Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #1 Skrevet 15. oktober 2006 Her jeg bor, blir ikke vannet skikkelig kaldt i springen. Derfor har jeg noen fine glassflasker i kjøleskapet som til en hver til er fylt med vann. Men når jeg nå skulle til å fylle opp den ene, la jeg merke til at det var kommet antydning til alger i bunnen. Det synes jeg er rimelig kvalmt, og trenger tips til hvordan man renser slike flasker? Klorer man dem? I såfall hvordan? Jeg har ikke sånn oppvaskbørste som er beregnet til flasker, så trenger en annen løsning enn det! Venter spent! :-)
Malama Skrevet 15. oktober 2006 #2 Skrevet 15. oktober 2006 Hva med å KJØPE en flaksekost? Min erfaring er i alle fall at du må nå til med NOE nedi der for å få ren en flaske. (Jeg bruker stort sett bare plaastflasker til vann jeg da, som det har vært vann (eller brus) på før, og panter dem når de blir slik. Vann som ikke blir kalt i springen er irriterende, vi får heller ikke det, så jeg er evig takknemlig for at vi kjøpte et kjøleskap som har vandispenser, alltid kaldt vann da Jeg har somregel alltid en vannflaske på kontoret og en hjemme, og ja, de blir grønne om man ikke vasker dem. Så om du altså fast oppbevarer vann i flasker i kjøleskapet, så invester i en flaskekost så får du dem rene, for selv om det "bare er vann", så trenger de å vaskes.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 15. oktober 2006 #3 Skrevet 15. oktober 2006 Takk for svar! Ja, jeg tenkte det, å kjøpe en sånn kost, men siden det er søndag i dag, tenkte jeg kanskje at det fantes andre muligheter. Pleide også å bruke plastflasker før, men synes det er så mye penere å sette fine glassflassker på middagsbordet. De holder på kulden lenger også. Jeg har en drøss med imsdalflasker med drikketut også, og har alltid en med meg, uansett hvor jeg går. Og med de gjør jeg som du. Når de begynner å bli ekle så hiver jeg dem. Men blir ikke særlig økonomisk å hive glassflasker sånn i ny og ned akk! :blunke: Vet du hvordan det funker med kloring?
aline Skrevet 15. oktober 2006 #4 Skrevet 15. oktober 2006 glassflaskene kan du kanskje koke? bør ikke det ta kverken på skiten? forøvrig... jeg har alltid vann på plastflasker med meg, drikker dem fort opp da og fyller raskt på nytt vann, har aldri opplevd at de blir grønne??? (mulig jeg sliter dem ut for fort, for jeg bruker mine til de er så slitt at de lekker... og det gjør de ganske fort... lurer på hvordan jeg drikker egentlig.)
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 15. oktober 2006 #6 Skrevet 15. oktober 2006 Det er snakk om halvannenliter flasker, så har ikke stor nok gryte til å koke dem. Har aldri hatt oppvaskmaskin. Når det gjelder de små plastflaskene, slites de også ut lenge før de blir grønne. Glassflaskene har jeg hatt i et par år, og det er først nå de har fått -antydning- til å blir litt grønne i bunnen. Så med mindre man bruker de samme plastflaskene i åresvis, er det ikke noe rart man ikke har støtt på de problemene :blunke:
aline Skrevet 15. oktober 2006 #7 Skrevet 15. oktober 2006 ah, da skjønner jeg. du kan ikke ha dem i oppvaskkummen og koke opp vann og fylle i kommen da? aner ikke om det er hard nok kost til å fjerne problemet altså, men tenkte som løsning inntil du evt får kjøpt flaskokost. og nei, mine små plastflasker holder knapt en måned eller noe de, så er de slitt ut og byttes... så kanskje ikke så rart at problemet ikke har dukket opp nei. (begynte plutselig å få redsel for å at jeg skulle ha gått rundt å drukket opp grønt belegg... men vet at det aldri har rukket å bli noe)
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #8 Skrevet 15. oktober 2006 Hell sand i bunnen, pluss bittelitt vann, og rist rundt til algene er borte. Tøm ut (ikke i vasken da siden sand tetter igjen!), og vask flaskene som vanlig (dvs jeg ville ristet dem godt med sterkt såpevann før jeg skylte godt.)
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #9 Skrevet 15. oktober 2006 Genialt! Og jeg har jo faktisk sand også! ... hva er det med meg som har sand liggende men ikke flaskekost...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå