Spoven Skrevet 15. oktober 2006 #1 Del Skrevet 15. oktober 2006 Jeg har nesten bestemt meg for å gå på steinsamling neste sommer. Har tenkt å feste de på pipa, og fuge imellom dem, og til sist lakke over dem, så de blir greie å vaske. Jeg snakker om den delen av pipa som er i stua, da, vi har halve pipa inne på et annet rom, så det er bare fronten og vel 15-20cm på sidene som skal "steines". Pipa vår er usannsynlig stygg slik den står nå, og så fikk jeg den glupe ideen dag jeg gikk tur langs et gammelt tørt elveleie vi har her, og så alle de pene steinene. Det vil passe inn hos oss, og ettersom jeg elsker pene steiner, så fant jeg ut at dette var jo et billig alternativ til å pynte på pipa. Hva mener dere om ideen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #2 Del Skrevet 15. oktober 2006 LAKKE OVER????????? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spoven Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 15. oktober 2006 Ja? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #4 Del Skrevet 15. oktober 2006 Nei, det kan du ikke gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #5 Del Skrevet 15. oktober 2006 Nei, det kan du ikke gjøre. ← Altså lakke over steienen på pipa. Om du skal ha stein er smak og behag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #6 Del Skrevet 15. oktober 2006 steienen steinene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spoven Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 15. oktober 2006 Hvorfor går det ikke å lakke over? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cæsar Skrevet 15. oktober 2006 #8 Del Skrevet 15. oktober 2006 Flere jeg kjenner har stein på både pipe og peis. Noen har flate steiner fra et steinbrudd, men en jeg kjenner har samlet steiner ute i naturen og satt dem opp med både lav og div. på. Ganske så fint faktisk. Men har aldri sett noen som har lakket de da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #9 Del Skrevet 15. oktober 2006 Jeg har nesten bestemt meg for å gå på steinsamling neste sommer. Har tenkt å feste de på pipa, og fuge imellom dem, og til sist lakke over dem, så de blir greie å vaske. Jeg snakker om den delen av pipa som er i stua, da, vi har halve pipa inne på et annet rom, så det er bare fronten og vel 15-20cm på sidene som skal "steines". Pipa vår er usannsynlig stygg slik den står nå, og så fikk jeg den glupe ideen dag jeg gikk tur langs et gammelt tørt elveleie vi har her, og så alle de pene steinene. Det vil passe inn hos oss, og ettersom jeg elsker pene steiner, så fant jeg ut at dette var jo et billig alternativ til å pynte på pipa. Hva mener dere om ideen? ← LAKKE?????????????????????????????????? husk at du skal leve med steinen da. blir grusom jobb om du skal fjerne den engang. Det blir en grov pipe. kan bli fint, en tror det passer best i en stor stue. Blir dominerende i en liten stue. Ikke vet jeg hvor stue duhar. om pipen er stygg, kan den ikke pusses opp da? det må jo bli en enklere jobb enn steinlegging. Du trenger bare å blande mørtel og smøre på, så pusse. Så maler du etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #10 Del Skrevet 15. oktober 2006 Hei! Du skal ikke lakke som de sier her... det du bruker er en klinkerolje, da metter du steinen og du får en flate som det ikke fester seg så lett smuss til, og den blir enklere og rengjøre. Lykke til!!!!!! Mvh Dingo:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spoven Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter #11 Del Skrevet 15. oktober 2006 Takk for svar alle i hop. Det at jeg ville lakke steinene er fordi jeg har lakket stein til andre ting, og de blir veldig pene da. Snakker om hvite, glatte steiner og steiner med tegninger i, av elveøre. Alle sier jeg ikke må lakke, men ingen sier hvorfor? Klinkerolje har jeg ikke hørt om tidligere, men skal sjekke det. Pipa vår er innsmurt med mørtel, og malt, og det er det jeg syns er stygt.. I tillegg er jeg jo steingal! :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #12 Del Skrevet 15. oktober 2006 Takk for svar alle i hop. Det at jeg ville lakke steinene er fordi jeg har lakket stein til andre ting, og de blir veldig pene da. Snakker om hvite, glatte steiner og steiner med tegninger i, av elveøre. Alle sier jeg ikke må lakke, men ingen sier hvorfor? Klinkerolje har jeg ikke hørt om tidligere, men skal sjekke det. Pipa vår er innsmurt med mørtel, og malt, og det er det jeg syns er stygt.. I tillegg er jeg jo steingal! :-D ← Klinkerolje er bra. Det bruker vi på flisene ute i hagepartiet. tror feieren vil si Nei til deg om du lakker. effekten av klinkerolje blir faktisk like bra som lakk. Om du er steigal, syns du ikke lakk vil ødelegge den naturlige steinen? jo, eg har også lakket stein. Til steinfigurer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spoven Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter #13 Del Skrevet 15. oktober 2006 Om denne klinkeroljen ser like pent ut som lakk så er jo egentlig saken grei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pauline Skrevet 16. oktober 2006 #14 Del Skrevet 16. oktober 2006 Det blir utrolig tungt med naturstein, så jeg ville forhørt meg litt først. Sier ikke at det ikke går, men det finnes noen steiner som er til det bruk. De er flate og lettere - og grusomt dyre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #15 Del Skrevet 16. oktober 2006 Er usikker på om du ønsker tilbakemelding om det blir fint eller hvor gjennomførbart det er? Når det gjelder det første: Jeg synes prosjektet virker "hjemmesnekret", og tror ikke det blir fint. Lakk og naturstein hører ikke sammen - selv om du har gjort det før. Det er vel det naturlige du ønsker - ikke "glinsende" unaturlige steiner? Det finnes ulike midler å behandle stein med. Anbefaler å høre hos forhandler av stein, skifer e.l. Når alt dette er skrevet: Det er ditt hjem og dine valg. Det viktigste er at du blir fornøyd - ikke hva andre liker/synes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spoven Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter #16 Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg la ut innlegget bare for å lufte tanken litt. Det er greit å høre andres mening om saker og ting. Alle jeg har snakket med om det har rost ideen opp i skyene, så jeg tenkte at her inne er det iallefall ikke noen som bare snakker meg etter kjeften og sier kun det jeg vil høre. Jeg får en ærlig mening og det setter jeg pris på. Det betyr ikke at jeg slår det ifra meg bare fordi andre ikke deler min smak. Det er forøvrig no á la denne steintypen jeg kommer til å bruke. Jeg liker pirkarbeid, og det kommer det nok til å bli også, det er jeg klar over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #17 Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg har også en pipe som skal ordnes. Jeg skal ha fliser som ser ut som gammel murstein. Dette har vi gjort på noen branntavler i kjellerstuer. Sammen med furu og med spotbellysning ble det utrolig flott!! Mye arbeid, spesielt med fugingen ettersom flisene er veldig ru, men resultatet ser helt ekte ut. Nydelige farger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #18 Del Skrevet 16. oktober 2006 Disse mursteinsflisene er veldig små altså, på størrelse med en murstein som ligger hvis du forstår. Derfor ser det så ekte ut til slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spoven Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter #19 Del Skrevet 16. oktober 2006 Det tror jeg nok kan bli pent ja, gjest. Jeg har sansen uansett for piper som det er gjort noe utav. Pipa blir liksom glemt der den står, så man kan vel likegodt gjøre den fin også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #20 Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg har også en pipe som skal ordnes. Jeg skal ha fliser som ser ut som gammel murstein. Dette har vi gjort på noen branntavler i kjellerstuer. Sammen med furu og med spotbellysning ble det utrolig flott!! Mye arbeid, spesielt med fugingen ettersom flisene er veldig ru, men resultatet ser helt ekte ut. Nydelige farger. ← Driver folk med furu enda da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå