Pasha Skrevet 15. oktober 2006 #1 Skrevet 15. oktober 2006 Har en innekatt og vuderer å skaffe en til slik at katten vår har selskap. Vil dette lønne seg, eller trives katter best alene?
Arwen Skrevet 15. oktober 2006 #2 Skrevet 15. oktober 2006 Jeg kommer aldri til å ha bare en katt mer, de har så mye selskap i hverandre. Innekatter har jeg hørt at bør være to.
Gjest Bøllefrøet Skrevet 15. oktober 2006 #3 Skrevet 15. oktober 2006 2 katter hvis det skal være innekatter, ja
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #4 Skrevet 15. oktober 2006 Jeg har to katter som er innekatter. Og jeg mener det er uforsvarlig å ha en enslig innekatt. jeg ser jo hvor enormt mye glede og stimuli de får av hverandre. Stimuli som jeg som menneske ikke klarer å gi en katt aldri så mye som jeg hadde prøvd. Og innekatter trenger mye aktivisering siden de ikke får gå ute. Mine katter begynner dagen tidlig med å gallopere rudnt og jakte på hverandre. Jeg hadde ikke orket å stå opp så tidlig for å løpe rundt med en katt Så roer de seg litt ned og hjelper gjerne hverandre med pelsstell osv. Innimellom sloss de også ganske voldsomt i form av bryting og at de slår litt etter hverandre. Men det er alltid uten klør og bare på lek. De er gode venner, men må ikke alltid sove sammen osv. Men jeg vet at de er veldig avhengige av hverandre og helt sikkert ville savnet den andre hvis den skulle forsvinne. Det er heller ikke dobbelt så dyrt å ha to katter: jeg kjøper store sekker med kattemat som har billigere kilopris enn de små sekkene. Kjøper inn kattesand i store kvanta så jeg alltid får litt rabatt osv. Og hos veterinær får man også rabatt når man skal vaksinere flere enn en katt (betaler bare et konsultasjonshonorar). Så gå for to innekatter, det er det beste både for deg og kattene
Gjest Gjesta Skrevet 15. oktober 2006 #5 Skrevet 15. oktober 2006 Helt klart to! Det ville jeg hatt uansett om de skulle være bare inne eller ute/inne. Mye triveligere for katten(e) og ikke så mye mer jobb for deg.
Pasha Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter #6 Skrevet 15. oktober 2006 Dere som har 2 katter.. deler disse doen, eller har dere hver deres do til hver katt? Og har dere en av hver eller 2 av samme kjønn?
Arwen Skrevet 15. oktober 2006 #7 Skrevet 15. oktober 2006 Jeg har to søstre som delte en do når de var inne (nå som de er ute bruker de den nesten aldri mer) Søsteren min har også en do. Hun har innekatter. Tror hun setter frem en ekstra do hvis de skal være borte over helga.
Gjest Gjesta Skrevet 15. oktober 2006 #8 Skrevet 15. oktober 2006 Dere som har 2 katter.. deler disse doen, eller har dere hver deres do til hver katt? Og har dere en av hver eller 2 av samme kjønn? ← Deler do, (men mine går primært på do ute, og har kasse kun til nødsfall, også er det populært hos dem å bruke kasse inne om vinteren. Så det er mulig at det blir annerledes for deg som skal ha katter som ALDRI skal gå på do ute? Kanskje greit å ha to kasser slik at de kan bruke den ene hvis den andre er "brukt" før dere rekker hjem fra jobb o.l.?) Mine katter er en av hver, og de er sterilisert/kasterert. De er ofte litt sure på hverandre, men det er samtidig helt tydelig at de trives i hverandres selskap og at de bryr seg om hverandre (selv om den ene går den andre litt på nervene i blant. Så det den gangen den "irriterende" var borte et par dager; hun som vanligvis er irritert og sur på ham ble veldig rar og var tydeligvis ukomfortabel med at den "irriterende slyngelen" ikke var her. Katter er rare! )
Pasha Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter #9 Skrevet 15. oktober 2006 kommer kanskje også ann på hvor flinke man er til å rengjøre den også. katter er jo veldig renslige av seg og ligger det for mye oppi doen og da særlig av en annen sin avføring frister det sikkert ikke å bruke den. Men vi er flinke til å rengjøre den kassa vi har i dag, og bruker sand fra dyrebutkken som ikke lukter
Pasha Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter #10 Skrevet 15. oktober 2006 katten vi har i dag er et år og den nye blir jo bare en kattunge (ca 5 uker i dag, så det blir jo en stund til vi får den).den vi har er jente og den nye er gutt.. så den kan jo bli spennende å se om de vil like hverandre
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #11 Skrevet 15. oktober 2006 Dere som har 2 katter.. deler disse doen, eller har dere hver deres do til hver katt? Og har dere en av hver eller 2 av samme kjønn? ← Mine deler do og er innekatter. hadde en stund to doer framme, men de brukte jo bare kassene om hverandre, så da syntes jeg det fikk holde med et stk. Tømmer den ofte, så det er ikke noe problem. Jeg har to brødre. De ble kastrert tidlig, så det har aldri vært noe krangling mellom dem. Bare vanlig søskenkjærlighet Lurt å skaffe to fra samme kull, da slipper man å måtte introdusere en ny katt for den først anskaffede. Men går helt fint å introdusere en katt til en gammel katt også, man må bare regne med å gi det litt tid med tilvenning.
Pasha Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter #12 Skrevet 15. oktober 2006 Trur vi går for den nye kattungen da. Må bare få kastert/sterilisert i allefall en av dem, så vi ikke ender opp med mange kattunger vi og.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #13 Skrevet 15. oktober 2006 Trur vi går for den nye kattungen da. Må bare få kastert/sterilisert i allefall en av dem, så vi ikke ender opp med mange kattunger vi og. ← Alle innekattene må kastreres, fordi: -innekatter kan klare å snike seg ut, og da ender man opp med kattunger. -å holde en fertil katt inne som har hormoner i kroppen inne er svært stressende for katten. seriøse oppdrettere unngår å holde kattene fertile lenger enn nødvendig. De skal slippe å ønske å jakte på make når de er alene inne i en leilighet. -hunnkattene får livmorbettenelse av å gå med gjentatte løpetider. -hannkattene (og hunnkattene også) kan begynne å markere inne og bli territorielle -hannkattene kan få aggresive trekk
Vedvik86 Skrevet 15. oktober 2006 #14 Skrevet 15. oktober 2006 Dette med at katter MÅ være to er bare tull.. noen katter aksepterer hverandre og kan se ut som de trives i hverandes selskap.. men meningene er delte og de fleste "som har greie på det" mener at man helst skal ha katt alene.. katter er i motsetning til hunder ikke avhengig av en flokk med en leder... to katter kan føre til slossing og mye hyling... selv skaffet vi oss to katter for 15år siden som bor sammen og hater hverandre mer enn noe annet.. de er søsken fra samme kull og har vokst opp sammen... så katter ar ikke alltid glede av hverandre.... Men selvfølgelig... noen katter kan leve i harmoni og ha det godt sammen, men det er absolutt ikke dyreplageri å ha bare en... Jeg syntes ikke man skal skaffe seg en katt nr to hvis den første katten har vært alene en stund... det er INGEN garanti for at den gamle katten vil la den nye trenge inn på dens område og dens mennesker... 1
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #15 Skrevet 15. oktober 2006 Dette med at katter MÅ være to er bare tull.. noen katter aksepterer hverandre og kan se ut som de trives i hverandes selskap.. men meningene er delte og de fleste "som har greie på det" mener at man helst skal ha katt alene.. katter er i motsetning til hunder ikke avhengig av en flokk med en leder... to katter kan føre til slossing og mye hyling... selv skaffet vi oss to katter for 15år siden som bor sammen og hater hverandre mer enn noe annet.. de er søsken fra samme kull og har vokst opp sammen... så katter ar ikke alltid glede av hverandre.... Men selvfølgelig... noen katter kan leve i harmoni og ha det godt sammen, men det er absolutt ikke dyreplageri å ha bare en... Jeg syntes ikke man skal skaffe seg en katt nr to hvis den første katten har vært alene en stund... det er INGEN garanti for at den gamle katten vil la den nye trenge inn på dens område og dens mennesker... ← De fleste som har greie på katt anbefaler to katter når man skal ha innekatt. Det samme gjelder ikke for utekatter, siden de ikke så lett kjeder seg. Jeg har mye erfaring med katter, og så lenge kattene blir kastrert tidlig nok er det svært sjelden de ikke godtar hverandre. Har du kastrert kattene dine tidlig nok? Nei, katter er ikke flokkdyr. Men de er avhengig av stimuli. Og i forhold til andre katter er de ikke så opptatt av rang. De godtar andre katter, uten å måtte stadfeste hvem som er sjefen. Så så mye knuffing mellom kastrerte katter som er vant med hverandre er det ikke. Når katten bare er inne vil det skje mindre spennende enn hvis katten er ute. Derfor vil en annen katt være en kjærkommen avveksling og gjøre at det blir litt liv inne. Kjenenr en som har en innekatt som fikk adferdsproblemer pga kjedsomhet. Når det kom lekekamerat i huset blomstret katten opp og sluttet med de dårlige vanene. Jeg har altså skrevet dette ang innekatter, med utekatter blir det annerledes. men har hatt flere katter sammen som har fått nyte utelivet, og de har vært helt umåtelig knyttet til hverandre. Når man har sett et slikt forholh mellom to katter, skjønner man at det der om at "katter er så usosiale" ikke stemmer. De klarer seg fint alene hvis de får utemuligheter. Som innekatt synes jeg katter skal slippe å sitte inne alene uten å bli stimulert på best mulig måte.
Gjest gjest1 Skrevet 15. oktober 2006 #16 Skrevet 15. oktober 2006 Helt klart to. Har en katt og er i gang med å skaffe hund. Men jeg funderer ennå på å skaffe en kattunge samtidig, pga katta. Unner henne å ha noen av "sitt" slag å leke med.
~Belle~ Skrevet 15. oktober 2006 #17 Skrevet 15. oktober 2006 Jeg har to katter, fikk nummer to når den eldste var 6 måneder og nykastrert. Første uken var virkelig tøff, et lite mareritt. Lurte på om dette kom til å gå bra. De fikk ikke være alene hjemme, det turde jeg ikke. Nå, 8 måneder senere er de beste kompiser. To kastrerte hankatter. De var innekatter, men har den siste tiden begynt å være litt ute. De virkelig storkoser seg sammen, leker, sover og koser seg sammen. Selv når de er ute er de sammen, de går ut sammen, og som regel kommer de også tilbake sammen. Jeg har etter den første uken ikke angret på å ha to katter. Mine katter har det helt klart best sammen, de er avhengig av hverandre. Vi har vært til dyrlege med den ene en gang, uten den andre. I de timene katten var hos legen før vi fikk hente den igjen, gikk den andre hjemme og letet og pep etter den. Veldig søtt Vil absolutt anbefale to katter, ut fra min egen erfraing med mine to.
Gjest Eir Skrevet 15. oktober 2006 #18 Skrevet 15. oktober 2006 Dere som har 2 katter.. deler disse doen, eller har dere hver deres do til hver katt? Og har dere en av hver eller 2 av samme kjønn? ← De fleste katter finner seg i å dele do, men dersom du ikke skaffer dem samtidig bør du holde ett lite øye med dette, da det kan være at den minst dominante katten ikke tør å bruke sjefens do. Isåfall bør du gi dem to doer, ihvertfall i en overgangsperiode. Til de som sier at katter ikke er flokkdyr så stemmer ikke det. Katten er ett dyr som kan trives både i flokk og alene, akkurat som ulven, og de har velutviklede flokkmekanismer.
Pasha Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter #19 Skrevet 16. oktober 2006 da er det sikkert greit å sørge for å kjøpe inn en ekstra do sånn i tilfelle ja
~Belle~ Skrevet 16. oktober 2006 #20 Skrevet 16. oktober 2006 mine katter bruker samme do. Det har de alltid gjort. Det er litt morsomt når den eldste er på do, så sitter ofte den lille oppå taket og ser inn gjennom døren til den og banker på . Her har det aldri vært noe problem at de deler do, men jeg vet at det ofte blir anbefalt å ha to kattedo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå