Gå til innhold

om å overta lån

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Bente_*
Skrevet

Jeg tok opp er lån for min tidligere samboer. Han viste seg å være en drittsekk, å har ikke betalt noe tilbake til meg eller på lånet. (lånet var på 50.000). Så nå har jeg kommet i den situasjonen at lånet har gått til inkasso med mye dyre renter, jeg er arbeidsledig å har ikke muligheter til å betale tilbake, nå som jeg har blitt alene med to unger. Kan jeg tvinge han til å overta lånet? eller er det noe annet jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei.Lånet står i ditt navn, det er ergo ditt og du må betale. Med mindre dere to har et privat gjeldsbrev hvor det står at han har lånt 50.000 kr til deg, og når pengene skal betales til hvilken rente, og som er underskrevet av dere begge.

Og unnskyld at jeg sier det, men hvordan kunne du gjøre noe så dumt? Greit at kjærlighet gjør blind. Men blir man virkelig dum i tillegg?

Endret av niomi
Skrevet

Det du umiddelbart bør gjøre er jo å ta kontakt med inkassoselskapet for å få til en avbetalingsordning du kan leve med. Ovenfor långiver er du uansett eneste ansvarlige.

Men når det gjelder ekssamboeren... Tja, som nevnt over her så er det jo du som er ansvarlig når lånet står i ditt navn. Og har du ingenting som beviser at han lånte pengene fra deg, så får du selvfølgelig ikke gjort noe med den saken. Det skulle jo forresten bare mangle, når du selv har påtatt deg noe er du selvfølgelig ansvarlig overfor kontraktsparten. Det skal da ikke være långivers problem at du er dum nok til å ta opp et lån for andre! Har du noe skriftlig der, må du evt ta rettslige skritt mot ham.

Skrevet

Du må kontakte banken og inkassoselskapet med en gang. Det er ditt personlige ansvar at dette har gått så langt som til inkasso uten at du har fått til en nedbetalingsordning på eget initiativ, det kan du ikke skylde på ekssamboeren for. Du må jo ha fått en del purringer? Hva har du gjort med dem da?

Til spørsmålet ditt: Nei, du kan ikke overføre lån slik. Jeg antar at exen ikke fikk lån selv siden du tok det opp for ham.

Sannsynligvis fordi banken ikke anså ham som god kunde. En slik vurdering fra banken skal ikke kunne omgås ved at man får andre til å låne for seg for deretter å overføre lånet til den som ikke fikk i starten. Det ville vært katastrofalt ødeleggende for bankenes kredittvurdering og risikostyring.

Mottoet heretter får være: Kan de ikke låne penger i banken, får de ingen av mine.

Men nå: Gjeldsordning med banken og inkassoselskapet neste. Ta det i dag før gjelden blir enda større.

Og ikke fortell dem at det ikke var din skyld, bare vis vilje til å gjøre opp for deg. For dem spiller det liten rolle om du har gitt pengene til sambo, kjøpt mat til barna eller dratt dem ned tusenlapp for tusenlapp i toalettet...

Gjest Gjest_Bente_*
Skrevet

Han er en manipulerende psykopat det er svaret, å på et eller annet vis så skal jeg ha igjen for det, om det så skal ta ti år. Trodde virkelig ikke at det gikk ann å være så onskapsfull når man i tillegg har barn sammen, men jeg har lært.

Skrevet

Jeg har også barn med min eks.

Hadde vi solgt leiligheten da vi flyttet fra hverandre så hadde vi solgt med tap.

Vi har en skriftlig avtale på hva vi skal dekke av tap.

Tror jeg noen ganger at jeg får pengene?

Nei. Nå er det 16 år siden.

Og som deg så hadde vi et felles smålån som sto på meg. Jeg brukte 3 år på å nedbetale det og da på et tidspunkt hvor jeg hadde lite penger og forsørget to barn på minstebidrag. Surt, men sånn var det. Jeg sto juridisk ansvarlig.

Og nei. Han er ikke psykopat. Han har bare ikke guts nok til å ta seg en jobb.

Jeg er en erfaring rikere.

Skrevet

Beklager, du ahr tatt opp lånet dermed er det ditt som andre sier.

Når du først har vært så naiv og dum må du jo ta kosekvensene for det.

Kjærlighet gjør blind i små ting dvs. perwonen ser mye finere ut m.m

Men seriøst? ta opp lån på 50 000 for han det er for drøyt.

Klarer ikke syntes synd på deg engang, jeg mener det går ann å tenke!

Gjest Gjest_Bente_*
Skrevet

Jeg bad ikke om sympati, var bare ute etter å få gode råd.Men du trenger ikke å bry deg.

Skrevet

Nå synes jeg nok at det er fort gjort å rope DUM og mye annet i dette innlegget her, men mener ikke at du er dum som gjorde dette, kanskje litt blåøyd. Man skal selvfølgelig ALDRI ta opp lån for noen som ikke kan få dette selv, om man da ikke er gift og ansvarlig for gjelden sammen, eller samboere med gjeldsbrev osv.

Synd at du er kommet ut for dette og håper at det ordner seg, legg inn 30.- på lottoen i uken og la oss håper lykken snur seg :)

Mottoet må jo være: ALDRI LÅN PENGER FOR NOEN ANDRE

Skrevet

Jeg skjønner at man kan bli lurt slik Bente. Vil gjerne tro at det ikke kunne skjedd meg, men det kunne det selvsagt. Med de rette virkemidlene.

Du sier du skal få det tilbake fra ham - og det kan hende du får til. Men du må klare det selv, hvis dere ikke har en skriftlig avtale på dette. Ingen kan hjelpe deg med det.

Inntil videre må du betale ned lånet og inkassogebyrene du har pådratt deg. Og så har du fått en (altfor) dyr lærepenge. Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...