Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #1 Skrevet 16. oktober 2006 Skal ha nye stuegardiner. Lurer på å bruke liftgardiner inni karmen og henge vanlige lange gardiner på hver side. Kan det bli fint tror du ?
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #2 Skrevet 16. oktober 2006 Greia med liftgardiner er jo at de gjerne er litt "bulkete" i oppbretten. Derfor vil det kanskje virke litt klønete å dra de vanlige gardinene foran vinduet, over liftgardinen. Jeg ser for meg at det kan bli litt "overfylt" på en måte. Men som med alt annet kommer det sikkert an på størrelsen på vinduene, hva slags gardiner du har tenkt deg, smak og behag osv. Mulig jeg bare ikke klarer å forestille meg annet enn èn løsning.
Gjest Fruktfat Skrevet 16. oktober 2006 #3 Skrevet 16. oktober 2006 (endret) ville heller brukt panelgardiner på siden. Endret 16. oktober 2006 av Fruktfat
Gjest HB Skrevet 16. oktober 2006 #4 Skrevet 16. oktober 2006 Det kan bli fint det så lenge du henger liftgardinen inni vinduet. Sidegardinene kan du f.eks. henge opp med maljer. Heng sidegardinene godt ut til siden så blir ikke så mye av vinduet borte. Hilsen Lille meg
Gjest ts Skrevet 16. oktober 2006 #5 Skrevet 16. oktober 2006 Greia med liftgardiner er jo at de gjerne er litt "bulkete" i oppbretten. Derfor vil det kanskje virke litt klønete å dra de vanlige gardinene foran vinduet, over liftgardinen. Jeg ser for meg at det kan bli litt "overfylt" på en måte. Men som med alt annet kommer det sikkert an på størrelsen på vinduene, hva slags gardiner du har tenkt deg, smak og behag osv. Mulig jeg bare ikke klarer å forestille meg annet enn èn løsning. ← Ja, nå har jeg bladd i ukeblader og interiørmagasiner, og slike gardiner henger ofte alene. Skjønner godt at det kan se overfylt ut. Må kunne trekke gardiner for vinduene på et eller annet vis. Sola står rett på om dagen, og på kveldene vil jeg gjerne kunne lukke mørket litt ute. Tenkte på å henge to lag med gardiner, noen helt tynne nærmest vinduet og litt tykkere lystette utenpå. Men så synes jeg liftgardiner er litt fine da, med "bulkene"... Gardinkjøp er det verste jeg gjør
Gjest HB Skrevet 16. oktober 2006 #6 Skrevet 16. oktober 2006 Men liftgardiner kan jo heises opp og ned! Trenger du noe mer da? Hilsen Lille meg
Gjest ts Skrevet 16. oktober 2006 #7 Skrevet 16. oktober 2006 de jeg har sett på er ikke lystette, men i bomull eller tynnere stoffer. Hadde IKKE lyst å sy de selv. Kan selvsagt prøve med bare liftgardiner i hele stua - 5 store vinduer og to små. Hvis jeg finner noen ferdigsydde fine, muligens. Må lete litt mer tror jeg takk takk
smile Skrevet 16. oktober 2006 #8 Skrevet 16. oktober 2006 Jeg ville valgt en ting ellers blir det litt 80-talls for meg med overlessede vindu. Og som noe andre sa. liftgardiner kan du jo ta ned. Kommer an på str på vinduet men jeg ville kanskje hatt de utenpå hvis du velger liftgardin.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #9 Skrevet 16. oktober 2006 Syns det kan bli fint jeg Fant noen bilder 1 2 3 her med persienne, men like fint med lift kanskje dårlige eksempel, har sett mye fint av dette
Gjest ts Skrevet 16. oktober 2006 #10 Skrevet 16. oktober 2006 Så fine bilder, takk ! Liftgardinene blir muligens ikke så markante hvis de er litt tynnere. Alternativt kan jeg prøve å se etter tøyrullegardiner. Altså ikke brett men rull. Smart du - det var bildene som gjorde det... Nå fikk jeg faktisk litt lyst å se etter gardiner, og et lite håp om å finne noen som passer.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #11 Skrevet 16. oktober 2006 Jeg skrev det første svaret. Synes det så fint ut med liftgardin under så lenge den vanlige gardinen henger et stykke utenfor og det, som du ønsker deg, er ganske stor forskjell på lysgjennomslipp (og farge?) på de to gardintypene. Kan bli veldig fint det der:-)
Gjest Blondie65 Skrevet 16. oktober 2006 #12 Skrevet 16. oktober 2006 Panelgardiner var nevnt - det krever store vinduer. Et smalt vindu vil forsvinne med panelgardiner. Ellers var det gode alternativer på bildene. Jeg har liftgardiner til 9 kroner stykket fra IKEA - jeg har sånt vindu med et kors i midten (koblet) og har en liftgardin på hver side av hovedstammen på midten. Disse er i bomull og ganske lystette så det jeg har tenkt å ha i tillegg på sidene (når jeg kommer så langt) er fargede gjennommskinnelige gardiner som henger godt utenfor vindusrammen på hver side - for å gjøre vinduet bredere på en måte (visuelt).
Gjest ts Skrevet 17. oktober 2006 #13 Skrevet 17. oktober 2006 Panelgardiner var nevnt - det krever store vinduer. Et smalt vindu vil forsvinne med panelgardiner. Ellers var det gode alternativer på bildene. Jeg har liftgardiner til 9 kroner stykket fra IKEA - jeg har sånt vindu med et kors i midten (koblet) og har en liftgardin på hver side av hovedstammen på midten. Disse er i bomull og ganske lystette så det jeg har tenkt å ha i tillegg på sidene (når jeg kommer så langt) er fargede gjennommskinnelige gardiner som henger godt utenfor vindusrammen på hver side - for å gjøre vinduet bredere på en måte (visuelt). ← Det hørtes fint ut. Hva heter de liftgardinene? Har 4 store vinduer uten inndeling som står ganske tett. Karmen er i hvertfall 10 cm dyp. Hvis jeg har 5 lange gardinfag som henges på en vanlig stang bør det vel være nok avstand til å henge liftgardiner inni vinduet. Panelgardiner har jeg sett på. I og med at de ikke kan trekkes for (ut fra det jeg ble forklart i gardinforretningen) utelukka jeg de. pes
Gjest Blondie65 Skrevet 17. oktober 2006 #14 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg husker ikke hva de het - det var et tilbud de hadde.
Gjest ts Skrevet 20. oktober 2006 #15 Skrevet 20. oktober 2006 ok. nå har jeg funnet gardiner. Det ble liftgardiner (alene) på noen og vanlige på de 4 som står sammen. Ferdigsydde - stor lykke i heimen. :bukke:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå