Gjest gjest1 Skrevet 15. oktober 2006 #1 Skrevet 15. oktober 2006 Ble litt tankefull når jeg så den tråden om 2 katter. Om det er noen som har erfaring om dette så ønsker jeg innspill. Jeg er i begynnelsen av en prosess med å skaffe hund. Det blir en liten hund, en chihuahuatispe. Saken er at jeg har en katt fra før. Hun er 5 år nå. Hadde det vært en idé å få en kattunge? Det er stor plass her jeg bor, så det er ikke noe problem. Jeg tenker som så: Hun er jo "sjefen" og vil alltid være det. Hadde det vært en lettere overgang for henne om hun fikk en lekekamerat? En av hennes egen art. Om svaret er "ja", hadde det vært best å få en kattunge nå slik at dem kan venne seg til hverandre og få etablert et vennskap før en hund kommer? På den ene siden er det jo sånn at om man får en kattunge og en valp samtidig, så venner de seg til hverandre fra de er små. På den andre siden tenker jeg at katta kan bli veldig stressa om det kommer to nye til på samme tid. En av hennes egen sort og en fremmed. Og at det da er bedre at hun får en "alliert" før hunden kommer. Hva tenker dere?
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #2 Skrevet 16. oktober 2006 Vi fikk en kattunge når gamlepusen var blitt 5 år. Tror nok det var en stor "belastning" for gamlepus, for hun ble veldig fornærmet. Det tok lang tid før hun godtok i det hele tatt å se på den nye katta. Et halvt år senere (da hadde kattene vent seg til hverandre), fikk vi en valp. Kattungen og valpen gikk fint overens (selv om hunden var veldig voldsom, så måtte følge med), men gamlemor var ikke glad for å få inn enda en til å stjele oppmerksomhet. Hun begynte å være borte i flere dager i strekk, og jeg var kjemperedd for å miste henne. Nå er valpen 1 år, og alle går greit overens. Er ikke sånn at gamlemor gidder å ha noe med valpen å gjøre (synes den fortsatt er litt skummel), men tror hun har godtatt at hun også bor der nå. Tilbake til spørsmålet ditt, så tror jeg egentlig ikke det er noe lurt å introdusere både en kattunge OG en valp for den gamle katta på én gang. Men det kommer selvsagt an på hvor lang tid du hadde tenkt i mellom kattungen og valpen, og om den gamle katten din er passe sær, eller kommer godt overens med de fleste. Min katt er ganske sky av seg, men elsker de hun stoler på.. Så om din er "fryktløs" kan den jo reagere helt annerledes enn min.. Og så er jo spørsmålet om DU har tid og ork til å ta deg av både en kattunge og en valp.. For begge krever utrolig mye - tro meg! Du bør absolutt "dyresikre" huset ditt også, hvis ikke vil du bare høre tusen knas hver gang de leker Jeg hadde virkelig glemt at en kattunge var så mye "jobb".. For en voksen pus er jo i grunn ikke det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå