Gjest Gjest_Anita_* Skrevet 14. oktober 2006 #1 Skrevet 14. oktober 2006 Jeg liker en del lett jazz, og kunne tenke meg å utforske mer, gjerne klassikere. Synes Silje Nergaard har mye fint, så noe i den gata. I tillegg har jeg enormt sans for fransk, så fransk lett jazz også vært veldig bra. Tips, anyone?
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2006 #2 Skrevet 14. oktober 2006 Jeg hadde tenkt til å svare, men når du skriver "fransk", vel så blir det verre.
Gjest Gjest_Anita_* Skrevet 14. oktober 2006 #3 Skrevet 14. oktober 2006 Det må ikke være fransk, det er evt bare en hyggelig ekstra bonus. Vil gjerne høre forslagene dine
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2006 #4 Skrevet 14. oktober 2006 Men det må helst være en dame som synger, du vil ikke ha tips på generell instrumental lett jazz, mest en vokalist og storband, eller vokalist med f.eks. bass, piano og slagverk (vokalist m/trio)? I tillegg: har du et eksempel til på hva du liker, i tillegg til Silje Nergaard?
Gjest Gjest_Anita_* Skrevet 14. oktober 2006 #5 Skrevet 14. oktober 2006 Jeg har så lite peiling at spørsmålene dine faktisk er litt vanskelige å besvare. Jeg liker Nina Simone, Billie Holiday, Dionne Warwick. Vet ikke om alle disse kan betegnes som lett jazz engang. Cole Porter har jeg også lyst til å høre mer av. Hm, da lander jeg kanskje på vokalist med storband?
Gjest Gjest_Anita_* Skrevet 14. oktober 2006 #6 Skrevet 14. oktober 2006 Og gjerne litt melankolsk musikk. Som passer til rødvon og lune høstkvelder
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2006 #7 Skrevet 14. oktober 2006 Da vil jeg isåfall foreslå disse: - Norske Torunn Eriksen (2006) - Norske Peach (2006) - Gisle Børge Styve, "Styves Ark" - Diane Reeves - Dina Washington, "The light" - Sara Fisher & Lars Sjösten quartet, "The soft edge" - Dobbelt samle CD: "Lady sings the blues" (2002 eller 2003) - Sade, "The best of Sade" - Diana Krall, "The look of love" - Cæcilie Norby (Danmark) - Radka Toneff (Norge) - Ceccarelli, "Dansez sur moi" (Frankrike) - Charlie Haden/Kenny Barron, "Night and the city" Alle disse er å anbefale, de er raffinerte, spennende, lavmælte, passer til høst, peis og rødvin og de appellerer til reflekterte mennesker verden over. Lykke til med musikk!
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2006 #8 Skrevet 14. oktober 2006 Det finnes ellers masse storband med gode vokalister på CD-utgivelser, f.eks. Victoria Tolstoij som synger med Putte Wickman og Anders Berglunds orkester (Sverige). Hvis du bor i Oslo, finnes det egne jazzplatebarer og utsalgsbutikker, der en kan få høre før en kjøper og de som jobber der kan hjelpe deg frem. Ellers må man, som med vin og menn, prøve seg frem
Gjest Gjest_Anita_* Skrevet 14. oktober 2006 #9 Skrevet 14. oktober 2006 Tusen hjertelig takk! Gleder meg til å sjekke ut disse platene
Gjest Gjest_Anita_* Skrevet 14. oktober 2006 #10 Skrevet 14. oktober 2006 Det finnes ellers masse storband med gode vokalister på CD-utgivelser, f.eks. Victoria Tolstoij som synger med Putte Wickman og Anders Berglunds orkester (Sverige). Hvis du bor i Oslo, finnes det egne jazzplatebarer og utsalgsbutikker, der en kan få høre før en kjøper og de som jobber der kan hjelpe deg frem. Ellers må man, som med vin og menn, prøve seg frem ← Jeg bor i Oslo, ja, hvor finnes det egne utsalgsbutikker? Høres veldig spennende ut.
Gjest Vilja :-) Skrevet 15. oktober 2006 #13 Skrevet 15. oktober 2006 Jeg liker en del lett jazz, og kunne tenke meg å utforske mer, gjerne klassikere. Synes Silje Nergaard har mye fint, så noe i den gata. I tillegg har jeg enormt sans for fransk, så fransk lett jazz også vært veldig bra. Tips, anyone? ← Da anbefaler jeg Sara Gazarek. Hun har en nydelig stemme og er litt mer leken i uttrykket enn f.eks. Diana Krall.
Gjest prestekrage Skrevet 15. oktober 2006 #14 Skrevet 15. oktober 2006 (endret) Vil anbefale Diana Krall, hun kom med en ny cd for en mnd eller to siden, husker ikke hva den heter (ligger på jobben så får ikke sjekka før i morgen). Den forrige hennes heter "live from Paris" Ellers vil jeg også definere endel av Eva Cassidy som light jazz.. (sånn- da har jeg svart og kan notere hva de andre her skriver, er på samme jakt selv...) Endret 15. oktober 2006 av prestekrage
Brunhilde Skrevet 15. oktober 2006 #15 Skrevet 15. oktober 2006 Jeg vil anbefale Hilde Hefte - hun er kjempeflink.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #16 Skrevet 15. oktober 2006 Jeg bor i Oslo, ja, hvor finnes det egne utsalgsbutikker? Høres veldig spennende ut. ← På Frogner, i Frognerveien et sted er det en mindre CD-butikk som kun selger jazz. I sentrum er det en stor CD-butikk (og cafè) som heter "Bare Jazz". På begge steder får man hjelp når man spør, og man kan få høre på det man vil for å teste ut om man liker det.
nostalgia Skrevet 15. oktober 2006 #17 Skrevet 15. oktober 2006 Come Shine og Solveig Slettahjell liker jeg veldig godt også - men de er kanskje for jazzy? Ikke sikker på hva du vil like helt
Catzy Skrevet 15. oktober 2006 #18 Skrevet 15. oktober 2006 Hilde Louise Asbjørnsen fra Asbjørnsen og Joh ga ut en plate med lett jazz i 2004, "ELEVEN NIGHTS AND TWO EARLY MORNINGS". Hun har tydeligvis gitt ut flere plater etter det: http://www.hildelouise.com/diskografi?PHPS...ba9d80e413cc7ad Catzy
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #19 Skrevet 15. oktober 2006 Hilde Louise Asbjørnsen fra Asbjørnsen og Joh ga ut en plate med lett jazz i 2004, "ELEVEN NIGHTS AND TWO EARLY MORNINGS". Hun har tydeligvis gitt ut flere plater etter det: http://www.hildelouise.com/diskografi?PHPS...ba9d80e413cc7ad Catzy ← Jeg gikk inn på linken og så. Det jeg ikke liker ved akkurat den utgivelsen til Hilde Louise Asbjørnsen er følgende: - Hun har hermet etter Monika Zetterlund og gitt ut samtlige fra Zetterlunds tyoiske repertoir, og ikke bare det, men hun synger dem på nynorsk. - For meg blir det for tamt og enkelt, å herme så til de grader og adoptere andres utgivelser, pluss at jazz og nynorsk matcher veldig dårlig Bortsett fra det har hun en helt ok stemme og stemmebruk.
aimee Skrevet 15. oktober 2006 #20 Skrevet 15. oktober 2006 Jeg også vil anbefale gode gamle Billie Holiday. Ingen over - ingen ved siden av! Ellers er jeg veldig glad i Diana Krall, som jeg ser flere anbefaler. Ella Fitzgerald har gitt ut fantastisk musikk, og det samme har Nina Simone. Hvis du liker Silje Nergaard, tipper jeg du liker popjazz, og da er Jamie Cullum mannen for deg. Om du går i en platebutikk med et godt utvalg, kan du jo også sjekke ut Bossanova eller Bossajazz, det er deilig laidback musikk som passer i alle anledninger. Hvis du følger tipsene som har kommet opp i trådene nedover her, kan jeg bare si en ting - du har mange fine musikalske opplevelser foran deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå