Gå til innhold

Gammel jerngryte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har funnet en gammel stor jerngryte som de som eide den dessverre har brukt å ha motorolje i :hår:

Denne gryta er stor og fin ellers og jeg lurer på om noen har noen gode ideer til hvordan jeg kan få den ren igjen, slik at vi kan bruke den til matlaging???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm

Det var vanskelig

Det er slett ikke sikkert det går uten å få bismak på maten. :tristbla:

Jeg ville prøvd å vaske den skikkelig rein først, og så koke den ut... altså la den stå og koke en god stund med rent vann i. Gjerne med mange vann etter hverandre.

Skrevet

Og smøre den inn med olivenolje etterpå.

Skrevet

Hva du enn gjør, så belag deg på å smøre den inn med olje etterpå, og varm opp kjelen slik at en frister oljen til å trekke inn (smør på underveis) Dette er viktig både for at gryta skl bli god å bruke, og for at den ikke skal ruste

ellers så burde noe meget fettløsning være tingen, zalo er jo bra, men hva med å prøve rødsprit? Sandblåsing er jo supert, men koster vel.

Skrevet

Vask først ut det verste med feks Zalo. Tørk godt.

Sett kjelen på varmen og hell i en kilo (eller mer) vanlig salt. La kjelen stå med dette 1/2 time. Rør innimellom.

Hell ut saltet (det er j**** varmt så hell det over i noe som tåler høy varme).

Siden det har vært motorolje i kjellen vill jeg vasket ut med Zalo og gjentatt salt-prosessen. Vask til slutt med Zalo, tørk godt og gni inn med matolje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...