Gjest Kameleona Skrevet 15. oktober 2006 #1 Skrevet 15. oktober 2006 Jeg har tatt avgjørelsen om å avlutte ekteskapet. Huset vi bor i ble kjøpt med et stort innskudd fra meg, men vi har selvsagt betalt på det begge to mens vi har bodd her noen år. Nå vil jeg ha ham ut. Barna går på skole her. Han nekter å flytte. Han sier vi får fortsette å bo sammen til en domstol har avgjort hvem som skal kjøpe ut hvem. Dette er selvsagt helt uakseptabelt når jeg føler meg ferdig og frustrert. Hva gjør jeg? Hva sier loven? Jg kan jo ikke fysisk kaste ham ut - han er større enn meg....
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #2 Skrevet 15. oktober 2006 Siden det er du som har valgt å avslutte ekteskapet syns jeg jammen det er du som burde flytte også. Ihvertfall i første omgang til domstolene har sagt sitt. Og du sier at barna går på skole der. Ja hva så Det kan de vel fortsette med selv om du flytter ut og far blir boende
Gjest Gjest1 Skrevet 15. oktober 2006 #3 Skrevet 15. oktober 2006 Du får flytte da, og la barna og far bo i huset.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #4 Skrevet 15. oktober 2006 Skjønner godt mannen din jeg. Du har lenge gått og gnagd på å ville avslutte ekteskapet, og slipper det som en bombe når du ikke orker mer. Han visste ingenting inntil du ville kaste han ut. Ærlig talt, slik behandler man ikke far til sine barn! Skjerp deg! Flytt på hybel inntil domstolen avgjør hvem som skal bo hvor. Og så får far ta ansvar for at barna i huset til det er avsagt en dom.
Gjest Piper Skrevet 15. oktober 2006 #5 Skrevet 15. oktober 2006 Du kan ikke velge for han hele livet, men bare for deg selv. Du har valgt å avslutte ekteskapet, og da får du også velge å flytte så lenge ingen av dere ønsker å flytte. Skal han være den lidende part hele tiden, bare fordi du har bestemt deg for å avslutte ekteskapet? Barna kan fint bli værende i huset, uansett hvem av dere som blir boende. Du fremtrer som veldig egoistisk, og skal du ha en mulighet til å vinne en slik sak bør du kanskje jenke deg litt mer enn det du gjør nå. På meg virker det som at du har nå bestemt deg for å avslutte, og da skal alt annet også være slik du måtte ønske. Om den andre parten er skuffet, lei seg eller noe bryr du deg ikke om, for du er ferdig. Så ja, ekteskapet kan du fint avslutte, men jeg tviler på at du har noen som helst rettigheter til å bare kaste han ut. Hvordan ville du likt det selv, om du var i hans situasjon? Han avslutter ekteskapet med deg, sier DU må flytte, for han og barna skal bli boende igjen i huset? Den som avslutter et ekteskap, bør også prøve å ta litt hensyn til den andre part. For det er faktisk vært for den andre, siden du er ferdig med forholdet.
Cata Skrevet 15. oktober 2006 #6 Skrevet 15. oktober 2006 Flytt ut selv. Med mindre dere har særeie og huset er ditt så synes jeg det er rimelig at den som vil avslutte forholdet/ekteskapet er den som flytter ut. Regner det som en selvfølge at du får igjen det som tilsvarer innskuddet (i tillegg til din del av det som dere har betalt inn felles, kompensasjon for verdigøkning osv.) ditt dersom han blir tilkjent huset. Men tror neppe du kan kaste ham ut så lenge det er du som velger å gå, så lenge han ikke har vært voldelig eller noe slikt.
Fibi Skrevet 15. oktober 2006 #7 Skrevet 15. oktober 2006 Flytter du ut uten barna er det stor sansynlighet for at han får omsorgen hvis dere må ta den runden i en rettsal.
Gjest Gjesta Skrevet 15. oktober 2006 #8 Skrevet 15. oktober 2006 Nesten så jeg lurer på om hovedinnlegget er et tulle/provosere-innlegg Skal du ta fra ham både ekteskap/samliv, hus&hjem og barn med et lite knips? Skjønner godt at han nekter å flytte og håper han står på sitt til ting er ordnet.
TheHairyToothfairy Skrevet 15. oktober 2006 #9 Skrevet 15. oktober 2006 Man skal faen meg høre mye. Jeg får sterk medfølelse for fyren, få beskjed plutselig og hastig om å pakke sammen og dra seg ut av familien. Er det rart jeg ikke tror en cm. mer på forhold?
