible med vestlig kultur? ← Jeg antar at de er omtrent like kompatible som alle kristne som til enhver tid vifter med blasfemiparagrafer mot Otto Jespersen og andre humorfundamentalister som leker med Bibelen. For eksempel. Bibelen er jo heller ingen naturlig del av den vestlige kulturen, sånn historisk sett.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #20 Skrevet 16. oktober 2006 Nei, det som er en naturlig del av vestlig kultur er å akseptere ytringer som å bæsje på Koranen. ← Da passer ikke jeg inn i vestlig kultur! For meg er det naturlig å vise respekt for andre, ikke bæsje på ting jeg ikke liker...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå