Gå til innhold

karaktersetting på høyskole

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Skolen jeg går på har plutselig bestemt at kravet til bestått skal skjerpes kraftig inn. Ikke at det var lett å bestå tidligere heller, men nå vil omtrent ytterligere en tredjedel av studentene stryke hvis tidligere gausskala legges til grunn. Har de virkelig anledning til å gjøre dette? På tidlsvarende studier andre steder i landet stilles jo ikke så strenge krav...

Selvsagt skal man ikke være fornøyd med akkurat ståkarakter, sannsynligvis vil man jo ta opp igjen eksamen hvis man gjør det så dårlig. men det har jo også en økonomisk side dette i forhold til lånekassa. Jeg vurderer selv å hoppe av hele studiet, og ville dermed vært fornøyd med akkurat ståkarakter så jeg fikk konvertert lån til stipend. Men med det urimelig strenge kravene som stilles nå vil jeg trolig ikke ha sjanse til det, og jeg får et større lån enn planlagt.

jeg lurer altså på om det er noen nasjonale standarder i form av karaktersetting? Kan deoartemenetet gripe inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro at når karakterkravene ved høyskolen din strammes inn, er dette nettopp et resultat av at karaktergivningen har blitt målt opp mot nasjonale standarder. Det er jo nå (ihvertfall ved universitetene) vanlig med eksterne tilsynssensorer som skal vurdere et læresteds karaktergivning. Endringene kan muligens ha kommet i etterkant av en slik vurdering foretatt av en utenforstående?

Ang. nasjonale standarder for fastsettelse av karakter: Innenfor mitt fagfelt finnes det kriterier vedtatt av nasjonalt fagråd for bruk av karakterskalaen på 100, 200 og 300-nivå.

Takk for svar. Jeg skal ikke gå ut med for mye her, men dette er ikke et resultat av nasjonale standarder, det kan jeg si. Jeg skal ta opp dette internt gjennom utvalg på skolen, så regner jeg med det blir tatt videre med rette instans.

Jeg lurte vel på om det var noen nasjonale standarder de må rette seg etter, og det ser det ut som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...