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #10 Skrevet 15. oktober 2006 Flytt ut selv. Med mindre dere har særeie og huset er ditt så synes jeg det er rimelig at DEN som vil avslutte forholdet/ekteskapet er den som flytter ut. Har samme greie her, og jeg valgte å få henne til å flytte. selv om hu ikke ville det. hun ville selfølgeligt at jeg skulle gi f i alt. huset, bilen og barna og ikke minst alt innboet!!!!. Ser at det er noen som skriver at den som får huset får også omsorgen for barna...... det stemmer ikke på noen måter begge to står likt vis begge vil, sånn er det bare.. er selv i rettsak om dette...... men det er mye dritt man skal få høre fra den andre parten om hvorfor den er så mye bedre egnet til å ta av seg barna etter et brudd sier bare fy f...... Og når det er snakk om både boet og værdier som hus og bil..... kan jeg si at jeg vurderer å kjøpe meg en ny bil og innbo for at dette tar sin tid i rettsaken trodde det skulle ta et pr mnd men er på det andre året nå og jeg kan si at jeg er blit ganske lei av at hun hele tiden prøver å trenere saken... forstår jo ikke HVORFOR hun gjør det så vanskelig når det hva hun som valgte å forlate.. nei skal ikke være lett å dele det man har, men hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det vanskeligt HÆ....
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #11 Skrevet 15. oktober 2006 Du får mye pepper her. Du skriver ikke hvorfor du flytter. Du har kanskje en god grunn... Hvis du flytter og leverer inn adresseforandring uten barna er det mest sannsynelig at mannen din får omsorgen.
brumma* Skrevet 15. oktober 2006 #12 Skrevet 15. oktober 2006 Hvis du flytter og leverer inn adresseforandring uten barna er det mest sannsynelig at mannen din får omsorgen. ← Ser det er flere som har svart dette. Mener dere at hun må passe på å få med seg barna når hun flytter, sånn at far skal ha minst mulig sjanse for å få hovedomsorgen? Uansett, at barna blir boende i huset er kun ett moment av mange som vil bli vurdert ved en eventuell sak.
Caramba Skrevet 15. oktober 2006 #13 Skrevet 15. oktober 2006 Jeg har tatt avgjørelsen om å avlutte ekteskapet. Huset vi bor i ble kjøpt med et stort innskudd fra meg, men vi har selvsagt betalt på det begge to mens vi har bodd her noen år. Nå vil jeg ha ham ut. Barna går på skole her. Han nekter å flytte. Han sier vi får fortsette å bo sammen til en domstol har avgjort hvem som skal kjøpe ut hvem. Dette er selvsagt helt uakseptabelt når jeg føler meg ferdig og frustrert. Hva gjør jeg? Hva sier loven? Jg kan jo ikke fysisk kaste ham ut - han er større enn meg.... ← Selv om hun velger å avslutte ekteskapet så betyr det ikke at hun er den store, stygge ulven. Vi aner jo ingenting om hvorfor. Hvis du betalte et stort innskudd som du sier i starten så er vel huset mest ditt når man regner prosenter. Håper du hadde dette på papiret da huset ble kjøpt. Ikke vet jeg hva du skal gjøre men en begynnelse må være å ta initiativ til megling slik at dere kanskje kan løse dette på en fredelig og voksen måte.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #14 Skrevet 15. oktober 2006 Nå sier TS ingenting om hvorfor hun ønsker å avslutte samlivet. Det å da kalle henne egosistisk blir kanskje en smule drøyt? For alt vi vet kan fyren være en drittsekk av rang.... Hadde det kanskje vært en ide å sette igang en prossess med sikte på hvordan dere skal forholde dere til barn og kontakt ETTER samlivsbruddet? Midt i et brudd kan konfliktnivået være rimelig høyt, og reaksjoner hos begge parter er ikke bestandig like gjennomtenkt eller fornuftig. Om fokusen kan flyttes over mot barna og hvordan deres hverdag skal ivaretas uten for mye konflikter kan det kanskje være en vekker for begge?Megling og samtaler med en nøytral tredjeperson tilstede kan kanskje være til hjelp? Hvem som blir boende i huset er vel egenltlig irrelevant, begge vil oppleve store endringer i dagliglivet og det vil ta tid før "nye" rutiner setter seg og livet normaliseres. Om huset blir det temaet som lager mest ufred;selg , sørg for å få hver deres del av summen riktig fordelt og finn dere noe nytt på hver deres kant.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #15 Skrevet 15. oktober 2006 Mener dere at hun må passe på å få med seg barna når hun flytter, sånn at far skal ha minst mulig sjanse for å få hovedomsorgen? HM..... der ser dere.... kvinnfolk!!!.... hvorfor må hun forte seg?? har ikke faren like mye rettigheter som mor?? er det sånn at når det blir et brudd så er faren ikke vært noen ting lengere?? hvorfor er ikke han like bra som mora å ha ungene etter et brudd og HVORFOR er det sånn at mannen blir en IDIOT når dama vil ikke mere???
Gjest Blondie65 Skrevet 15. oktober 2006 #16 Skrevet 15. oktober 2006 (endret) Den som skal flytte ut må passe på å ha en meglingsattest og samværsavtale klar før den flytter eller så kan man miste rettigheter i forhold til barna. Huset eier man like stor andel av, dersom man ikke klarer å bli enig om hvem som skal få kjøpe til hvilken pris så får man selge huset på det åpne marked og dermed sørge for at begge får like stor glede av verdien. Man er ikke den store slemme ulven fordi om man avslutter et forhold - men å kreve at den andre parten flytter er drøyt. Få i gang megling og få til en avtale og så får dere jo se hvordan det stiller seg med samvær og omsorg for barna. Dersom man ikke har en samværsordning som går på 50/50 mellom foreldrene HAR den forelderen som har ungene mest tid en særstilling i forhold til felles hjem. Nøkkelen er altså megling med ungene. (rettet "eier ungene mest" - hva i verden tenkte jeg på ... pinlig) Endret 15. oktober 2006 av Blondie65
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #17 Skrevet 15. oktober 2006 Jeg har tatt avgjørelsen om å avlutte ekteskapet. Huset vi bor i ble kjøpt med et stort innskudd fra meg, men vi har selvsagt betalt på det begge to mens vi har bodd her noen år. Nå vil jeg ha ham ut. Barna går på skole her. Han nekter å flytte. Han sier vi får fortsette å bo sammen til en domstol har avgjort hvem som skal kjøpe ut hvem. Dette er selvsagt helt uakseptabelt når jeg føler meg ferdig og frustrert. Hva gjør jeg? Hva sier loven? Jg kan jo ikke fysisk kaste ham ut - han er større enn meg.... ← vet du, du har ikke lov å kaste ut noen. Har dere seprasjonspapirene i orden da?
Gjest quti Skrevet 16. oktober 2006 #18 Skrevet 16. oktober 2006 Uavhengig av hvem som gjorde det slutt, synes jeg det er naturlig at den som foreløbig skal ha hovedomsorgen for barna bør bli boende. Blir dere ikke enige om dette, så synes jeg du som gjorde det slutt bør flytte. Eneste unntaket er dersom du faktisk har særeie på huset. Da bør jo du få bli boende.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #19 Skrevet 16. oktober 2006 TS skriver på en måte som får henne til å virke veldig "kald", og får nok mye pepper på grunn av det.. Men hvem som får bli sittende igjen med huset avgjøres ikke av hvem som vil avslutte forholdet. Som noen her sier: Vi vet ikke hvorfor hun vil ut av forholdet. Det sies heller ikke noe om at dette har skjedd plutselig, og at han ante ingenting slik noen her får det til. For alt vi vet kan det være (som i mange tilfeller jeg kjenner til) at forholdet har vært dårlig lenge, at det er minst like mye han som er "ferdig" med henne, men ikke tar initiativ til å gjøre noe med det. Bare håper hun blir lei og stikker til slutt... (Statisktisk sett er det kvinner som oftest tar initiativ til samlivsbrudd, men samtidig ofte også de som har tatt initiativ til å prøve å gjøre noe med forholdet tidligere, uten å få respons fra mannen.) Uansett: Det vil bli sett på hvem som har har de beste forutsetninger for å ha hovedansvaret for ungene (f.eks. i forhold til jobb, eller hvis det er andre ting i bildet som har noe å bety i forhold til dette.F.eks. hvis det er noe negativt å dra frem om en av partene.) Den personen som kommer til å ha hovedansvaret for ungene vil ha et fortrinn i forhold til å få bli boende i huset. Evt. vil foreldreansvaret bli 50-50. Er det ikke noe som taler til særlig fordel for den ene parten fremfor den andre, og det ikke blir enighet, kan domstolen bestemme at huset selges.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #20 Skrevet 16. oktober 2006 Har bare lyst til å spørre dere som kommer med tips her!!! er det mange av dere som har vært i et brudd med barn i bilde? Det virker som for meg at det er mora som liksom skal ha alle rettigheter både om barna og huset!!! Det er ikke sånn at man trenger meklingsatest ol for å bryte med hverandre. eller at den som har adressene til barna får hovedomsorgen ol. DET er noe som ALLE damer tror Far har da rettigheter han også. det er riktig at vi ikke vet noe om hvorfor trådstarter ønsker å bryte!!! men hvorfor skal hun få være så egoistisk??? Jeg synes at den som ønsker seg ut av ekteskapet bør flytte fordi man behøver ikke ødelegge hele livet hannes!!! og til det som noen skriver om at man ikke har lov til å kaste noen ut!!! jeg byttet lås på døra mi og vet dere hvor jeg fikk den opplysninga? på sornskriver kontoret begrunnelsen var at ingen kunne nekte noen å få byttet lås i døra..... jeg har ei som jeg er i skillsmisse med og hun har forlangt at jeg skal betale husleie til og tilogmed skal hun disponere huset!!! får det ikke til å stemme men "trådstarter" kunne vært henne det virker sånn... HVORFOR ER DET SÅNN DAMER AT NÅR DERE IKKE VIL MERE SÅ ER VI PLUTSELIG BLITT IDIOTER OG SKAL TA FRA OSS RETTIGHETER VI HAR? Men dette tar lang tid i retten og dette koster en masse penger så prøv å bli enige før dere bruker advokater.... "har prøvd selv men til ingen nytte" så jeg vet!!! det eneste jeg vil er å bli ferdig og det vil sikker de fleste av mennene som er i samme greier... og en liten ting til... Damer når vi sier at det er greit at dere ikke vil noe mere så MENER vi det også... de fleste mennene finner ut etter kort tid at dere er ikke værd en tanke en gang.... så slutt med den egoismen og går rundt å tror vi vil ha dere tilbake................................
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå