Gjest Gjest_gjestine_* Skrevet 15. oktober 2006 #1 Skrevet 15. oktober 2006 Har slitt med leilighetkjøp i en lengre tid nå og det begynner å gå opp for meg at jeg kansje ikke klarer dette alene akkurat nå. Det er trist og jeg er litt nedfor av det men må vel bare innse det som er realiteten. Har 100 000,- oppspart, 130 000,- i studiegjleld og ingen sikkerhet. Det har resultert i at uansett hvilken bank jeg går til så får jeg max låne 1000000,- ca. Så fikk jeg vite at jeg kunne søke kommunen om lån for 2-300 000,- også, men det ingen sa noe om var at denne summen ble tatt med i et helhetsinntrykk fra bankens side som igjen gjør at dersom jeg får 300 000,- fra kommunen i lån, så får jeg 700 000,- i lån fra banken, ikke 1000000,- Jeg forstår jo det, men det var ganske dårlig at ingen sa noe om det på et tidligere tidspunkt syns jeg. Hadde spart mye tid og krefter da. Men men.. Jeg kan selvfølgelig få kjøpt meg en leilighet til 1000000,- også men det blir i minste laget for meg. Sånn er det bare. Jeg har lagt merke til selv, i tillegg til at bankene jeg har vært i kontakt med forteller det samme - at det går en grense på 1,4 000000,- og at man må opp i denne summen for å få en normal 2 roms leilighet. Med ca 18000,- utbetalt i mnd så skulle jeg greie et lån på 1,4 med dagens rente ganske bra, og til og med ikke hatt noen problemer om renta sted noen prosent. Dersom noen har noen synspunkter på hvordan jeg i det hele tatt ville klare et lån på 1,4000000,- alene med 18000,- netto i mnd, så ville jeg sette pris på å høre de. Så nå tenker jeg at jeg må leie da. Surt å tenke på men livet blir vel ikke alltid slik vi tror det skal bli. Skulle ønske jeg var en av de som kunne kjøpe meg leilighet for det ser ut til at alle jeg kjenner og møter gjør det. Forskjellen er vel at de i de aller felste tilfeller er 2 stykker og da er det jo inget problem. Jeg er alene og da blir det med en gang mye vanskleigere. Å få lånet i det minste. Når det gjelder leie så leter jeg rundt på finn.no nå. Det er et slag i fjeset det også fordi leieprisene er skikkelig høye. Det skal sies at jeg er over 30 og derfor ikke er interessert i å bo på en 1roms hvor jeg sitter på sengekanten og lager meg nudler ved siden av inngangsdøra. De dagene er over for lenge siden. Så når jeg leter rundt så ligger flesteparten av leilighetene på ca. 8-9000,- i mnd. (rett ut av vinduet,- Det er så suuuuurt! Men jeg har forsonet meg med deg "nesten") Noen andre her som leier for en 8000,- alene i mnd og har det bra for det? Og selv om jeg ikke får det lånet, så ville jeg som sagt satt pris på å høre fra noen her hva de tror om en som meg med netto 18000,- i mnd ville kunne klare med renteøkning i lån? Er 1,4 helt sykt mye da?
Gjest gjesta Skrevet 15. oktober 2006 #2 Skrevet 15. oktober 2006 Du har to valg. Enten gå ut på leiemarkedet eller kjøpe deg en leilighet som du faktisk får lån til. Velger du å leie så betaler du til andre. Du vil da ikke øke egenkapitalen din og du vil stå på stede hvil. En leilighet på ca 35 kvm kan faktisk være ok så lenge planløsningen er god. Har du balkong i tillegg så får du også litt ekstra plass. Om noen år så kan du forhåpentligvis selge med en fortjeneste slik at du kan kjøpe deg noe større. Det er gjerne på den måten man kommer inn på boligmarkedet.
Gjest Blondie65 Skrevet 15. oktober 2006 #3 Skrevet 15. oktober 2006 Bankene bruker noe som kalles SIFO modellen når de regner ut hvor mye du får i lån. Selv om du mener du fint kan klare det så er svaret "nei" fra bankene dersom du ikke klarer det i henhold til SIFO modellen. Den finner du her: http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi Det er forskjellig fra bank til bank hvor mye de er villig til å gi i lån. Det kan kanskje lønne seg å ta en prat med forskjellige banker? Når det gjelder å spise nudler på sengekanten mens du stirrer i taket på dusjhodet og holder inngangsdøren igjen med foten: Hva med å kjøpe et knøtt av en leighet for å komme INN på boligmarkedet og så flytte etter et år? Hvis jeg hadde hatt egenkapital så hadde jeg funnet det største jeg kunne få for det jeg hadde og valgt å putte møblene mine på lager slik at det ikke ble så trangt og så mye å flytte og så hadde jeg bodd i hver leilighet et år inntil jeg hadde hatt råd til å kjøpe drømmeleiligheten. Her i denne byen har det vært slik at man glatt tjener 200.000 på å ha en leilighet i et år.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #4 Skrevet 15. oktober 2006 Jada jeg er klar over alt det der. Tror ikke det er noen som ikke er klart over at leiepenger er penger ut av vinduet og kjøp går til deg selv. Grunnen til at jeg ser på leie muligheter nå er selvfølgelig ikke fordi dette er det som er mest lønnsomt økonomisk på sikt for meg. Jeg er som sagt over 30. Om 1 uke kan jeg møte mitt livs kjærlighet og da er vi 2. Så snart vi er 2 så er problemet løst uansett. Da får vi lån til å kjøpe en 2roms uproblematisk. Problemet og det som gjør at jeg skriver her om å leie fremfor å eie er fordi jeg er 1 og fordi jeg ikke uproblematisk får meg lån alene. Det vil si jeg får meg lån til en knøttliten leilighet jeg ville se på som sjarmfull som 20 åring. Ikke som 30 åring. En annen ting alle burde være klar over i disse dager er at alt vi hører om verdistigning stemmer men det stemmer bedre jo dyrere og større leilighet det er snakk om. Dvs at dersom jeg kjøper en leilighet til 1,4 i dag så får jeg sannsynligvis dersom ting går som det har gått de siste årene, solgt denne for 1,6 om 2 år. Altså 200 000,- mer enn jeg kjøpte den for. Men med like stor sannsynlighet eller mer, så vil ikke en leilighet jeg kjøper for 970 000,- i dag kunne selves for 1,2 om 2 år fordi disse knøttsmå leilighetene ikke stiger like mye som de større. Det er helt åpenbart. Videre så er man lite glup om man ikke forstår at om man skulle få solgt leiligheten til 1.2 om 2 år, så vil resten av markedet ha flyttet seg likt så man står på samme sted som idag. Alle andre har økt tilsvarende som igjen gjør at jeg ikke har "vunnet" noe som helst. Dermed er det kansje bedre å vente til jeg er blitt til vi og 1 er blitt til 2
Gjest Blondie65 Skrevet 15. oktober 2006 #5 Skrevet 15. oktober 2006 De minste leilighetene er de som har hatt STØRST verdistigning sett pr kvadratmeter - i alle fall her i Bergen. Grunnen for det er helt enkel: Renten er så lav at studenter velger å eie mens de studerer fremfor å leie. Det er ikke uvanlig at det er både 200 og 300.000 å tjene på en slik leilighet. At resten av markedet stiger er jo ganske opplagt - men hvis du velger trappetrinnsløsningen som jeg foreslo vil du likevel gradvis komme deg inn i markedet. Eller du kan finne deg en venninne eller kompis å kjøpe bolig sammen med. Eller flytte lenger ut av byen. Eller som meg - leie ...
Gjest Tina huseier Skrevet 15. oktober 2006 #6 Skrevet 15. oktober 2006 Jeg har uansett ikke villet gått for å leie til en så høy pris. Er det mulighet for å få et større lån hos komunen? Alle komuner har noe som heter etableringslån. det er midler gitt igjennom husbanken. Da får du kun et mindre lån i tillegg i banken. Når du har utbetalt 18000, så skal du klare deg med dagens rente,men og det er et stort MEn. Du må ta høyde for renteøkning. Det bør du legge i regnestykket ditt. Du får også noe mindre skatt da du tar opp et så stort lån. jeg vet ikke om det er sentrumsnært der du har lyst å kjøpe,men er det muligheter for å trekke seg lengre unna byen? Da får du mere for pengene.Det kan lønne seg å ta buss en stund, fremfor å bo nær sentrum. jeg har heller ikke villet gått for en toroms da du er 30 år. Du sier selv du har kjæreste, hvem vet hva som skjer? plutselig er dere fam osv.... Om du velger å kjøpe alene og han fytter inn til deg senere, så må an jo være med å betale utgifter. Lykke til
Gjest Blondie65 Skrevet 15. oktober 2006 #7 Skrevet 15. oktober 2006 Det hjelper svært lite om man får lån fra kommunen som er større når banken reduserer sin andel tilsvarende. Det er jo det hun sier er problemet. Altså: Banken gir en million - kommunen gir 200.000 - javel sier banken da gir de 800.000 - osv.
Donpedro Skrevet 15. oktober 2006 #8 Skrevet 15. oktober 2006 Vet du skrev du ikke ville ha 1-roms, ville bare si at jeg kjenner flere (oer 28 år) enslige som har ganske fine 1-roms. Kommer helt ann på planløsningen. Alle har atskilt kjøkken, og en stue der de har satt opp lettvegg el for å skille av soveromet/alkoven.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #9 Skrevet 15. oktober 2006 Det er ikke noe som heter "så høy pris" når det gjelder leie. 8000,- er i snitt det du må regne med når du leier. Om du ikke som ts sier er 20 år gammel og syns det er helt greit å bo i sofaen. Hun har også et poeng i at så snart hun blir til to stykker og får kjæreste så løser det seg alikevel da to stykker alltid greier å skaffe et lån til en leilighet.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #10 Skrevet 15. oktober 2006 Jeg tror jeg ville snakket med en annen bank; jeg gikk inn på sifomodellen, og regnet ut at du ifølge den har utgifter til livsopphold på 6650kr. (hvis du ikke har bil) Med en nettoinntekt på 18000 har du 11350 igjen til å betjene lånet. Du bør kunne betjene et lån på over 2 mill med dagens renteutgifter. Stiger renta til 8% vil du kunne betjene et lån på 1,5 mill. Se f.eks. her: http://www.fokus.no/boligberegn (jeg valgte 30 års nedbetalingstid og ingen avdragsfrie år)
Gjest Blondie65 Skrevet 15. oktober 2006 #11 Skrevet 15. oktober 2006 Bare husk at de fleste banker tar brutto årsinntekten og ganger med 2,5-3 for å beregne lån. Jeg synes imidlertid også det var rart du ikke fikk mer i lån, med mindre du allerede har en del i forbruksgjeld, kredittkort e.l.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #12 Skrevet 15. oktober 2006 Bare husk at de fleste banker tar brutto årsinntekten og ganger med 2,5-3 for å beregne lån. Jeg synes imidlertid også det var rart du ikke fikk mer i lån, med mindre du allerede har en del i forbruksgjeld, kredittkort e.l. ← Men om banker ganger med 3 max for å beregne lån, hvordan skal det da overhodet være mulig å få mer enn 1 mill for en vanlig arbeider da? Og hvordan kan du synes at det er rart hun ikke fikk mer når du selv sier de ganger med 3??
Gjest Blondie65 Skrevet 15. oktober 2006 #13 Skrevet 15. oktober 2006 Fordi jeg har mindre inntekt enn vedkommende og fikk lån - men siden jeg ikke har egenkapital så kan jeg likevel ikke kjøpe.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #14 Skrevet 15. oktober 2006 Fordi jeg har mindre inntekt enn vedkommende og fikk lån - men siden jeg ikke har egenkapital så kan jeg likevel ikke kjøpe. ← hæ? du fikk lån men kan ikke kjøpe fordi du ikke har egenkapital?
Gjest Blondie65 Skrevet 15. oktober 2006 #15 Skrevet 15. oktober 2006 Jepp. Jeg får låne 800.000 så fremt jeg kan skrape sammen resten i egenkapital. Du skjønner jeg også misforstod banken og trodde jeg kunne bruke det kommunale lånet som egenkapital. Så da jeg kom med lånebevis på 300.000 fra kommunen så sa banken "ne he he he hei ... det går jo ikke".
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #16 Skrevet 15. oktober 2006 Apropos det å kjøpe mindre sentrumsnært, så er verdistigningen lavere og mindre sikker i utkanten av byene enn i sentrum, selv om det selvsagt vil variere fra område til område, noen steder er jo i vekst, mens andre ikke er så attraktive. Vet ikke hvilken by trådstarter bor i, men jeg ville heller ikke stolt på at en bitteliten leilighet kommer til å fortsette å øke sinnsykt i pris som en annen her sier. Det er nok en grunn til at f eks endel hybelleiligheter på Bjølsen gikk for 30 000 for 15 år siden, mens de går for over 1 mill i dag. De er verdt mer enn 30 000, selvsagt, dessuten har området utviklet seg, men om markedet blir litt mindre hett er det vel ikke hybler hvor man må dele do og dusj med tjue andre man har mest lyst til å bruke en mill. på. Ellers ville jeg absolutt vurdert å kjøpe "uansett", om jeg hadde mulighet for å få lån på 1 million og alternativet var så dyr leie som det er snakk om.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #17 Skrevet 15. oktober 2006 Det hjelper svært lite om man får lån fra kommunen som er større når banken reduserer sin andel tilsvarende. Det er jo det hun sier er problemet. Altså: Banken gir en million - kommunen gir 200.000 - javel sier banken da gir de 800.000 - osv. ← Ville tro at midler komunen har fått fra husbanken er lik i alle komuner når det gjelder etableringslån. har en nabo som fikk slik lån. De måtte pusse opp boligen + at de hadde leid leilighet møblert tidligere. De fikk låne til alt sammen. Tror banklånet ble på 20% Er enig i hva en annen skrev, jeg har villet vurdert å ta kontakt med en annen bank. jeg har samme lønn som trådstarter og eg betjener et lån på 1.2 mill. Er litt uenig i synest på boliger utenom sentrum. De er veldig attraktive for "voksne" som vil ut av bykjernen. Når en ser på områder rundt div byer, så har det vert veldig stigning. Selvfølgelig skal man ha midt i Oslo eller Bergen, så er prisene deretter. Det er iallefall ikke usikkert å kjøpe noe ute av sentrum
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #18 Skrevet 15. oktober 2006 Jepp. Jeg får låne 800.000 så fremt jeg kan skrape sammen resten i egenkapital. Du skjønner jeg også misforstod banken og trodde jeg kunne bruke det kommunale lånet som egenkapital. Så da jeg kom med lånebevis på 300.000 fra kommunen så sa banken "ne he he he hei ... det går jo ikke". ← 800. Da er du jo like langt som ts selv om jeg forstår henne riktig? Hun får 1000000 og må skaffe resten selv om hun skal ha mer. Det er jo ingen forskjell her.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #19 Skrevet 15. oktober 2006 Apropos det å kjøpe mindre sentrumsnært, så er verdistigningen lavere og mindre sikker i utkanten av byene enn i sentrum, selv om det selvsagt vil variere fra område til område, noen steder er jo i vekst, mens andre ikke er så attraktive. Vet ikke hvilken by trådstarter bor i, men jeg ville heller ikke stolt på at en bitteliten leilighet kommer til å fortsette å øke sinnsykt i pris som en annen her sier. Det er nok en grunn til at f eks endel hybelleiligheter på Bjølsen gikk for 30 000 for 15 år siden, mens de går for over 1 mill i dag. De er verdt mer enn 30 000, selvsagt, dessuten har området utviklet seg, men om markedet blir litt mindre hett er det vel ikke hybler hvor man må dele do og dusj med tjue andre man har mest lyst til å bruke en mill. på. Ellers ville jeg absolutt vurdert å kjøpe "uansett", om jeg hadde mulighet for å få lån på 1 million og alternativet var så dyr leie som det er snakk om. ← Jeg er i samme situasjon som ts og forstår derfor godt hva hun sliter med. Vi er begge i overkant av 30 og ønsker ikke å bo i en knøttliten studentbolig. Man må være 30 selv og i en voksen livssituasjon for å forstå det. Vi kan kjøpe oss en leilighet til 1 million kroner eller leie for 8000 kr i måneden. Men her blir det lite reflektert å si at vi dermed burde kjøpe til 1 million for da glemmer man hva vi får. Det er en knøttliten studentbolig vi ikke ønsker å bo i som godt voksne 30 åringer. Og når vi ikke ønsker å gjøre det og heller ikke får mer i lån uten å ha mer i egenkapital enn vi har så blir alternativet å leie til 8000 kr i måneden. Det er idioti av folk å si at vi heller burde leie for 5000 kr da for da tenker de like kort da en leie leilighet til 5000 utgjør den samme leiligheten som vi ikke gadd å bruke 1 million på. Altså en studentleilighet. Jeg tror de aller fleste som ikke er i akkurat denne situasjonen akkurat nå og går fra bank til bank og leiter kveld etter kveld på finn helt forstår hva det dreier seg om. Eller at de er yngre folk som trives med ketchup på pizzan sin i armkroken til en av sine 5 samboere. Det er fint men vi er ikke helt der om jeg forstår ts riktig. Syns forøvrig det er et godt poeng hun gjør at vi kommer til å treffe noen vi til slutt blir samboere med uansett og at problemet dermed er løst. Til da får vi bare leie selv om vi selvfølgelig heller skulle eid om det var mulig.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #20 Skrevet 15. oktober 2006 Dermed er det kansje bedre å vente til jeg er blitt til vi og 1 er blitt til 2 Hvorfor vente på en kjæreste som kanskje ikke dukker opp? Ikke for å være pessimistisk eller noe, men det kan ta år og dag - jeg ble nesten førti. Kjøp deg et lite krypinn og lag det koselig for deg sjøl. Så kanskje du tjener et par hundre tusen mens du venter på drømmemannen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå